כאשר מדברים איתנו על "יוקר המחיה" רובנו חושבים על "מחאת הקוטג'" או על השוואת סלי קניות בסופר – למרות שההוצאה השנייה בגודלה של רוב משקי הבית בישראל היא על רכב פרטי או על תחבורה. מה שבטוח זה שעם מה שתחסכו על רכב ותחבורה תוכלו לקנות הרבה קוטג'.
עלות הבעלות והשימוש ברכב נגזרת מן המחיר ועלות המימון שלו, ירידת הערך, עלות הדלק או האנרגיה, אחזקה, תיקונים וחלפים, וגם מן הביטוח ועלויות שימוש שונות.
יש הוצאות שקשה לשלוט בהן – למשל אגרות ומיסים, יש כאלה שאפשר להימנע מהן לגמרי – כמו תיקון תקלות שאפשר למנוע מראש – ויש גם רגע מתעתע אחד שמכשיל בעלי רכב חדש: זה שבו מסתיימת אחריות היצרן. רבים חושבים בטעות שעם תום האחריות עוברת עלות התיקון של תקלות מן הכתפיים של יצרנית הרכב לכתפיים שלהם, אך זאת דוגמה אחת מיני רבות לקונספציה שגויה שעולה לנו ביוקר.
אפשר לחסוך אלפי שקלים בשנה בסעיף הוצאות הרכב וזה ממש לא "מדע טילים" וגם לא מתסכל כמו דיאטה. אז שימו לב לעשרה דברים שאתם ממילא עושים, ופשוט תתחילו לחסוך.
1. אל תחליפו רכב, תמשכו איתו עוד כמה שנים
עלות הבעלות הגדולה ביותר על רכב היא המימון וירידת הערך שלו, וזאת בצמוד להוצאות נוספות שקשורות למחיר הגבוה יותר כמו עלות הביטוח ואגרות רישוי.
נטל מס כבד במיוחד ושוק סגור לתחרות גורמים למחירי המכוניות בישראל להיות בין הגבוהים ביותר בעולם, אך למרות זאת – באופן מופלא אך לא מפתיע – הגיל הממוצע של מכוניות נוסעים אצלנו הוא רק 7.5 שנים.
לשם השוואה, הגיל הממוצע של מכוניות נוסעים בגרמניה ובריטניה גבוה מ-10 שנים, בצרפת הוא גבוה מ-11 שנים, בספרד יותר מ-14 שנים, וביוון הוא עומד על 17.5 שנים. הגיל הממוצע של מכוניות נוסעים בארה"ב הוא 12.6 שנים.
מה מאפשר ליוונים להחזיק מכוניות עשר שנים יותר (!) מאשר לישראלים, למרות שהמכוניות אצלם פחות יקרות מאשר אצלנו? בעיקר השכל הישר.
יש הרבה כיף בשדרוג של רכב לאחד חדש יותר, אבל יש לזה מחיר שכולל בין השאר את ירידת הערך הגדולה יותר – אבסולוטית – ככל שהרכב חדש וכן עלויות שקשורות בעסקה עצמה (למשל עלות טרייד-אין, רקורד ביטוח חדש ועוד) ועלויות שלעולם לא יכסו את עצמן כמו התקנות שונות ברכב החדש (מצלמות, מערכות שמע וכו'). אגב, לא מזיק לזכור שבאופן כללי כלי רכב חדשים פחות אמינים מכלי רכב שקדמו להם, ושהוצאות הטיפולים גבוהות יותר בשנים הראשונות.
לכאורה, עקומת עלויות התחזוקה מתהפכת במורד הדרך אם וכאשר נדרשים לתיקונים יקרים – אבל זה לא כורח מציאות ואפשר להימנע מכך.
בשורה תחתונה: אפשר, וצריך, "למשוך" את משך הבעלות על רכב ובמקום להחליף אותו כל 3-5 שנים לעשות את זה כל 5-7 שנים או יותר. כדי לעמוד בכך צריך להקפיד על תשעת הכללים הבאים, שמסתכמים בתחזוקת רכב טובה וחסכונית.
