מי אמר "חרדת טווח"? מי אמר "החלפת סוללות"? חברת CATL הסינית, שהיא יצרנית הסוללות הגדולה ביותר בעולם, חשפה בסוף השבוע סוללה שהיא מכנה 'Qilin' (על שם יצור סיני מיתולוגי), וזאת בצמוד להבטחה שהיא יכולה "להשיג בקלות" טווח נסיעה של 1,000 קילומטרים.
לדברי CATL, מארז סוללות "הדור השלישי" שלה מביא את "שילוב מערכת הסוללה" לרמה חדשה כאשר הוא קובע שיא חדש בניצול נפח עם יותר מ-72 אחוזים – וזה עושה אותה לסוללה המשולבת היעילה ביותר בעולם כיום, לטענת החברה. אנשי CATL טוענים שמארז הסוללה החדש שלהם ייכנס לייצור סדרתי מסחרי כבר בשנה הבאה, ושהוא משיג צפיפות אנרגיה של 255 וואט/שעה לקילוגרם, מה שיאפשר לכלי רכב שמצויד בסוללה בגודל ממוצע להשיג בקלות טווח נסיעה של 1,000 קילומטרים בין טעינות.
אגב, מעניין לציין שלמרות פריצת הדרך החשובה CATL לא קיימה אירוע השקה רשמי לחשיפת הסוללה אלא הסתפקה בהודעה לאקונית ברשתות החברתיות הסיניות Weibo ו-WeChat.
בהודעת CATL נאמר שהטכנולוגיה החדשה שלהם הגדילה פי ארבעה את שטח פיזור החום באמצעות "טכנולוגיית קירור פני השטח הגדולה הראשונה בעולם", אשר מפזרת את רכיבי קירור המים בין תאי הסוללה במקום במיקום המסורתי שלהם בתחתית התא. לדבריהם, טכנולוגיה זאת מאפשרת טעינה מהירה ל-80 אחוזים תוך 10 דקות. בנוסף, בתנאים קיצוניים מתאפשר קירור מהיר מאד של התאים וזה עשוי לשפר את בטיחות הסוללה על-ידי חסימת העברת חום לא תקינה בין התאים, במקרה שאחד מהם מתחמם או אף מתלקח.
בהשוואה לסוללת 4680 של החברה, בממדים דומים מבחינת גודל מארז ועם אותה כימיה – ההספק של Qilin גבוה ב-13% והמארז החדש מספק שיפור כולל בטווח הנסיעה, בביצועי טעינה מהירה, בטיחות, אורך חיים, יעילות, וביצועי סוללה בטמפרטורה נמוכה, כך לטענת CATL.
מהודעת החברה אפשר להבין שהשיפורים לאורך כל החזית הושגו במידה רבה בזכות הנדסה מחדש של מבנה המארז, "עם ביטול של קורה צולבת, צלחת קירור מים ומשטח תרמי, שנמצאים במארז הקיים, והחלפתם בשילוב "סנדוויץ' גמיש ורב-תכליתי" (ככל שזאת הגדרה מובנת…) עם "חיבורי גשר מיקרומטריים בתוך הסנדוויץ' אשר מתרחבים ומתכווצים באופן שמתאים לעבודת תאי הסוללה ומשפר את האמינות שלהם לאורך מחזור החיים", גם זה לטענת CATL.
החברה טוענת שהמארז החדש מאפשר ליצרניות הרכב להשיג קשיחות מבנית גבוהה יותר לכל הרכב עצמם באמצאות "מבנה כוח יציב יותר בכיוון ניצב לכיוון הנסיעה", וחיזוק זה משפר גם את עמידות הפגיעה של מארז הסוללות בעת תאונה.
CATL, כאמור, היא יצרנית הסוללות הגדולה ביותר בעולם עם נתח של כ-35% מן השוק העולמי של סוללות לרכב חשמלי. בין לקוחותיה הבולטים נמנות טסלה (בנוסף לסוללות שזו מייצרת לעצמה), פולקסווגן, קיה, ורוב יצרניות הרכב החשמלי בסין.
יש הפתעות נוספות בקנה
CATL לא נחה על זרי הדפנה ובעתיד הלא רחוק עתידה להציג חידושים נוספים, בהם סוללת מצב מוצד וסוללת "מצב מוצק למחצה". בנוסף, החברה הבטיחה לחשוף חידוש חשוב נוסף שאותו היא מכנה "סוללות חומר מעובה". מייסד ויו"ר החברה, שידוע בשמו המערבי רובין זנג, חשף את המידע בתערוכת הרכב של צ'ונגצ'ינג מבלי לגלות מידע נוסף אודות הטכנולוגיה שלה. עם זאת, זנג אמר שמה שיניע את פיתוח שוק הרכב החשמלי העולמי תהיה "התקדמות במקביל של המערכת הכימית, המבנה, תהליכי הייצור והחדשנות בתחום הסוללות".
CATL דיווחה במקביל על השלמת סבב גיוס של 6.7 מיליארד דולרים בהנפקת מניות פרטית, ולדברי החברה סכום זה מיועד ברובו להרחבת מערכי ייצור ושדרוג מערכים קיימים לייצור סוללות ליתיום-יון בארבע ערים סיניות, כמו גם למחקר ופיתוח.
כמובן ששאלת מיליון השקלים היא מתי נראה את סוללת קילין בכלי רכב שיימכרו בישראל והתשובה עשויה להפתיע לטובה. במקביל לחשיפת הטכנולוגיה פרסמו אנשי CATL על חתימת מספר עסקאות למכירת סוללות, שתיים מהן עם יצרניות הרכב הסיניות הקטנות אך המתקדמות 'הוזון' ו'לי אוטו', ואחת מהן עם קיה. אנשי קיה לא אישרו או הכחישו את ההודעה כך שאי אפשר לדעת אם מדובר בעסקה לרכישת סוללות מטכנולוגיית ליתיום-יון קיימת או מטכנולוגיה מתקדמת יותר.
אפשר להניח שקיה, כמו כל יצרנית רכב מבוססת, "נקרעת" בין הרצון להשיג יתרון תודעתי ותדמיתי על-ידי שיווק טכנולוגיה מובילה לבין החשש מפני תקלות שעלולות להתקיים בכל טכנולוגיה חדשה ולעלות לה המון כסף. מבחינה זאת סביר יותר שהראשונות ליישם את הסוללות החדשות בשנה הבאה יהיו יצרניות הרכב החדשות, הקטנות, הזריזות ואלה שמוכרות מוצרים יקרים ועתירי טכנולוגיה. מאידך – אנשי CATL רמזו שהם הציעו את הסוללה החדשה גם לטסלה, אחד הלקוחות הגדולים שלהם בסין, וזאת כבר חברה שידועה בנכונות שלה לקחת סיכונים טכנולוגיים גדולים יותר. היות שטסלה מייצאת מכוניות מסין לישראל, ייתכן שהסוללות החדשות האלה יגיעו אלינו די מהר.
סין, אגב, מובילה בהפרש ניכר את המכירות של רכב חשמלי בעולם עם יותר מ-2.9 מיליון כלי רכב חשמליים שנמכרו שם בסיכום השנה שעברה וצפי למכירת יותר מחמישה מיליון כלי רכב השנה.