טויוטה קורולה היא המכונית הנמכרת ביותר בישראל ב-2014, קיה פיקנטו ניצבת במקום השני, ושלושה דגמים של יונדאי תפסו את ראשי קטגוריות ה'סופר-מיני', 'סופר-מיני פלוס' וה'קומפקטיות האצ'בק'. סוזוקי קרוס-אובר הוא המיני-ג'יפון הנמכר ביותר ב-2014
במהלך שנת 2014 עלו על כבישי ישראל 243,962 כלי רכב, מהם 196,324 מכוניות נוסעים, 28,639 ג'יפים וקרוס-אוברים, 10,897 ואנים וטנדרונים, 3,911 טנדרים ו-4,191 מוניות.
אלה המספרים שמסוכמים בדוח הרישוי של איגוד יבואני הרכב שפורסם היום (ב), והם לא כוללים כמה אלפי מכוניות נוספות שיובאו ארצה ביבוא אישי וביבוא מקביל, ועל כן מסתכמות המסירות במהלך 2014 בכמעט רבע מיליון כלי רכב.
בשנת 2014 גדל סך המסירות של כל כלי הרכב בכ-12.8% ביחס לשנת 2013, סך המסירות של מכוניות נוסעים גדל בכ-13.9%, ואילו הקטגוריה הבוערת של קרוס-אוברים וג'יפונים התרחבה בכ-17%.
יונדאי, עם 31,376 מסירות בסך הכל, היה המותג הנמכר ביותר גם ב-2014, על אף ירידה קלה של כ-2.3% במספר המסירות יחסית לשנת 2013.
טויוטה, שרשמה גידול של כ-20% במסירות יחסית לשנה הקודמת, מסרה 27,384 כלי רכב וניצבת במקום השני הכללי, ואילו קיה, שרשמה גידול של כ-25.5% במסירותיה, ממוקמת שלישית לאחר שמסרה 26,365 כלי רכב.
לכל אחת משלוש המובילות יש ייצוג בראשות פלחי השוק השונים: טויוטה קורולה היא המכונית הנמכרת ביותר בישראל עם 13,694 מסירות וקיה פיקנטו היא המכונית השנייה הנמכרת ביותר בישראל עם 10,670 מסירות.
דגמים של יונדאי ניצבים בראש קטגוריית הסופר-מיני עם 5,476 מסירות של i20, ראש קטגוריית הסופר-מיני פלוס עם 4,523 מסירות של i25, וראש קטגוריית המכוניות הקומפקטיות במבנה האצ'בק עם 5,093 מסירות של i30.
ברשימת עשרה הדגמים הנמכרים ביותר בישראל ב-2014 מככבות אמנם טויוטה וקיה, ולאחריהן מאזדה 3 סדאן עם 7,143 מסירות וסקודה אוקטביה שממוקמת רביעית עם 6,572 מסירות (בהן גם סטיישנים).
אבל אי אפשר להתעלם מן הנוכחות המרשימה של כל דגמי יונדאי, עם חמישה דגמים שונים בעשיריה הזאת.
מאזדה טיפסה במהלך 2014 מן המקום השישי בטבלת המכירות אל המקום הרביעי: מאזדה מסרה 13,326 מכוניות נוסעים ועוד 3,764 קרוס אוברים, ובעקבותיה מדורגות סקודה (12,492 מכוניות נוסעים ו-14,289 כלי רכב בסך הכל), סוזוקי (13,563 מכוניות נוסעים ו-13,799 בסה"כ), מיצובישי (8,391 מכוניות ו-13,141 סה"כ), שברולט (10,008 ו-12,106), ניסאן (7,352 ו-9,872) ורנו (7,981 ו-9,436).
פורד, שתפסה בשנת 2013 את המיקום החמישי במסירות, התדרדרה במהלך 2014 עד למיקום ה-12 בטבלה.
העולות והיורדות
קיה פיקנטו שלטה ביד רמה בקטגוריית המיני, עם מספר מכירות כמעט כפול מזה של הבאה בעקבותיה – i10 של יונדאי. שתי מכוניות שניצבות במיקום השלישי והרביעי ניצבות גם על הגבול שבין קטגוריית המיני ל'סופר-מיני' הגדולה יותר, ואלה ניסאן מיקרה ומיצובישי ספייס סטאר.
סוזוקי אלטו, "ממציאת" הקטגוריה בישראל, מסכמת את שנתה האחרונה לפני שתוחלף בידי מכונית חדשה לגמרי ומסרה 2,837 מכוניות, שמספיקות כדי לדרג אותה חמישית.
קטגוריית הסופר-מיני נשלטה על-ידי מכונית אחרת שנמצאה בסוף דרכה, i20 של יונדאי, שמחליפתה תוצג בארץ בקרוב.
סיאט איביזה, אשר כבר בשנת 2013 הציתה את הקטגוריה הזאת עם מחירים אטרקטיביים ללקוחות פרטיים, הוסיפה להתמודד בכבוד והיא מחזיקה במקום השני עם 3,420 מכירות, ואילו מאזדה 2 – שגם היא עושה כעת את הקילומטראז' הסופי שלה, מחזיקה במיקום השלישי.