1.1. ליסינג זה לחלשים
א-פרופו החלפת או רכישת רכב, יש בארץ יותר מ-300,000 משתמשים שמרגישים שהכתבה הזאת לא רלוונטית אליהם מפני שהם "ניצחו את השיטה" ויש להם רכב צמוד ממקום העבודה או שהם שכרו רכב במסלול של "ליסינג לפרטיים". מבין אלה – היחידים שבאמת ניצחו את השיטה הם מי שנוהגים עשרות אלפי קילומטרים בשנה והדלק לרכב משולם על חשבון העבודה (וגם מי שרוכשים מכוניות מאוד יקרות על חשבון העסק).
לעומתם, יש בוודאי כמה מאות אלפים אחרים שפשוט לא שמו לב ש"השיטה ניצחה אותם" ובסופו של יום הם משלמים יותר כסף מכפי שהיו משלמים על רכב בבעלותם.
2. לפני בחירת רכב תלמדו את שגרת הטיפולים
הסוד למערכת יחסים מוצלחת עם כל רכב הוא תחזוקה טובה ויעילה, וכל יצרנית רכב קובעת שגרת טיפולים שחשוב להכיר היטב ולהקפיד עליה.
לפני רכישת רכב – חדש או משומש – צריך לקחת בחשבון כמה קילומטרים הוא צפוי לבצע במהלך הבעלות, ואז להוסיף לשיקולי הרכישה גם את עלות התחזוקה ואת שגרת הטיפולים הספציפית לו.
מי שנוסע הרבה צריך לשים לב לעלויות הכבדות יותר כמו למשל החלפת סט תזמון, ואפילו למחירי הטיפולים השוטפים, וגם מי שהרכב שלו לא מדגדג את הקילומטראז' של שגרת הטיפולים צריך להקפיד על ביצוע טיפולים שוטפים אחת לשנה.
"מתיחת" מרווחי טיפולים או התעלמות מפעולות נדרשות כמו החלפת נוזלים או סט תזמון מזמינה תקלות יקרות וחמור מכך: היא פוגעת באחריות היצרן ומקלה על היבואניות להתנער ממנה.
בשורה תחתונה: תכירו את שגרת הטיפולים ובצעו אותה בקפדנות.
3. אחריות מורחבת לטוב ולרע
יש יצרניות רכב שמעניקות משך אחריות ארוך מן הנדרש בחוק ויש כאלה שמציעות לקנות הארכת אחריות תמורת תוספת תשלום. חשוב לזכור שאחריות לא באה במקום עלויות תחזוקה של טיפולים וחלקי בלאי אלא מהווה ביטוח תקלות לכיסוי הפתעות לא צפויות ויקרות. יש מקרים שבהם כדאי לשלם תמורת הארכת אחריות אבל צריך לבחון את הדברים לגופם כי לפעמים זאת הוצאה מיותרת.
בתלות "באותיות הקטנות" של הארכת אחריות זאת יכולה להיות הצעה משתלמת בדגמים שרגישים לתקלות בתיבות הילוכים או בסוללות חשמליות במכוניות היברידיות.
מה שתקף לכולם – רוכשי מכוניות חדשות ומשומשות כאחד – זה שלפני או אחרי שקונים רכב חשוב לחקור וללמוד אודות תקלות אופייניות לדגם הספציפי. אפשר לחטט באינטרנט, לתחקר בעלי רכב דומה או לשאול מוסכניק שסומכים עליו, ולאחר שמבינים מה גורם לאותן נקודות תורפה אפשר למצוא דרכים לצמצם את הסיכון שהן יתרחשו. לדוגמה, אפשר לבצע תחזוקה מונעת או להקדים פעולות כמו החלפת סט תזמון או שמן מנוע.
אבל הדבר הכי חשוב שצריך לדעת לגבי אחריות לרכב זה שהיא לא מסתיימת לגמרי עם תום התקופה החוזית שלה. חלק מן התקלות היקרות ביותר ברכב נגרמות בגלל טעויות ותקלות בתהליכי התכנון והייצור, ובמקרים כאלה יש יצרניות רכב אחראיות שמתקנות אותן גם כעבור שנים, ויש יצרניות שנאלצות לקחת אחריות אחרי שמכריכים אותן. בכל מקרה – אם מתרחשת ברכב שלך תקלה – גם אחרי תקופת האחריות – כדאי לבדוק אם זאת רק בעיה שלך או צרת רבים ומישהו כבר קיבל עליה אחריות.
