מרטין וינטרקורן, מי שנחשב למנכ"ל קפדן שיורד לפרטי הפרטים הקטנים ביותר, הוא הקורבן הראשון, אך ודאי לא האחרון, של שערוריית הזיוף, לכאורה, במבחני פליטות המזהמים שנחשפה על-ידי הסוכנות להגנת הסביבה האמריקנית ביום שישי האחרון.
וינטרקורן הודיע על התפטרות מיידית בתום פגישת חירום שערכה החברה היום (ד'), וזאת לנוכח צניחה של כ-35% בערך מניית פולקסוואגן, לחץ גובר והולך של ממשלת גרמניה לטיפול בפרשה, והכרזה נפרדת של החברה לפיה הבעיה נוגעת לפחות ל-11 מיליון מכוניות שמונעות באמצעות מנועי דיזל, מה שמאלץ את פולקסוואגן להפריש לפחות 7 מיליארד דולרים לטיפול בבעיה.
פרשות ההונאה לכאורה במבחני זיהום האוויר תפסה את וינטרקורן שבוע בלבד לפני פגישה מתוכננת אחרת של מועצת המנהלים של החברה שבה אמורה הייתה כהונתו להיות מוארכת.
בהצהרה שפרסם עם הודעתו על ההתפטרות אמר וינטרקורן: "אני המום מאירועי הימים האחרונים. מעל לכל, אני המום מכך שהתנהגות בלתי הולמת בקנה מידה כזה הייתה אפשרית בקבוצת פולקסוואגן…
כמנכ"ל אני מקבל את האחריות לאי הסדרים שנמצאו במנועי הדיזל ועל כן ביקשתי ממועצת המנהלים של החברה להסכים לסיום תפקידי כמנכ"ל… אני עושה את זה למען האינטרסים של החברה למרות שאני (באופן אישי) לא מודע לכל עשייה לא חוקית מצידי" הוא אמר. "תהליך של בירור ושקיפות חייב להמשיך. זאת הדרך היחידה לזכות בחזרה באמון. אני משוכנע שקבוצת פולקסווגן והצוות שלה תצליח להתגבר על משבר חמור זה".
בכירים בדירקטוריון פולקסוואגן אמרו בהצהרה נפרדת שהם מצפים להדחות של בעלי תפקידים נוספים בימים הקרובים, ככל שתתקדם חקירה פנימית שמתנהלת בחברה במטרה לזהות מי היה אחראי לשערורייה הגדולה ביותר בהיסטוריה של פולקסוואגן, והמלצות ראשונות ל"עריפת ראשים" יוצגו כבר מחרתיים בכינוס המתוכנן מראש של הדירקטוריון.