עשרות מיליוני מכוניות שזומנו לתיקון הן הסיפור החשוב ביותר, אבל לא היחיד, של תעשיית הרכב בסיכום 2014. מההשתלטות של פיאט על קרייזלר, דרך מכונית המימן ועד למינוי המנהלים לראשות ג'נרל מוטורס ופורד
שנת 2014, יותר מכל שנה אחרת בהיסטוריה של תעשיית הרכב, תיזכר כ"שנת הקריאות לתיקון", ואם נדמה לכם שכבר קראתם פתיח כזה לפני ארבע שנים אתם לא טועים.
פרשת הקריאות לתיקון של טויוטה, שהחלה בשנת 2010 ונמשכה על-פני שנתיים נוספות, כנראה שלא זעזעה מספיק את תעשיית הרכב ולא הפעילה מספיק צופרי אזהרה.
העובדה היא שבשבוע שעבר התפטר נשיא 'טקאטה' היפנית – היצרנית השנייה בגודלה בעולם של כריות-אוויר בטיחותיות לרכב, זמן קצר לאחר שזו הכריזה על הקריאה לתיקון הגדולה ביותר בהיסטוריה של תעשיית הרכב: 21 מיליון מכוניות שיוצרו על-ידי 11 יצרני רכב שונים יזומנו להחלפת מנגנון הניפוח של כריות האוויר שלהן.
אבל אל תתנו ל-21 מיליון מכוניות לכבוש בכזאת קלות את המקום הראשון ברשימה שלנו: זה אמנם המספר הגדול ביותר של מכוניות שנכללות בתקלה ספציפית אחת, אבל יש בידינו גם מספרים יותר מבהילים ממנו.
למשל, 60.5 מיליון (!) הוא מספר המכוניות שנקראו השנה לתיקון בארה"ב על-ידי כל היצרנים שם, מתוכן 27 מיליון נקראו על-ידי ג'נרל מוטורס לבדה, ב-79 קריאות שונות ונפרדות לתיקון.
לטובת הפרופורציות, סך המכירות בשוק הרכב האמריקני הגיע ב-2014 ל-16.5 מיליון יחידות, הנתון הטוב ביותר שם מאז שנת 2006, אבל ג'נרל מוטורס קראה השנה לתיקון להרבה יותר מכוניות מכפי שהיא ייצרה.
שנת 2014 נפתחה בסערת "פרשת סוויצ'גייט", לאחר שג'נרל מוטורס "החדשה" החלה לבצע החלפה של מתגי התנעה תקולים שאותם הייתה צריכה להחליף עשר שנים קודם לכן.
בניגוד לכל מה שידענו בעבר השנה גרמה פרשה זו לניקוי אורוות רציני ביותר בתוך ג'נרל מוטורס, כולל חשיפת מאות אלפי מסמכים, הפעלה במקביל של מספר ועדות חקירה על-ידי גופים שונים, מספר רב של דיונים בקונגרס האמריקני, ודוח אחד, שפורסם בתחילת דצמבר, ממנו עולה שלפחות 42 בני אדם מצאו את מותם בארה"ב כתוצאה ישירה של התכנון הלקוי והסתרת הכשל הסדרתי במשך שנים.
כדי לשים דברים בפרופורציות, מול הפרשות הגדולות הקודמות של קריאות לתיקון, נזכיר שבשנת 2000 התפוצצה (תרתי משמע) פרשת הצמיגים התקולים מתוצרת פיירסטון, ואז הוחלפו ללקוחות כ-2.8 מיליון צמיגים.
בשנים 2010-2011, בפרשת דוושות התאוצה של טויוטה, ביצעה החברה שלוש קריאות נפרדות לתיקון, שאליהן זימנה קצת פחות מ-10 מיליון כלי רכב.
ג'נרל מוטורס זימנה השנה 27 מיליון מכוניות לתיקון בארה"ב, ו-30.4 מיליון ברחבי העולם כולו, ואלה מייצגות כאמור 79 תקלות סדרתיות שונות שנוגעות כמעט לכל דגם שהחברה הזו ייצרה ב-17 השנים האחרונות.
פרשת טקאטה, שהתפוצצה, תרתי משמע, לקראת סוף השנה, גררה את הונדה לחקירה צולבת של מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני וככל שאפשר להעריך כרגע אנחנו נמצאים עדיין רק בראשיתה, הרבה לפני שייוודע ההיקף המלא של נזקיה.
שנים של הסתרה וטיוח
בפרשת דוושת התאוצה של טויוטה נחשפנו לחשבון הנפש של נשיא החברה, נכדו של המייסד, ושנים לאחר מכן גילינו שמי שעמדה מאחורי חלק מן המסמכים שנחשפו היא בטסי בינימינסון, ישראלית תושבת שדרות אשר תרגמה מסמכים מיפנית לאנגלית עבור טויוטה.
