לאחר הרבה הייפ, מעט עיכובים ובסיומו של רבעון קשה מאוד בו רשמה טסלה הפסד תפעולי ענק של מאות מיליוני דולרים וירידה חדה בערכה הבורסאי, בסוף השבוע יצרנית הרכבים החשמליים מעמק הסיליקון הציגה את משאית הסמיטריילר החשמלית הראשונה שלה שצפויה להגיע לייצור סדרתי בשנת 2019 ולהציג טווח נסיעה של כ-800 קילומטרים בין טעינות בעומס מלא, אפשרות לטעינה מהירה של 80 אחוז מעוצמת הסוללות שיספיקו לכ-650 קילומטרים נוספים בתוך 30 דקות, יכולות אוטונומיות נרחבות, חוויית נהיגה מסעירה ביחס למשאיות ועוד שלל חידושים.
בשלב זה החברה טרם חשפה את המחיר הסופי של החשמלית במשקל כבד אך כבר מאפשרת למעוניינים לשלם מקדמה בסך 5,000 דולרים כדי להיות בין הראשונים שיזכו להצטייד במילה האחרונה בתחום ההובלה.
הסמיטריילר של טסלה מציג כושר נשיאת מטען מרשים של קצת יותר מ-36 טון ומצויד ב-4 מנועים חשמליים בגלגלים האחוריים ואלה אמורים להעניק ביצועים מרשימים עם האצה למהירות תלת ספרתית בתוך 5 שניות ללא מטען ו-20 שניות עם מטען מלא – לא נתון שמעיף את המוח ברכבים פרטיים אך טוב מכל משאית דיזל הקיימת בשוק כיום.
גם היעילות האווירודינמית של המשאית של טסלה מרשימה למדי ביחס לרכבים מסוג זה עם מקדם גרר של 0.36 CD, נתון שנחשב ללא רע גם ברכבי נוסעים.
עוד ב-TheCar:
מכון המחקר המוביל בארצות הברית בדק: מי יותר ידידותית לסביבה – טסלה מודל S או מיצובישי ספייס סטאר?
צפו: שיא עולם חדש בקפיצה למרחק עם סמיטריילר
מטען במשקל 750 טון ומשאית וולוו אחת
הסמיטריילר נטול פליטות המזהמים יצויד בדור העדכני של מערכת הטייס האוטומטי המפורסמת של טסלה המאפשרת נהיגה אוטונומית בתנאי דרך מסוימים, כמו גם במערכות עזר לנהיגה אנושית כמו בלימת חירום אוטונומית, התראת התנגשות קדמית, מערכת שמירה אקטיבית על הנתיב ומערכת ייחודית שטסלה פיתחה למשאית האמורה למנוע לחלוטין אפשרות של החלקת הנגרר ללא שליטה עד כדי עקיפת הקבינה ופגיעה בה.
השימוש של טסלה במנועים חשמליים הממוקמים ישירות על הסרנים האחוריים מבטל את הצורך בפרונט ארוך כמו במשאיות האמריקאיות מחד ומייתר את הצורך לשבת מעל למנוע כמו במשאיות האירופאיות ועל כן מאפשר לטסלה לייצר משאית עם פרונט קצרצר ומרחב נדיב במיוחד בקבינה שבחלקים שונים שלה גם אדם בגובה של 1.9 מטרים יכול לעמוד זקוף.
מה שמעניין במיוחד בהקשר של תא הנוסעים היא עמדת הנהג הממוקמת במרכז החלק הקדמי של הקבינה כשלצידה שני מסכי מגע גדולים המאפשרים שליטה על מערכות הרכב השונות וכן משמשים כמראות צד אלקטרוניות מתוחכמות.
מאחורי עמדת הנהג ניתן יהיה למצוא שני מושבים נוספים הניתנים לקיפול כשהם לא בשימוש ואופציה לאגף שינה מרווח. מצד אחד יתכן שהפריסה הלא שגרתית אולי שימושית מאוד ותורמת לבטיחות, אך לטעמנו נראה כי היא בהחלט עשויה להפריע לנהגים הנוסעים עם מלווים.
הסמיטריילר של טסלה כולל שטחי חלונות גדולים מאוד לטובת הראות של הנעשה סביב והתחושה האוורירית וכדי להשקיט את חששם של נהגי המשאיות האמריקאיים הרגילים למכסה מנוע אדיר המשמש כמגן במקרה של תאונה, בטסלה מציינים כי שמשות המשאית משוריינות וכי שום דבר לא יכול לגרום להן להתרסק או להיסדק, תופעה מוכרת במשאיות המצוידות בשמשות גדולות ודורשות תיקונים יקרים ובזבוז זמן במוסכים.
מעבר לכל החידושים בטסלה הבינו שכדי לחדור ללב שוק המובילים האמריקאים יהיה על הסמיטריילר החשמלי להביא עמו גם בשורה של ממש בתחום עלויות התפעול השוטפות אשר אלו, לטענת היצרנית, יהיו נמוכות בכ-20 אחוזים לכל קילומטר של נסיעה אל מול משאית דיזל ממוצעת.
לטענת אילון מאסק, הבעלים והמוח שמאחורי טסלה, המשאית של טסלה תציג חיסכון ישיר של כ-200 אלף דולרים בעלויות התדלוק בנסועה של מיליון קילומטרים וזה עוד לפני שמכניסים למשוואה את עלויות התחזוקה הנמוכות משמעותית של יחידת ההנעה החשמלית, את ההפחתה בבלאי מערכת הבלמים הודות למערכת הבלימה הרגנרטיבית ומרכז בקרה ממוחשב בו תהיה מצוידת המשאית שידע מראש מתי כל חלק ברכב ידרוש תחזוקה ויאפשר לתכנן את הביקורים במוסך בצורה אופטימלית תוך צמצום פרק הזמן מחוץ למעגל העבודה.
לטענת מאסק, לאחר בחינה מדוקדקת של שוק ההובלה האמריקאי, בטסלה הגיעו להבנה שלמרות סרטים הוליוודים מסוימים ותדמית אפית רומנטית של משאיות החוצות את אמריקה מחוף לחוף, 80 אחוזים מקווי החלוקה של משאיות הסמיטריילר לא עולים על 400 קילומטרים לכיוון, כך שלמעשה מבחינת טווח המשאית החשמלית של טסלה תאפשר נסיעה הלוך חזור בטעינה בודדת ובכל מקרה, מזכיר מאסק כי רשת מטעני "המגה צ'ארגר" שטסלה פורסת ברחבי ארצות הברית תאפשר, כאמור, בתוך פרק זמן לא שונה משמעותית מהזמן הנדרש למילוי מיכלי משאית ממוצעת בסולר, לטעון את הסוללות באנרגיה שתספיק ליותר מ-600 קילומטרים נוספים.
על אף שלטסלה אין עד היום ניסיון בשוק הרכב הכבד, בחברה מאוד מאמינים במוצר שלהם ומבטיחים אחריות מורחבת למדי לאורך מיליון וחצי קילומטרים.