יצרנית הרכב הסינית סאיק (SAIC), שמוכרת בישראל בעיקר בזכות מותגי MG ו'מקסוס', הציגה תוכנית שתחולל סערה אדירה בשוק הרכב החשמלי העולמי: דגמים חשמליים נבחרים ממותגי MG ו-מקסוס מקבלים מעתה אחריות לכל החיים על כל חלקי מערכת החשמל, ובכלל זה גם הסוללה.
התוכנית מוצעת כביכול לרגל ציון 100 שנים למותג הבריטי לשעבר MG (שנרכש על-ידי סאיק), על אף שכאמור היא חלה גם על דגמים נבחרים של מקסוס, ומכיוון שזה נשמע טוב מכדי להיות אמיתי צריך להדגיש באופן ברור מה היא כוללת.
מבחינת אורך האחריות מדובר על "אחריות לכל החיים", כלומר לכל אורך חיי הרכב. לא לחמש שנים וגם לא לעשר, אלא כל עוד שהרכב פועל ונוסע עם רישוי על הכביש.
האחריות לא מותנית במספר הבעלים והבעלויות, אבל בשלב זה היא מוצעת רק לרוכשים פרטיים ולא לציי רכב. במילים אחרות – האחריות מוענקת לרכב עצמו והיא תוסיף להתקיים גם כאשר המכונית תימכר ותעבור מספר ידיים. זאת אחריות לכל החיים, ולכל הבעלים.
מבחינת מערכות שמכוסות באחריות כלולים בה כל רכיבי מערכת ההנעה החשמלית, כלומר ראשית לכל הסוללה – שהיא הרכיב הבודד היקר ביותר בכל רכב חשמלי, ומעבר לכך גם כל רכיבי מערכת ההנעה, מערכת ניהול הסוללה (BMS) וכלל מערכות האלקטרוניקה ששולטות בניהול החשמל והטעינה.
אם לא די בכל אלה – האחריות של MG ושל מקסוס חלה לא רק על כלי רכב חדשים שיימכרו בעתיד אלא גם על כל אלה שכבר נמסרו ללקוחות, וכל הטוב הזה מוענק בשלב ראשון לארבעה דגמים נבחרים: MG4 החשמלית החדשה, שנמכרת גם בישראל, MG סייברסטר – הרודסטר הספורטיבית החדשה והמהממת למראה, ודגמי 7 ו-9 של מקסוס – שניהם מיניוואנים גדולים.
אז איפה הקאץ'?
אנשי MG, שהציגו את תוכנית האחריות המהפכנית שלהם מסבירים שהיא "נועדה להגביר את האמון של לקוחות במותג", וכדי שיירשם בספרי ההיסטוריה שהם היו "המותג הראשון והיחיד שמציע אחריות לכל החיים".
בסיכום המכירות של כלי רכב בישראל במחצית הראשונה של 2024 תופס המותג MG את המיקום ה-11, וזה גם היה המותג הסיני הראשון שהציע אצלנו כלי רכב חשמלי טהור ונותר כדי לספר על זה. במילים אחרות – אחריות לכל החיים היא בהחלט הדבר שיכול לשדרג את MG בישראל מ"עוד מותג סיני" למותג שכולם מדברים עליו.
הבעיה הגדולה ביותר עבורנו, בישראל, היא שבשלב ראשון סאיק מציעה את האחריות הבלתי מוגבלת שלהם רק בתאילנד, אם כי ייתכן שמדובר בניסוי שההצלחה שלו תקבע את ההתנהלות העתידית של סאיק בשווקים נוספים.
דבר אחד בטוח: מדובר במהפכה, לא פחות, ולמהפכות כאלה יש נטייה להצית את הדמיון של כל המתחרים בשוק.
בהודעה של MG שפורסמה בתאילנד עם השקת התוכנית לא פורסמו "האותיות הקטנות" שלה, ואלה עלולות להיות קריטיות.
למשל: האם האחריות מותנית בביצוע תוכנית טיפולים מוגדרת שחייבת להתבצע אך ורק ברשת השירות של היבואנית/יצרנית? אם כן – זה עלול להיות חסם שימנע את ההשקה של תוכנית דומה בישראל. דוגמא נוספת: מהם הקריטריונים ל"בריאות" הסוללה, האם היצרנית מחויבת להחליף סוללה פגומה או רק לתקן אותה, וכיצד מושפעת האחריות מפגיעות פיזיות שונות בתאונות?
ככל הידוע כיום, גם הטכנולוגיות המתקדמות ביותר של סוללות ליתיום מסוגלות לעמוד בכמה אלפים בודדים של מחזורי טעינה, וזה עוד לפני שדיברנו על טעינה רשלנית כתוצאה משימוש לא אחראי או עמדות טעינה תקולות. מבחינה זאת קשה להבין עד הסוף את השיקול המסחרי של סאיק.
מה שבטוח זה שתוכנית מהפכנית כזאת עשויה לשנות את האופן שבו לקוחות פוטנציאליים תופשים כלי רכב חשמליים ולהקנות ל-MG ולמקסוס יתרון מסחרי עצום ביחס לכלי רכב עם מנועי בעירה. זה גם עוזר ליצרנית רכב חשמלי להתמודד עם אחד הפחדים היסודיים של לקוחות בנוגע לאורך החיים הצפוי של הסוללה.
לקריאה נוספת:
MG מפציצה עם 10 שנות אחריות לכל הדגמים באוסטרליה. אז למה לא בישראל?
ראש בראש מול BYD: ג'ילי השיקה סוללת LFP עם אורך חיים של מיליון קילומטרים וטעינה מהירה מאוד
יונדאי איוניק 5 היא המכונית הזולה ביותר באמריקה. בישראל היא עולה רבע מיליון שקלים
בבריטניה יש כמיליון עמדות טעינה לרכב חשמלי וכל 25 דקות מותקנת עמדה ציבורית חדשה