עדכון 1/8/23: דלק מוטורס הפסיקה את הפרסום בערוץ 14
חלק מארגוני המחאה כנגד ההפיכה המשטרית קראו היום (ב') להחרים את יצרנית הרכב קיה בגלל תמיכתה בשידורי ערוץ 14 אשר לטענתם מסקר את ההפיכה המשטרית באופן לא מקצועי ומוטה.
טלקאר, יבואנית קיה לישראל, היא אחת מתוך שורה לא גדולה של מפרסמים שתומכת כלכלית, באמצעות פרסום, בתוכנית "הפטריוטים" שבה הושמעה אתמול קריאה לשחרר מהכלא את רוצחו של ראש הממשלה יצחק רבין הי"ד. יחד איתה תמכו בערוץ וברצועת השידור הזאת גם חברות נוספות, בהן בין השאר סופר פארם, בנק הפועלים, מזגני טורנדו, שטראוס, אבן קיסר ועוד.
היום (ב'), כחלק מפרסומי המחאה נגד ההפיכה המשטרית, הופץ סרטון שקורא להחרים את כל החברות המסחריות שפרסמו ברצועת השידור הזאת ובהן גם קיה ולפחות שתי חברות נוספות מתחום הרכב – חברת המימון לרכב 'פמה' וספקית הדלקן האוניברסלי 'פאמפי'. בסרטון הזה נקראו הצופים לשים לב למספר מפרסמות גדולות אולם נשמטו ממנו מפרסמות אחדות בהן בנק הפועלים, 'אייבורי' מחשבים, 'אירוקה', 'פרימור' ועוד.
נציגי 'כוח קפלן' מסרו היום את ההודעה הבאה: "בערוץ הבית של משפחת נתניהו מנהלים קמפיין לשחרור רוצחו המתועב של רה״מ רבין. ההסתה שהובילה לרצח יצאה מבית נתניהו – וכעת הקמפיין לשחרור הרוצח יוצא מהערוץ של נתניהו. אין בור תחתית אפל שערוץ התעמולה לא יתפלש בו. תדע כל חברה שמפרסמת בערוץ 14 כי היא תורמת ישירות לקמפיין לשחרור יגאל עמיר. יידע כל לקוח כי כספו מממן את ערוץ הרעל והתעמולה. הגיע הזמן להחרים את המפרסמים בערוץ 14".
כמו חברות וארגונים אחרים במשק, ובשונה מחברות ההי-טק, גם יבואני הרכב בישראל נמנעים מלהביע עמדה רשמית בנושא שקורע את עם ישראל בחודשים האחרונים, וזאת על אף שרבים מבין המנהלים ובעלי השליטה משתתפים בעצמם באופן פעיל בהפגנות כנגד ההפיכה, וחלקם אף תומכים כלכלית במטה המאבק.
בחודש מרץ האחרון הצטרף איגוד יבואני הרכב להשבתת המשק למספר שעות אשר הובלה בשעתו על-ידי ההסתדרות (לכאורה בתיאום עם ראש הממשלה נתניהו), וכמה מהם אפשרו לעובדים שלהם להצטרף להפגנות שנערכו בשבוע שעבר כנגד חקיקת השינוי בעילת הסבירות.
אחד המהלכים שמקודמים בימים אלה על-ידי חלק מארגוני המחאה החברתית הוא מחאה כלכלית שכוללת, למשל, הימנעות מביצוע קניות בימי רביעי. למהלך זה מצטרפת קריאה להחרים את החברות שמממנות את ערוץ 14.
קיה הוא לא מותג הרכב היחיד שתמך עד כה בערוץ 14 באמצעות פרסום, אבל נראה שהפעם נחצה קו אדום. לא מיותר להזכיר שעל המפרסמים מופעל גם לחץ מן הכיוון ההפוך. אחד המגישים הפופולריים בערוץ קרא לא מכבר לצופי הערוץ להחרים את החברות שלא מפרסמות בערוץ – וזאת רק דוגמא אחת לשורה ארוכה של פעולות לא אתיות בעליל שמבוצעות בערוץ זה.
טלקאר, יבואנית קיה לישראל, בחרה שלא להגיב לידיעה.
עדכון 1/8/23:
בעקבות הסערה שעוררה קריאתו של שמאי לשחרר את יגאל עמיר שלח היום (ג') יוגב ויס – מנהל הפרסום של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, פורד, ב.מ.וו ומיני לישראל – מכתב לסמנכ"ל השיווק ולמנהל הסחר של ערוץ 14 ובו מודיעה היבואנית שהיא מפסיקה באופן מיידי את פרסום מותגי הקבוצה בערוץ 14.
"בחודשים האחרונים", כותב וייס לבכירי הערוץ, "החברה הישראלית נקרעת תחת מחלוקת עמוקה שמציבה אותה באחד הצמתים הרגישים והמתוחים שידענו בהיסטוריה שלנו. בתקופה זו על כולנו לעשות כל אשר לאל ידינו על מנת לשכך את הלהבות, להדגיש את המאחד ולא את המפריד. לדאבוננו, ערוץ 14 לא רק שאינו עושה כך אלא רק מעמיק את הקרע ומרחיב את השסעים…"
בהמשך הדברים מודיע וייס על כך שהורה על הפסקה מיידית של פרסום מותגי הקבוצה בערוץ 14.
לא מיותר להזכיר, בהקשר הזה, שבמדינות מתוקנות נמדדות חברות מסחריות גם על-פי התרומה או הפגיעה שלהן בחברה האנושית שבה הן פועלות וממנה הן מתפרנסות (אחת הדוגמאות הוא מדד 'מעלה' הישראלי). לכן, בלי קשר לוויכוח הפוליטי ולשאיפה של חברות מסחריות "ללכת בין הטיפות" ולא להרגיז אף ציבור בישראל – דבריו של וייס נוגעים לראיה יותר רחבה מאשר לחרם מצד זה או אחר, ובמיוחד בתקופה טעונה כמו זו שבה כולנו נמצאים.