רשת האינטרנט הפנימית של הונדה נפגעה אתמול במתקפת סייבר שאילצה אותה להשבית את הייצור בכמה מפעלים שלה. גם שירות הלקוחות של החברה נפגע. ככל הנראה מדובר במתקפת כופר שנועדה לסחוט מן החברה כסף.
ככל הידוע, מתקפת הסייבר כוונה אל ממשק בין מערכת פנימית של מערכי הייצור שבה מאושרות בדיקות האיכות של כל כלי רכב בסוף תהליך הייצור שלו לבין מחשב מרכזי של החברה. פיגוע הסייבר אילץ את הונדה להפסיק ייצור במספר מפעלי ייצור מכוניות ואופנועים ברחבי העולם, בהם המפעל בטורקיה – שממנו נשלחות מכוניות לישראל, וכן מפעל באוהיו ארה"ב. נכון לשעות הבוקר המוקדמות בישראל (יום ד') חודש כבר הייצור באוהיו. בנוסף הופסק הייצור גם במפעלי אופנועים של הונדה בהודו ובדרום אמריקה.
אתמול (ג') אישר דובר מטעם הונדה שהתקפת הסייבר השביתה את הייצור כבר ביום שני השבוע, אך בחלקם חודשה העבודה כבר אתמול (ג), ואמר שבחברה חושדים שהמתקפה – שכוללת תוכנת כופר – פגעה בשרתים פנימיים של החברה. ה-BBC הבריטי מסר בשם מקורות בהונדה ש"נעשית עבודה למזעור השפעת המתקפה ולשחזור הפונקציונליות המלאה של פעילויות הייצור, המכירות והפיתוח". בציוץ בעמוד הטוויטר של החברה נכתב ששירות הלקוחות והשירותים הפיננסיים שלה "אינם זמינים" בגלל פיגוע-הסייבר.
הונדה היא יצרנית הרכב השלישית בגודלה ביפן, ויש לה מפעלי ייצור בכל רחבי העולם. הונדה הייתה היצרנית היפנית הראשונה שהקימה מפעל בארה"ב, והראשונה שהקימה מפעל באירופה. החברה מעסיקה כיום יותר מ-200,000 עובדים, וכמו יצרניות רכב אחרות נאבקת מאבק כואב עם השפעות מגפת קורונה. במהלך החודש האחרון חידשה הונדה את הייצור ברוב המפעלים שהושבתו בגלל המגפה, אבל הייצור במפעל שלה בסווינדון, אנגליה, שאמור היה להתחדש בעוד יומיים, נדחה בשלב זה ביומיים נוספים.
גורמים שמנטרים התקפות סייבר מצאו "ברשת האפלה" (ה-Darknet) ראיות לכך שהמתקפה הייתה מתקפת כופר תוך שימוש בתוכנות שמצפינות קבצים קריטיים ולא מאפשרות שימוש בהם. מטרת התקפה כזאת היא להחזיק בקבצים כבני ערובה עד לתשלום כופר באמצעות מטבעות וירטואליים. אנשי הונדה מבטיחים להשיב את כל מערכי המחשוב שלהם לפעילות סדירה כבר במהלך היום (יום רביעי).
הונדה היא האחרונה, לפי שעה, בשורה של מוסדות וארגונים גדולים שנפלו קורבן בשבועות האחרונים לפיגועי רשת, ולולא היה מדובר ביצרנית מכוניות סביר להניח שלא הייתם קוראים על כך בעמודים האלה. מה שיותר מבהיל, ולכל הפחות מעורר מחשבות, בפרשת הפריצה למערך המחשבים של יצרנית רכב הוא ראשית לכל האפשרות לחולל נזקים סמויים בתהליכי הייצור. מעבר לכך – מטרידה מאד אפשרות הפריצה למערכות שיתקשרו וינחו בעתיד מכוניות אוטונומיות. מאליו ברור ש"הספורט הלאומי" של האקרים יהיה (לא "עלול להיות" אלא "יהיה") ניסיונות פריצה וחבלה במכוניות אוטונומיות, ותחום זה, לכן, מדיר שינה מעיניהם של רבים בתעשייה.