מותו הכואב של סרן יותם וייסברג ז"ל, הפעולות הנחושות של משפחתו לגילוי האמת, וחשיפת הפרשה ב-TheCar ובערוץ 10, מובילות כעת לקריאה לתיקון של 650,000 מכוניות בעולם, ולהצלתם הוודאית של נהגים ונוסעים נוספים מפציעות קשות ומסכנת חיים.
חברת TRW, אשר ייצרה את מנגנוני הניפוח התקולים שגרמו למותו של יותם ז"ל, ולפציעותיהם הקשות של שני נהגים ישראלים נוספים, תחליף בסיוע טויוטה (וייתכן שגם יצרניות רכב נוספות) את כל מנגנוני הניפוח מאותו סוג אשר לוקים באותה תקלה מסוכנת.
ל-TheCar נודע שמבין מאות אלפי המכוניות שתיקראנה לתיקון נעות כ-16,000 על כבישי ישראל, ואלה יזומנו לתיקון החל מן השבועות הקרובים. רוב המכוניות הישראליות הן מדגמי קורולה, אולם ככל הנראה מדובר גם בדגמים נוספים.
כפי שפרסמנו כאן לפני כחודשיים, טויוטה הכריזה כבר על קריאה כלל אירופאית לתיקון של מנגנוני ניפוח כריות-האוויר בקורולות אשר יוצרו בין נובמבר 2002 לינואר 2003. קריאה זאת לתיקון פורסמה בגרמניה והתייחסה במיוחד למכוניות שנמכרו בקרואטיה, איסלנד, אירלנד ושבדיה.
לטובת מי שלא עקב אחר השתלשלות הפרשה נזכיר שהחלפת מנגנוני הניפוח מבוצעת בעקבות תאונה קטלנית שהתרחשה בסמוך לחדרה באוקטובר 2015. בתאונה זאת התפוצץ מנגנון הניפוח של כרית-האוויר באופן ששלח חלק מתכת שפגע בעורק הצוואר של סרן יותם וייסברג ז"ל, והרג אותו בתוך דקות ספורות כתוצאה מדימום רב. עד כה לא ברור האם כרית-האוויר נפתחה כתוצאה מהתנגשות ברכב אחר או שפתיחתה, והפגיעה ביותם, הם שגרמו לפגיעה ברכב האחר.
מה שברור זה שחקירת התאונה על-ידי משטרת ישראל נוהלה ברשלנות והאשימה את יותם במותו: טענת חוקר התאונות הייתה שיותם נהג כמעט בשכיבה, וכאשר פגע בטנדר שנסע לפניו הוא החליק באופן שבו חתכה חגורת הבטיחות את עורק הצוואר שלו. הבעיה היחידה בתיאוריה ההזויה הזאת היא שחגורת בטיחות של נהג עוברת מצד שמאל של הצוואר ואילו יותם ז"ל נפגע מצד ימין.
איתי וייסברג, אביו של יותם, פנה אלינו בעקבות סיקור פרשת כריות-האוויר מתוצרת חברת טקאטה ובמקביל פנה גם אל הפרקליטות בדרישה לפתוח מחדש את החקירה לנוכח ממצאי 'פרשת טקאטה'.
לאחר שיחה שלנו עם דוברת אגף התנועה נפתחה מחדש חקירת התאונה, ובאופן חריג לטובה הוקם צוות בדיקה משותף למשטרת ישראל ואגף הרכב במשרד התחבורה. לאחר חשיפת הפרשה ב-TheCar ועל ידי ליאור קינן בחדשות ערוץ 10 התגלו שלושה מקרים נוספים שבהם גרם מנגנון ניפוח כזה לפציעות קשות של נהגים.
הצוות הישראלי פעל בשיתוף פעולה עם נציגים של חברת טויוטה ושל חברת TRW, ובשלב ראשון ננקטה בישראל פעולה חריגה שבמהלכה זומנו לתיקון 5,000 מכוניות מדגם טויוטה קורולה אשר יוצרו בתאריכים סמוכים לאלה שבהם יוצרו 4 המכוניות הישראליות הנ"ל.
חשוב לציין שעד לרגע זה לא פורסמה עדיין קריאה לתיקון רשמית של כריות-האוויר האלה באתר האינטרנט של משרד התחבורה הישראלי, ואף גוף למעט אגף הרכב במשרד התחבורה גם לא מקבל דיווח או פרטים אודות קצב ביצוע התיקון. נהגים ובעלי רכב שבמכוניותיהם מותקנות כריות-האוויר מסכנות החיים האלה לא יכולים לדעת על-כך, וגם אם ייפנו אל מוסכי השירות הם לא יוכלו לקבל תשובה מבוססת שכן מידע כזה לא מועבר על-ידי משרד התחבורה למוסכים ואינו חשוף באופן גלוי לציבור.
כפי שחשפנו כאן בחודש דצמבר האחרון, בקריאה לתיקון האירופאית מוגדרת רמת הסיכון של התקלה כ"סיכון רציני", ובתיאור הסיכון נכתב: "מחולל הגז של כרית-האוויר של הנהג עלול להיקרע בעת הניפוח תוך הגברת הסיכון לפציעה בעת תאונה".
את תגובת משרד התחבורה נפרסם אם וכאשר נקבל כזאת.