מנהל חטיבת המכוניות של הונדה בבריטניה ל'אוטומוטיב ניוז': מפסיקים למכור את אקורד באירופה לאחר שזו לא הצליחה במכירות מול המתחרות הגרמניות
הונדה מפסיקה למכור את אקורד האירופית באירופה, וכפועל יוצא מכך גם בישראל. למרות שהחדשות עצמן כבר פורסמו בעבר באופן רשמי למחצה כעת מגיעה גם הודאה בכישלון: ליאון בראנן, מנהל חטיבת מכוניות הנוסעים של הונדה בריטניה, אמר בראיון לעיתון הרכב החשוב 'אוטומוטיב ניוז' שהמכונית פשוט לא הצליחה להילחם במותגי הפרימיום הגרמנים. "אנחנו מפסיקים את מכירות האקורד", הוא אמר, "ולא נשוב לפלח השוק הזה".
ככלל, פלח השוק של מכוניות משפחתיות גדולות, שנשלט באירופה במשך שנים על-ידי פולקסוואגן פאסאט ופורד מונדיאו, מצטמצם בשנים האחרונות באופן דרמטי באירופה, וגם בישראל.
רבים מבין הלקוחות הקלאסיים של מכוניות בגודל הזה פונים אל מכוניות פרימיום בגודל דומה או קטן יותר, למשל ב.מ.וו. סידרה 3 ו-1 או אאודי A4 או A3 סדאן, ומרצדס C קלאס או CLA, או אל קרוס-אוברים למיניהם.
באירופה, ובמידה רבה גם בישראל, נשלט פלח השוק של משפחתיות גדולות על-ידי מכירות לציי רכב, כלומר שהרגישות למחיר מאד גבוהה, ו"עלות התחרות בפלח השוק הזה גורמת לך לבכות" – אמר בראנן בראיון.
אקורד האירופית נבנתה מאז שנת 1992 במפעלים של הונדה בבריטניה אולם בתחילת שנות ה-2000 עבר הייצור שלה ליפן, והגרסה האירופית אוחדה עם הגרסה היפנית שלה (ששונה מן הגרסה האמריקנית).
הדגם הנוכחי של אקורד הוא הדור השמיני של המכונית, והושק כבר בשנת 2008, כלומר שהוא נמצא כעת בסוף חייו ובהונדה נדרשו להחליט האם להשקיע בפיתוח מכונית אירופית חדשה שתעמוד בכל דרישות התקינה הרלבנטיות לאירופה.
במהלך 2014 מכרה הונדה באירופה כולה רק 3,453 אקורד בגרסאות סדאן וסטיישן, כך לפי נתוני JATO, והמספר הזה מעמיד במקום חשוב במיוחד את השוק שלנו בישראל, שבו נמכרו בשנה שעברה 557 מכוניות מדגם זה.
אקורד ניצבה שלישית בקרב המשפחתיות הגדולות (רביעית אם מוסיפים את שברולט מאליבו שמסרה 761 יחידות), ולמרות שסקודה סופרב מכרה מספר כפול ומאזדה 6 מסרה פי 3 ממנה – עדיין מדובר במספר מכובד ביותר עבור מכונית בסוף חייה.
יבואני הונדה לישראל יכולים, בזכות התקנות החדשות של משרד התחבורה שנועדו לעודד יבוא מקביל, להביא את אקורד האמריקנית שהיא, כאמור, מכונית שונה מן היפנית, ומאד סביר שזה גם מה שצפוי לקרות.
בכל מקרה, אחרי קרוב לשבע שנים שבהן הצטמצמו מכירותיה של הונדה באירופה באופן עקבי, הכריזו מנהלי החברה לאחרונה על כוונתם לגבש וליישם מדיניות חדשה ולשפר מאד את מצבה שם.
נחישות כזאת, בהנחה שתתקיים, יכולה לשפר מאד גם את מצבה של הונדה בישראל החל מן הדגמים הבסיסיים כמו סיביק, ועד הדגמים החדשים שיושקו השנה – הקרוס-אובר הקטן HR-V ו-CR-V המחודש.