בשלהי המאה ה-19, כשבני האדם החלו להבין שלמעשה הטכנולוגיה מאפשרת להחליף את הסוס במנוע, כל מני ממציאים, הוגים, מפתחים וחולמים ניסו לבנות כלי אידיאלי להתניידות אישית נטולת מאמץ.
אחד הכלים המוזרים ביותר שפותחו באותה תקופה היה החד-גלגל (באנגלית: מונו-וויל Mono-Wheel), שכשמו כן הוא – כלי עם גלגל בודד גדול מימדים שמסתובב סביב הנהג שיושב במרכזו.
ההמצאה נראתה חדשנית ומלהיבה אך הפגישה עם המציאות הייתה כואבת תרתי משמע ועד מהרה המפתחים הנועזים הבינו למעשה את מה שבני האנוש הבינו קצת אחרי המצאת הגלגל באלף החמישי לפני הספירה – נדרשים לפחות שני גלגלים כדי לשמור על יציבות.
עוד ב-TheCar:
שיא גינס: נהג הריקשה שמוכיח שאפשר להסתפק בשני גלגלים
צפו: שיא גינס חדש לנסיעה על שני גלגלים
צפו: שיא עולם חדש בקפיצה למרחק עם סמיטריילר
עם זאת, הרעיון לא נזנח לגמרי וכמה פעמים במהלך המאה ה-20 היו מי שניסו לבחון שוב האם הרעיון שנראה מבטיח ומלהיב על הנייר יכול להפוך בכל זאת לישים במציאות. פה ושם היו כאלה שהצליחו לנוע על החד-גלגל למרחק של כמה מאות מטרים ומפתח בריטי אחד אפילו הצליח, בשנות ה-30 של המאה העשרים, לנוע על חד הגלגל שבנה במהירות של קרוב ל-50 קמ"ש.
עם זאת, השליטה בכלי נשארה קשה ובשל הצורך לשמור כל העת על שיווי משקל לארבעה כיוונים פעולות כמו פניות או בלימות נותרו מסובכות מאוד.
אחרי שהיה נראה כי דרך התניידות זו נזנחה סופית, דווקא בשנים האחרונות הופיעו מספר גרסאות של החד-גלגל כשאחדות מהן נעזרות בטכנולוגיה מתקדמת כמו מנגנוני ג'יירו לייצוב כדי לשפר את יכולתו של הכלי המוזר הזה לשמור על הכיוון.
למרות זאת, גם הטכנולוגיה לא ממש עזרה והשליטה עדיין נותרה מסובכת מאוד. רק בחור אמריקאי בשם קרי מקלין שבנה ועיצב כמה חד-גלגלים באמת הצליח לפתח יכולת שליטה מרשימה בכלי המאפשרת לו להתנייד איתו בחופשיות למרחקים ובשנת 2001 הוא נכנס לספר השיאים של גינס כשקבע שיא מהירות של 57 מייל לשעה (92 קמ"ש) בכלי המוזר הזה.
השיא של מקלין שלא נשבר כבר עשור וחצי הכניס אמביציה בצוות בריטי בהנהגתו של קווין סקוט שסבר שזה לא צריך להיות מסובך מדי לבנות כלי כזה ולקבוע איתו שיא מהירות חדש.
לצוות הבריטי לקח לא מעט זמן כדי להבין איך בדיוק מתפעלים את החד-גלגל כמו שצריך: "זה יותר קרוב לטיסה מלנהיגה או רכיבה", הסביר סקוט. "למעשה, עד היום אני עדיין לומד איך לנהוג בדבר הזה". בכל מקרה בשלב מסוים סקוט הרגיש כנראה בטוח מספיק בעצמו והחליט שהגיע הזמן לתת פול גז בדרך להשגת שיא מהירות חד גלגלי חדש.
סקוט חימם את המנוע, התייצב על קו הזינוק של מסלול הדראג וסחט את דוושת המצערת שהחלה לסובב את גלגל הענק בקוטר 59 אינץ'. 402 מטרים מאוחר יותר, בקו הגמר של מסלול רבע המייל השעונים קלטו מהירות של 61.2 מייל – כמעט מאה קילומטרים לשעה על חד גלגל ושיא גינס חדש.
על אף שזו מהירות שבוודאי לא מאוד מרגשת כל מי שעושה שימוש במכונית, נראה שעל הכלי הזה מדובר במהירות מאתגרת יותר מ-400 קמ"ש ברכב עם ארבעה גלגלים.