4. בוחרים חלקים לפני שנכנסים למוסך
חלק משמעותי מן הרווח של מוסך מגיע מן העמלה שהוא מקבל כמעט על כל חלק שמותקן ברכב. החוק בישראל מאפשר להגיע למוסך "עם חלקים ביד" ואם הם עומדים בדרישות האיכות המוסכניק חייב להתקין אותם, אבל מובן מאליו שהם פחות מתלהבים מזה.
חשוב לזכור שאדם פרטי שרוכש חלקי רכב בישראל לא יקבל את אותה הנחה שמקבל המוסך וברוב המקרים לא יושג חיסכון גדול בשיטה הזאת, אבל זאת לא סיבה שלא לבדוק מבעוד מועד כמה יעלו חלקים שונים.
במיוחד לקראת טיפול או תיקון יקר כדאי לשלוח כמה הודעות ולקבל הצעות מחיר ממספר ספקי חלקים, וחשוב לזכור שאחרי שמכניסים רכב למוסך כולם כבר מאוד לחוצים: בעל הרכב רוצה לסיים את האירוע ולהמשיך בחייו, ולמוסכניק יש עוד כלי רכב שעומדים בתור. זאת לא דרך טובה לבצע סקר שוק ולהשיג את החלקים והמחירים המשתלמים ביותר.
ההמלצה פשוטה: לפני טיפול או תיקון יקר תעסיקו את 'גוגל' לכמה רגעים ותבדקו כמה עולה חלק מקורי של היצרן, כמה עולה חלק תחליפי באיכות דומה, והאם החיסכון משתלם.
במקרים רבים – לדוגמה כאשר מחליפים דיסקים ורפידות בלם – אפשר להשיג חלקים יותר איכותיים וטובים מן המקוריים במחירים נמוכים, וכך גם לגבי בולמי זעזועים ורכיבי אלקטרוניקה. לעומת זאת – אל תחסכו על מסננים או איכות של שמן מנוע כי זה יעלה ביוקר.
5. תעשו סדר ברשימת התיקונים
מוסך הוא עסק שצריך להתפרנס, וגם המוסך האמין ביותר מעוניין למקסם את ההכנסה מכל רכב שנכנס בשעריו.
יש פעולות תחזוקה שאסור לדחות או לחפף בהן – למשל החלפת שמנים ומסננים, ויש פריטים שבמקרים רבים נותרו בהם עוד מספיק חיים עד לטיפול הבא או עד לאמצע השנה.
אחרי שהמוסכניק פרש בפניכם את כל הדברים שהוא היה רוצה לתקן או להחליף ברכב דרגו אותם בהתאם להשפעה על הבטיחות ועל הסיכוי לתקלה. אם למדתם היטב את סעיף 2 אתם כבר מכירים את פעולות התחזוקה הנדרשות וכדאי שתבקשו לבצע אותן גם המוסכניק שכח אותן.
מצד שני – יש מצב שאם, כדוגמה, תדחו את החלפת תושבת המנוע (בתנאי שהיא לא גמורה ממש) – תוכלו לבצע סקר שוק ולהשיג תושבת טובה יותר ופחות יקרה לקראת כניסה נוספת בעוד חודש או חודשיים. החיסכון יכול להיות משמעותי.
6. תחליפו נוזל הידראולי בתיבת ההילוכים
זוכרים את סעיף 2? בתוך שגרת הטיפולים מתחבאות פעולות תחזוקה שרוב בעלי הרכב שוכחים לבצע או דוחים, או שהבעלים הקודמים של הרכב לא ביצע.
דוגמה טובה היא החלפת נוזל הידראולי בתיבת ההילוכים, שאותה כדאי לבצע כל כמה שנים או כמה עשרות אלפי קילומטרים גם אם היא לא מוגדרת בטבלת התחזוקה.
עלות החלפת הנוזל ההידראולי תהיה מאות שקלים בודדות אבל תיקון או החלפת תיבת הילוכים מתחיל בכמה אלפים טובים.
7. קנו מכונית מתוחזקת
כאשר רוכשים מכונית משומשת אפשר לחסוך הרבה כסף אם מתמקדים במכוניות עם היסטוריית טיפולים ותחזוקה טובה – גם אם הקילומטראז' שלהן רב יותר.
מוכר רכב שתיעד היטב את הטיפולים יחסוך לכם הרבה עוגמת נפש מול יבואנית הרכב אם יתגלה בעתיד שבדגם כמו שלכם קיימת תקלה סדרתית שיצרנית הרכב לקחה עליה אחריות והיא מתקנת אותה על חשבונה.