זאת אמנם הייתה דוגמא לנטיית יצרני רכב להסתיר מידע שברשותם, אבל מעולם בעבר לא נחשפנו באופן עמוק, ולפרטי פרטים, לשיטת הטיוח ולקודי התנהלות מעוותים בתוך חברה כפי שגילינו השנה מתוצאות החקירות הפנימיות בג'נרל מוטורס.
לאמריקנים אולי היה נוח יותר להעלות על המוקד חברה שכבר לא קיימת: ג'נרל מוטורס שבה מדובר פשטה רגל בשנת 2009 ועל חורבותיה הוקמה חברה חדשה בתמיכה ממשלתית.
ולמרות זאת נראה שיכולת התחקור של האמריקנים, במיוחד כאשר ברקע עומדת האפשרות החוקית לתבוע מאות מיליוני דולרים מגופים שסרחו, היא אחד הדברים הראויים ביותר לציון בסיכום 2014, וללא ספק גם אחת הדרכים היעילות ביותר לספק לאזרחים הגנה מפני תאגידים מרושעים.
בין תוצאות פרשת 'סוויצ'גייט' אפשר למנות עשרות התנצלויות של מנכ"לית החברה, מארי בארה, בפני משפחות הנפגעים, קנס בסך 35 מיליון דולר שהוטל על GM החדשה על-ידי מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני, הקמת קרן לפיצוי הנפגעים, ופיטורי 15 מנהלים זוטרים בחברה שהיו מעורבים בהסתרה ובטיוח.
החשוב מכל, כך נראה, הוא שהפרשה גרמה לזעזוע בכל תעשיית הרכב וכתוצאה ממנה החלו רוב היצרנים לבדוק את עצמם מחדש ולהנפיק קריאות לתיקון במספרים גדולים מבעבר.
אגב, פרשת סוויצ'גייט מעיבה מעט על עובדה חשובה בפני עצמה: מארי בארה היא אמנם לא האישה הראשונה בתפקיד מפתח בחברה גלובלית עצומה אבל בהחלט המנהלת האישה הראשונה של אחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם. בארה הוטלה באופן כמעט אכזרי לתוך פרשת סוויצ'גייט, ובשלב כלשהו אפילו כמעט ודבק בה רבב באופן אישי בנוגע לנתונים שאולי נחשפה אליהם במהלך 30 שנותיה בארגון.
אבל אין ספק שצריך להסיר את הכובע בפניה לנוכח הטיפול המרשים, האנושי, הכנה והנחוש שלה בפרשה מן הסוג שיכול לחסל ארגון.
בארה מצטיינת בהופעותיה בתקשורת ואפילו בביקורת הנוקבת וחסרת התקדים שלה כלפי עובדי ג'נרל מוטורס ("אנחנו נשנה את האנשים או שנשנה את האנשים", היא אמרה לאחרונה באחד הראיונות איתה), ונכון להיום גם רוכבת על גל ההצלחה האדיר במכירות רכב בארה"ב.
פיאט משתלטת על קרייזלר
לולא פרשיות הקריאות לתיקון די ברור שהחדשות החשובות ביותר לשנת 2014 היו ההשתלטות הסופית של פיאט הקטנה, שלא מזמן עמדה בעצמה בפני פשיטת רגל, על קרייזלר הגדולה והחבוטה.
במהלך 2014 הושלמה ההשתלטות האיטלקית על יצרנית הרכב האמריקנית השלישית בגודלה לשעבר, והשנייה שפשטה רגל במשבר של 2009.
פיאט שילמה סכום זעום, יחסית, של 4.35 מיליארד דולר, שאת רובו גייסה משוק ההון, כדי לרכוש את 41.5% הנותרים של קרייזלר והפכה לבעלים המוחלט של החברה.
בהמשך השנה שונה המבנה המשפטי של החברה המאוחדת וקברניטי פיאט הציגו תכנית חומש לרוב מותגיה (לא כולל לנצ'יה למרבה הצער) שכוללות בין השאר את החזרתה לחיים של אלפא-רומיאו ואת תחילת השיווק מחדש שלה בשוק האמריקני.
לפני כשבועיים מחקה פיאט את השם ההיסטורי והטעון 'קרייזלר', וכעת נקראת החטיבה האמריקנית "הזרוע הצפון אמריקנית של FCA".
קרייזלר של לפני חמש שנים הייתה חברה מרוסקת מכל בחינה, אבל בארבע וחצי השנים האחרונות היא לא מפסיקה לצמוח בארה"ב – לא מעט בזכות מכירות אגרסיביות של טנדרים ("משאיות" באמריקנית) וההצלחה הפנומנלית של המותג ג'יפ.
