מה קורה כאשר מחברים בין השירותים של 'וולט', 'טינדר', 'שגריר' וקופת חולים, ומיישמים את התוצאה בשוק שירותי התחזוקה לרכב? התוצאה, כפי שפורמטה בשנת 2019 לאחר תקופת דגירה בחממה טכנולוגית של 'מרצדס', היא חברת הסטארט-אפ האמריקנית RepairSmith אשר השלימה בשבוע שעבר גיוס של 42 מיליון דולר.
שיטת הפעולה של ריפיירסמית' היא מסוג הפתרונות שגורמים לנו, בשנת 2021, לשאול "איך לא חשבו על זה קודם? מפני שכיום לא באמת צריך מוסך כדי לבצע 90% מפעולות השירות והתחזוקה של מכוניות מודרניות. ואם לא צריך להביא את המכונית שלנו למוסך שממוקם בלב אזור תעשייה מרוחק, לחפש מה לעשות עם עצמנו כמה שעות, ואז לשוב הביתה עם המכונית רק כדי לגלות שבזבזנו יום עבודה – למה לא להביא את המכונאי אלינו כדי שיטפל במכונית בלי שנצטרך לטרוח?
עמוד השדרה של ריפיירסמית' היא אפליקציית סידור עבודה ולוגיסטיקה שמייצגת "שוק תחזוקת רכב" שבו מצד אחד רשומים לקוחות ומכוניותיהם ומצד שני מכונאי רכב מוכשרים עם ניידות שירות מאובזרות. מאז 2019 ועד היום צברה לעצמה ריפיירסמית' יותר מ-100,000 מנויים ב-650 ערים בשבע מדינות בארצות הברית, ואלה מקבלים ממנה שירות תחזוקת רכב עד הבית לפי דרישה. בעזרת גיוס ההון האחרון מתכננת החברה להפגין נוכחות בכל הערים הגדולות בארה"ב כבר בסוף השנה הבאה.
המחסום המאסיבי ביותר שניצב בפני ריפיירסמית' הוא ככל הנראה הקיבעון המחשבתי של לקוחות, ואצלנו בישראל נצטרך להוסיף לו מן הסתם גם את האטימות של הרגולטורים ואת מנופי הלחץ של גורמים כלכליים חזקים. ענף המוסכים ותחזוקת הרכב לא השתנה מאז מלחמת העולם השנייה, כאשר מכוניות החלו להפוך למוצר נפוץ, ועד היום פסחו עליו כל המהפכות שחוללו הטלפונים החכמים והאפליקציות בשווקי התיירות, המשלוחים, ההיכרויות והתחבורה.
אבל אם פותחים רגע את הקופסא וחושבים על זה לעומק – מדוע צריך את כל הלוגיסטיקה המסובכת של הסעת מכונית למוסך ובחזרה ממנו רק כדי להחליף שמן מנוע ושני מסננים? מדוע לא להשתמש באותן שיטות שעובדות נהדר בהחלפת מצבר ובשירותי דרך כדי לבצע כמה שיותר פעולות תיקון ותחזוקה בלי להזיז את הרכב שלנו ממקומו?
ואם כבר יש לנו מוסך נייד, אשר במקרים רבים יכול לחסוך גרירה יקרה שדורשת רכב ייעודי, ויש לנו מכונאי מוכשר שאפשר לבחור מראש לפי חוות דעת של לקוחות קודמים, ויש לנו מחירון ידוע מראש, אז למה לא להלביש על המערכת הזאת שירותים נוספים כמו ביטוח תחזוקה?
שירות מוצלח של תחזוקת רכב מן הסוג שמציעה ריפיירסמית' מרחיב במידה רבה את הגמישות של הענף כולו. אין צורך, למשל, להתאים את עצמנו לחלון הזמנים של בין 0700 ל-1700: יש מכונאים שיעדיפו לעבוד דווקא בשעות הקרירות יותר של הלילה, ואפשר לבצע את הטיפול ליד הבית, במקום העבודה, או במגרש של הסינמה סיטי בזמן שאנחנו מבלים עם הילדים בקולנוע.
ריפיירסמית' האמריקנית מציעה, כאמור, שירות מנויים ללקוחות פרטיים, ויש לה גם הצעות לציי רכב, חברות השכרה, חברות טרייד-אין וגופים ממשלתיים. הרעיון עצמו החל להתגלגל מכיוון שונה לחלוטין – כניסיון לשפר את רמת ואיכות השירות של יצרנית הרכב מרצדס ללקוחות הפרימיום שלה, אבל מהר מאד התגלגל לשירות שמתאים לכל סוגי הרכב הפרטי. למען האמת – חוץ מאשר עניין האפליקציה הוא אפילו לא מחדש יותר מידי, מכיוון ששירותים דומים קיימים כבר עשרות שנים עבור כלים חקלאיים כמו גם בסקטורים שמפעילים רכב וציוד כבד באתרי עבודה.
ההבדל היסודי והחשוב ביותר בין ריפיירסמית' לבין 'וולט' או 'אובר' הוא שהמכונאים שלה הם לא עובדים מזדמנים או פרילאנסרים, אלא עובדי חברה שנהנים מיחסי עובד-מעביד ומכל הזכויות הסוציאליות שנגזרות מכך. בשונה מנסיעה מזדמנת או משלוח מזון – מכונאי רכב חייב להיות מיומן, ועל העבודה שהוא מבצע חייבת להינתן אחריות של גוף שלקוח יכול לסמוך עליו. ריפיירסמית' מגייסת עובדים ומכשירה אותם בהתאם לסטנדרטים שלה, והיא מעניקה ללקוחות אחריות הרבה יותר נרחבת מזו שמקבלים לקוחות במוסכים בישראל: 12 חודשים ו-19,000 קילומטרים. כמובן שחלק מפעולות התיקון והתחזוקה של רכב דורשות ציוד ייעודי שנמצא רק במוסכים, ולכן ריפיירסמית' קשורה בהסכמים עם מוסכים פיזיים נבחרים.
מתי בישראל?
עם ממשלה חדשה, שרת תחבורה חדשה ומנכ"לית משרד חדשה אולי הגיע הזמן שבמשרד התחבורה הישראלי יפתחו יומן וישימו לב שאו-טו-טו מסתיימת שנת 2021 – בעוד שחלק מן הנהלים של אגף הרכב תקועים אי שם בשנות החמישים והשישים של המאה הקודמת.
"תקנה 380", למשל, אוסרת עלינו, בעלי הרכב, להחליף בעצמנו שמן או מסנן אוויר ברכב שלנו, שלא לדבר על ביצוע פעולות מעט יותר מורכבות שבכל מדינה מתוקנת נחשבות לחלק מ"תרבות הרכב" וכתחביב מקובל חוקית וחברתית.
במהלך השכמה כל כך נחוץ של משרד התחבורה הישראלי הגיע הזמן לשנות ולהסדיר נהלים שיאפשרו לחברות מסוגה של ריפיירסמית' לבצע תיקונים וטיפולים שונים בישראל גם מחוץ למוסכים. זה יכול להוזיל את עלויות התחזוקה של כולנו, לייעל את המשק, ולצמצם, ולו במעט, את עומסי התנועה הבלתי נסבלים.