גם אם המוכר לא שמר תיעוד אבל טיפל ברכב שלו באדיקות תוכלו להשיג את היסטוריית הטיפולים במוסך שבו הרכב טופל: מוסך חייב לשמור תיעוד טיפולים למשך 7 שנים ולמסור אותו לבעל הרכב הרשום לפי דרישה. זאת פעולה פשוטה שיכולה לחסוך הרבה כסף בעתיד. קצת מחקר, קצת לשאול את השאלות הנכונות לפני שניגשים לבדוק רכב וכך תכווצו בעתיד את עלות האחזקה של הרכב.
8. לא להתבייש לבקש הצעת מחיר
לפני שמכניסים רכב למוסך לצורך טיפול שגרתי או תיקון פשוט מרימים טלפון לשלושה מוסכים בסביבה כדי לברר מחירים.
לפי החוק אי אפשר להתנות את האחריות לרכב בביצוע טיפולים ותיקונים במוסכי הרשת של היבואנים, ומוסכים מורשי משרד התחבורה כמעט תמיד מציעים מחירים נמוכים יותר מפני שהם לא צריכים לשאת בעלויות שמושתות עליהם "מלמעלה" או לקנות חלקים רק דרך יבואן הרכב. אבל לפעמים מתגלה שטיפול שוטף במוסך מורשה יבואן יהיה משתלם יותר ולפעמים להיפך. אם לא תשאלו – לא תדעו.
9. לפחות טיפול אחד במורשה יבואן
א-פרופו הסעיף הקודם, כמעט לכל מותג יש לפחות מוסך לא מורשה אחד, או יותר, עם רמת מומחיות והוגנות שלא נופלות מזו של מוסכי הרשת ולפעמים אפילו עולה עליה. כדי למצוא את "האחד" צריך להתייעץ עם בעלי רכב מאותו סוג.
למרות זאת – למוסכים מורשי יבואן יש יתרון חשוב על פני מוסכים שלא קשורים לרשת – וזה החיבור אל המחשב של יצרנית הרכב. יצרניות רכב מבצעות על חשבונן הרבה מאוד תיקונים "מתחת לרדאר", באמצעות פרסום "עלוני שירות" (TSB). כאשר רכב מוכנס למוסך מורשה יבואן תופיע במחשב התראה במקרה שבו החליטה יצרנית הרכב שצריך לבדוק או להחליף רכיב מסוים. במקרים כאלה יבוצע תיקון על חשבון היצרנית.
גם מוסך אחר ישמח לתקן לכם את אותה תקלה כאשר החלק הפגום יתקלקל – אבל הוא לא יעשה את זה בחינם או על חשבון היצרנית, אלא על חשבונכם.
שורה תחתונה: אחת לכמה שנים כדאי להיכנס לבדיקה או טיפול שוטף במוסך מורשה יבואן.
10. צמיגים, רבותי, צמיגים
את פעולת התחזוקה החשובה ביותר – זאת שצריך לבצע בפרקי הזמן הקצרים ביותר – תבצעו בעצמכם ולא במוסך. אחת לשבועיים, או בכל תדלוק שני, בדקו את לחץ האוויר בצמיגים ונפחו אותו ללחץ המומלץ.
בתוך כדי מילוי אוויר אפשר להבחין אם לאחד הצמיגים יש נטייה לאבד יותר לחץ מן האחרים – וזה סימן שצריך לבדוק אם חדר לתוכו גוף זר, וצריך לשים לב גם לסימני שחיקה לא אחידים שמעידים על צורך דחוף ב"כיוון פרונט".
אחת לשנה, או בהתאם למרחקי הנסיעה, כדאי לבצע רוטציה של הצמיגים בהתאם להנחיות היצרן. זה עולה כסף אבל חוסך בלאי ומשפר את הבטיחות.
מכירים שיטות וטיפים נוספים לתחזוקת רכב חכמה ויעילה? כתבו לנו אל: Editor.thecar@gmail.com
לקריאה נוספת:
כמה זמן כדאי להחזיק מכונית משומשת? רמז: הרבה יותר ממה שחשבתם
קילומטראז' של מכונית משומשת: כמה זה יותר מידי?
עצה מאחד שיודע: כך המכונית שלכם תשרוד לנצח
מגלים את הסוד: קבלו שליטה מלאה על המכונית שלכם באמצעות סורק תקלות OBD