סין מתאמצת להיות מעצמה בתחום הרכב בכלל ובתחום הנהיגה האוטונומית בפרט, ולצורך זה מקצה תמיכה ממשלתית אדירה וגם תמיכה רגולטורית. כך, למשל, המדינה מאפשרת למקבלי החלטות בערים וברשויות מקומיות לאשר בעצמם מבחנים בכלי רכב אוטונומיים.
הבירה הסינית, בייג׳ינג, הייתה ראשונה לאשר מבחנים בכלי רכב אוטונומיים וזה היה כבר לפני כשנתיים, וכעת מפרסמת העיריה דו״ח מסכם ראשון בנושא זה. על פי הדו״ח – שחתום על ידי "ועדת התחבורה המוניציפלית של בייג׳ינג", ביצעו בשנה החולפת 56 כלי רכב אוטונומיים ניסויי נסיעה ברחבי העיר, וכיסו – כולם יחד – מרחק מצטבר של יותר מ-150 אלף קילומטרים.
באידו (Baidu), שמכנה את התוכנית האוטונומית שלה ״אפולו״ – ביצעה כ-90% מכלל הנסועה ברחבי העיר. הדוח מפרט ומספר ש'באידו' בחנה 45 כלי רכב וכיסתה 140 אלף קילומטרים. אחריה מדורגת חברת סטארט-אפ מקומי צעירה בשם Pony.ai, ששני כלי הרכב שלה ביצעו 10,000 קילומטרים. חברת הסטארט-אפ NIO דורגה שלישית בדוח המוניציפלי, ואילו חברת התחבורה המשתפת דידי (Didi) – שמוכרת בעיקר בזכות התחרות שלה מול 'אובר' ואפליקציית הנסיעה השיתופית שלה – דורגה רק במקום שמיני ואחרון עם שני כלי רכב שביצעו… פחות משמונים קילומטרים. כמעט מיותר להזכיר ש'אובר', לעומתה, היא אחת המשקיעות הגדולות בעולם בפיתוח טכנולוגיה אוטונומית.
שם החברה | מספר כלי רכב | היקף הנסועה
בקילומטרים |
Baidu | 45 | 139887.7 |
Pony.ai | 2 | 10132.9 |
NIO | 2 | 2415.3 |
Daimler Greater China | 2 | 476 |
Tencent Dadi Tongtu | 1 | 259 |
BJEV | 1 | 235.1 |
Audi China | 1 | 80.9 |
Didi | 2 | 78.1 |
חברות שביצעו ניסויים עם כלי רכב אוטונומיים, מספר כלי הרכב והיקף הנסועה שלהם
עם זאת, מסתבר שבדו״חות הסינים חסר נתון חשוב. במדינות אחרות שמפרסמות דוחות דומים יש פירוט קריטי אודות "מספר הקילומטרים שעבר רכב אוטונומי לפני שנדרשה התערבות של נהג אנושי". נתון זה, מובן מאליו, מאפשר לכל אחד להעריך, לכל הפחות באופן אינדיקטיבי, את איכות ובטיחות הפיתוחים – הגם שהוא עלול להיות מושפע מן התנאים בסביבה שבה נערכים הניסויים. הסינים לא מסרו את הנתון החשוב הזה אבל כן תיארו 23 מקרים שונים שבהם נדרשה התערבותו של נהג אנושי.
בקליפורניה, לעומת זאת, שבה מבוצע כיום נתח הארי של פיתוחים בתחום הרכב האוטונומי והחברות שמבצעות ניסויים מחוייבות בשקיפות גבוהה יותר, פרסמה המדינה נתונים שמהם עולה שבשנת 2018 הפעילה גם שם חברת באידו כלי רכב אוטונומיים. אלה, לפי מדינת קליפורניה, נסעו 29,118 קילומטרים על כבישים ציבוריים ונדרשו להתערבות אנושית אחת ל-331 קילומטרים בממוצע. נתון זה מצביע על שיפור, לכאורה, ביחס להתערבות כל 191 קילומטרים שהציגה אותה חברה במחצית השנייה של 2017, ואחת ל-27 קילומטרים במחצית הראשונה של אותה שנה. Pony.ai, שגם היא פועלת בקליפורניה במקביל, רשמה התערבות אנושית אחת ל-1,645 קילומטרים בשנת 2018 שבה נסעו כלי הרכב שלה, במצטבר, 26,322 קילומטרים.
לקריאה נוספת: גוגל לומדת לנהוג: ווימו נוסעת 40,000 ק"מ ביום
כל הנתונים האלה מתגמדים ביחס לנתונים שרשמה עד היום חברת 'ווימו' (Waymo), לשעבר "גוגל". בסיכום 2018 ביצעה ווימו יותר משני מיליון קילומטרים אוטונומיים על כבישי קליפורניה, וכלי הרכב שלה נדרשו להתערבות אנושית אחת לכל 17,731 קילומטרים.