כבר יותר מעשור כולם מדברים על העתיד החשמלי של עולם הרכב אשר נמצא מעבר לפינה, אולם לפחות עד לאחרונה מרבית השחקנים בתחום בחרו להסתפק בייצור גרסאות חשמליות במספרים מצומצמים המתבססות על דגמים מוכרים שתוכננו עבור מנועי בעירה פנימית, או ברכבי פרימיום חשמליים ללקוחות יוקרה בעלי כיסים שמנים.
למעשה קונצרן רנו-ניסאן היה היחיד שהחליט ללכת על זה בגדול והשיק ב-2010 את הניסאן ליף – המכונית החשמלית הראשונה בייצור סדרתי שעל אף היותה רחוקה ממושלמת נמכרה בדורה הראשון ביותר מ-300 אלף יחידות, דבר שהעניק לה את התואר "החשמלית הנמכרת ביותר בעולם".
בסוף 2017 ניסאן השיקה את הדור השני של הליף, המציג, מעבר למראה נאה בהרבה ומנוע יעיל יותר, גם טווח ראוי בין טעינות של כ-250 קילומטרים. כעת מתברר שבשנים הקרובות בקונצרן מתכננים להשיק עוד מספר דגמים חשמליים כדי להגיע ליעד מכירות של לפחות מיליון חשמליות בשנה לא יאוחר מ-2022.
כדי לעמוד ביעד השאפתני הזה ניסאן לא תוכל להסתפק בליף ועל פי התוכנית העסקית של הקונצרן החברה תשיק בשנים הקרובות 8 רכבים חשמליים שונים, כשהדגם החשמלי הראשון שיצטרף להיצע עוד השנה יהיה רכב פנאי קומפקטי ייחודי לשוק הסיני.
אל מול העלייה המתמדת בביקושים לרכבי פנאי, בניסאן מתכננים גם בהמשך השקה של קרוסאובר חשמלי גלובלי שככל הנראה יתבסס על דגם הקונספט IMX המרשים שהוצג בתערוכת טוקיו האחרונה וכלל בגרסת התצוגה יחידת הנעה עוצמתית עם מעל 400 כ"ס, טווח של 600 קילומטרים בין טעינות ויכולות אוטונומיות מתקדמות.
כמו כן, ניסאן תשיק במקביל יותר ויותר דגמים שיהיו מצוידים במערכת ה-e-POWER הזמינה כעת בכמה דגמים המשווקים ביפן. מדובר למעשה במכונית עם מנוע חשמלי המניע את הגלגלים המצוידת גם במנוע בעירה פנימית קטן המשמש כמאריך טווח – גנרטור להטענת המצברים בדומה למערכת הקיימת בשברולט וולט שהושקה ב-2010 במקביל לדור הראשון של הליף.
על פי ניסאן כבר מ-2021 כל הרכבים של אינפיניטי, מותג היוקרה של החברה, יהיו היברידיים, חשמליים עם מאריך טווח או חשמליים מלאים וניסאן מתכננת שעד אמצע העשור הבא כמחצית מסך המכירות הכללי של אינפיניטי תהיה של רכבים חשמליים.
בכל הנוגע למותג האם ניסאן היעדים קצת פחות יומרניים מבחינת האחוזים והציפיה היא שהדגמים החשמליים יתפסו, לפחות בשוק בצפון אמריקה, כ-30 אחוזים מסך המכירות – משמע כחצי מיליון רכבים חשמליים בשוק האמריקאי מדי שנה.
גם לב.מ.וו יש שאיפות של ממש בתחום החשמלי ובדומה לניסאן גם היצרנית מבאווריה השקיעה משאבים אדירים בפיתוח טכנולוגיה חשמלית והשיקה לפני מספר שנים את ה-i3, העירונית החשמלית הכוללת עיצוב לא שגרתי, את ה-i8, מכונית הספורט החשמלית בעיצוב עתידני עם מנוע בנזין כמאריך טווח, וצפויה להשיק בקרוב את ה-i4, מכונית סדאן-סאלון חשמלית עם טווח שבין 450 ל-700 קילומטרים בין טעינות שאמורה להתחרות במודל S של טסלה.
עם זאת הראלד קריגר, מנכ"ל ב.מ.וו, חשף בראיון ל"אוטוניוז" כי החברה החליטה לעכב תוכניות להשקת מכונית חשמלית עממית יותר (ככל הנראה סדאן בגודל של סדרה 3 האייקונית ומתחרה למודל 3 של טסלה),לפחות על עד 2020 מאחר שלדבריו בשלב טכנולוגי זה ייצור של מכונית שכזו פשוט אינו רווחי.
"הדור הנוכחי של הטכנולוגיה החשמלית לא מאפשר להציג תג מחיר תחרותי אל מול מכוניות עם מנועי בעירה פנימית בסגמנטים רבים", הסביר קריגר לאנליסטים במינכן. "אנחנו רוצים להציג עוד דגמים חשמליים, אבל מן העבר השני אם אנחנו רוצים לנצח את המרוץ אנחנו חייבים להיות תחרותיים ומשום שמדובר בהפרשים דו ספרתיים בשורות הרווח החלטנו להמתין מעט ולעכב את התוכניות החשמליות שלנו".
למרות העיכוב הזמני בהרחבת הליין החשמלי, המטרה של ב.מ.וו היא להשיק לא פחות מ-25 דגמים חשמליים שונים עד 2025 ולצורך כך בחברה החליטו להגדיל את תקציב המחקר והפיתוח בכ-8.5 מיליארד דולרים.