המעניין בחמשת המקומות הראשונים בקטגוריית הסופר-מיני הוא שלמעט רנו קליאו, שדורגה חמישית, כל האחרות הוחלפו במכוניות חדשות או יוחלפו במהלך שנה זו.
יונדאי מחזיקה גם בראשות קטגוריית ה"סופר-מיני פלוס" (מכוניות סופר-מיני במבנה סדאן) עם i25 שמסרה 4,523 מכוניות. מיצובישי אטראז', גם בזכות עצמה אבל גם בזכות הזכייה במכרז צה"ל, טיפסה אל המקום השני בקטגוריה עם 4,116 מכוניות.
הצמד סקודה ראפיד / סיאט טולדו (למעשה אותה המכונית עם שני סמלים שונים) מחזיק במיקום השלישי בטבלה, בעוד שהצמד הצרפתי המתחרה – פיז'ו 301 וסיטרואן סי אליזה, נדחק למיקום החמישי.
אחת הקטגוריות המתחזקות בשנים האחרונות, למעשה מאז נחיתתו בישראל של הדור הראשון של יונדאי i30 היא קטגוריית הקומפקטיות במבנה האצ'בק (בעיקר 5 דלתות).
i30 מחזיקה בראש קטגוריה זו ואחריה פורד פוקוס (בשני המקרים כולל דוח הרישוי גם גרסאות סטיישן שמהוות נתח משמעותי במכירות), ואחריהן מדורגות טויוטה אוריס, הונדה סיביק וקיה סיד.
מאיגרא רמה
הקטגוריה שבעבר הלא מאד רחוק תפסה את נתח הארי של מכירת המכוניות בישראל, ונשלטה במשך שנים על-ידי מאזדה 3, הצטמקה משמעותית לנוכח נדידת הלקוחות לקרוס-אוברים, מכוניות מיני ומכוניות קומפקטיות-האצ'בק.
למרות זאת, "מסורת" אחת, של דגם מוביל בודד, נשמרת בה גם כיום, והקטגוריה כולה נחלקת ל"טויוטה קורולה וכל האחרות".
קורולה, כאמור המכונית הנמכרת ביותר בישראל, מסרה 13,694 מכוניות, ואילו מאזדה 3 החדשה ממוקמת שניה עם 7,143 מכוניות.
סקודה אוקטביה, שדוח הרישוי לגביה כולל גם את מכוניות הסטיישן, ניצבת שלישית עם 6,572 מכוניות ואחריה יונדאי i35 שעברה מתיחת פנים קלה ומסרה 6,126 מכוניות ורנו פלואנס שהייתה בין הבודדות בשוק כולו (גם) עם מנוע דיזל.
שתי קטגוריות "בוערות" הן הקרוס-אוברים הקטנטנים (מיני-קרוס-אוברים) והקרוס אוברים הקומפקטיים. בשתי קטגוריות אלה כיכבו בעבר ניסאן ג'וק וקשקאי, שעברו מתיחת פנים (ג'וק) והחלפת דגם (קשקאי).
סוזוקי S-CROSS הדיח את ג'וק ממעמדו ונטל ממנו את ראשות הקטגוריה הזאת לאחר שמכר כמעט כפול ממנו, ואילו שברולט טראקס מדגדג את ג'וק מלמטה עם 2,306 מסירות.
עולה חדש-ישן לקטגוריה הזו הוא סובארו XV שעלה לזירה ב-2014 עם מנוע 1.6 ליטר ותג מחיר תחרותי, ומסר 1,326 יחידות בקצת יותר מחצי שנה.
בקטגוריה הרווחית של קרוס-אוברים קומפקטיים ("ג'יפונים") נמשך במלוא עוזו המאבק הצמוד בין מיצובישי אאוטלנדר, מוביל הקטגוריה, לבין מאזדה CX-5 שדולק בעקבותיו (ועבר לאחרונה מתיחת פנים שתגיע אלינו בקרוב).
גם קיה ספורטאז' לא נותר הרחק מאחור כך שהחגיגה שם צמודה מאד, ואילו תאומו של ספורטאז' – יונדאי ix35 ממוקם רביעי לפני קשקאי, שהוחלף כאמור בסוף 2014 על-ידי כלי חדש וחדיש.
הולך ונעלם
פלח השוק של מכוניות משפחתיות גדולות, שבעבר היה שלישי בחשיבותו מבחינת נתח המכירות, הצטמק וכמעט נעלם תוך ששארית המכירות בו נחלקת בין מאזדה 3 שמסרה 1,887 יחידות לבין סקודה סופרב עם 1,120 מסירות.
השנה ינחתו אצלנו מאזדה 6 אחרי מתיחת פנים ושלוש מכוניות חדשות לחלוטין: פולקסוואגן פאסאט, סקודה סופרב ופורד מונדיאו – אבל גם הן לא צפויות לשכנע את מי שנטש את הקטגוריה לטובת קרוס-אובר קומפקטי לחזור בו.
מקור הנתונים: דו"ח רישוי איגוד יבואני הרכב
לפרק הבא: כסף זול
לפרק הקודם: שלום ל-2014. כל האירועים החשובים.