הנקודה היהודית
בראיה צרה מאד, החדשות החשובות של 2014 בתעשיית הרכב האמריקנית, והעולמית, הוא מינויו של מארק פילדס למנכ"ל פורד. לפילדס, יהודי מניו-ג'רזי (במקור מניו-יורק), יש קשר חם עם גיל אגמון – מנכ"ל דלק מוטורס, עוד מן הימים שבהם כיהן כמנכ"ל מאזדה ובמספר תפקידים בפורד.
פילדס עשה קריירה מפוארת בפורד עם עליות (כאשר היה למנהל הצעיר ביותר שאי פעם ניהל יצרנית רכב יפנית) ותקופות פחות טובות (כאשר ניהל את חטיבת מכוניות היוקרה של פורד, שנסגרה לבסוף), ובשנים האחרונות כיהן כמנהל התפעול של פורד צפון אמריקה.
מה שחשוב יותר הוא שפילדס נכנס לנעליו העצומות של אלן מולאלי, שנחשב למי שהציל את פורד ממשבר שכמעט גרם להתמוטטותה. מולאלי ניהל את פורד במשך שמונה שנים שבמהלכן ניווט אותה בהצלחה ראויה לציון גם בתוך המשבר הפיננסי של 2008-2009.
המימן כבר כאן
מבחינה טכנולוגית, החדשות החשובות של 2014 הן טויוטה 'מיראי' – המכונית הסדרתית הראשונה בהיסטוריה שמונעת באמצעות מימן.
טויוטה, שדי ניצחה את הונדה בקרב הצמוד שהשתיים ניהלו בתחום ההיברידי, הקדימה אותה גם עם ההשקה הזו – למרות שהונדה מריצה מכונית מימנית משלה מזה כחמש שנים (ואף תתחיל לייצר אותה באופן סדרתי בתחילת השנה הקרובה).
אז נכון, מיראי תימכר בשלב ראשון רק בקליפורניה, יפן וגרמניה, אבל הונדה, כאמור, כבר מסיימת את ההכנות להשקת המכונית שלה וגם יונדאי הודיעה על כוונתה להחכיר צי של ג'יפוני מימן מתוצרתה.
מכוניות מימניות לא יוצעו באולמות התצוגה אצלנו בעתיד הקרוב – בעיקר אגב בגלל היעדר תשתית תדלוק מתאימה, אבל מבחינת טכנולוגיה של תעשיית הרכב זאת הייתה פריצת הדרך החשובה של 2014.
מהפכה נוספת שמתרגשת עלינו היא הפיכתה של המכונית לאביזר נוסף שבתוכו אפשר לצרוך שירותי אינטרנט ותקשורת, עם השקת מערכות ההפעלה של מולטימדיה לרכב על בסיס אנדרואיד ו-iOS (של גוגל ואפל, בשיתוף יצרניות הרכב).
זהו רק קצה הקרחון: השלב המתבקש הבא, והקרוב למדי, הוא חיבוריות של המכונית עצמה – בעיקר המכלולים האלקטרוניים והמכאניים שלה – ישירות אל מערך השירות של יצרני הרכב, וזה תהליך שכבר נמצא בעיצומו.
אבל גם לנוכח כל החידושים וההמצאות הללו, נראה שהחדשות החשובות ביותר של 2014 מבחינת ההשפעה ארוכת הטווח והכוללת שלהן על מערכת התחבורה העולמית היא "המכונית האוטונומית" של גוגל. זו הציגה את חזון "המכונית ללא נהג" שיהפוך כנראה למציאות מוקדם מכפי שרבים משערים.
וולבו הולכת לאינטרנט
וולבו חשפה השנה את הפלטפורמה החדשה שלה, שמהווה בסיס ל-XC90 ובעתיד גם לרוב הדגמים הבינוניים ומעלה של החברה, ובכך היא מצטרפת למספר יצרנים – בראשם קבוצת פולקסוואגן (וגם מאזדה הקטנה) שחשפו בשנים האחרונות פלטפורמות מודולריות חדשות. מבחינה טכנולוגית ברור שזה הכיוון שאליו הולכת תעשיית הרכב, והמשמעות המעשית היא שלכל דגם שנכיר בעתיד יהיו יותר ויותר "אחים" שחולקים איתו מכלולים משותפים.
החדשות החשובות של וולבו לשנת 2014 הגיעו לקראת סוף השנה, עם ההכרזה על השקת מדיניות שיווק חדשה ששמה דגש על מכירות באמצעות האינטרנט.
הרעיון, כך מבטיחים השבדים בפעולה נוספת שמדגישה את ההתנהלות העצמאית שלהם ביחס לבעל הבית הסיני – לא יעקוף את 2,000 הסוכנים שיש להם ברחבי העולם, אבל יאפשר ללקוחות שלהם לחסוך את ההתנהלות מול סוכן המכירות באולם ולבצע את תהליך הקניה מול המחשב בבית.