רנו, אשר לטענתה "מובילה את שוק כלי הרכב המסחריים באירופה ב-17 השנים האחרונות", הציגה בסוף השבוע את 'אלסקאן', דגם תצוגה של טנדר יוקרתי שאותו תחשוף בפני קהל בתערוכת פרנקפורט בעוד כעשרה ימים.
'קונספט אלסקאן', לדברי רנו, מתאר טנדר יוקרתי שיהיה זהה בממדיו לדגם התצוגה, ואמור לפנות אל "השוק העולמי". זאת להבדיל מטנדר צנוע יותר של רנו שהושק השנה בדרום אמריקה על בסיס פלטפורמה ומכלולים של דאצ'יה.
רנו, ויצרניות הרכב הצרפתיות בכלל, לא היו שחקניות בשוק הטנדרים עד היום, אבל נראה שכעת יש לה לפחות שלוש סיבות מאד טובות להצטרף לחגיגה.
ראשית, שוק הטנדרים מהווה כיום כשליש מסך המסירות בשוק הרכב המסחרי, ועבור מי שטוענת לכתר האירופי בתחום הזה נראה שמדובר בפלח שוק גדול מכדי שמותר יהיה לה להתעלם ממנו.
שנית, היות ששוק הטנדרים העולמי נשלט כיום על-ידי יצרני הרכב האמריקנים והיפנים, ומכיוון שלחברה האחות של רנו – ניסאן – יש שם לא מעט מניות, לא הגיוני שרנו לא תנצל את המכלולים והידע שכבר נמצאים בקבוצה כדי להשיק מוצר משלה.
שלישית, לאחר השקתו של 'אמארוק' של פולקסוואגן, והידיעה שאפילו מרצדס מתכננת להיכנס בשצף קצף לביצה הזאת, רנו לא יכולה לפשל כפי שהתמהמהה אל שוק הג'יפים והקרוס-אוברים, ועליה למהר ולעשות מעשה.
לפי הודעתה של רנו לעיתונות – 'אלסקאן', שיושק בעולם בשנת 2017, "מיועד לעסקים, פנאי ושימוש יומיומי", ודגם הייצור הסדרתי שלו ייחשף רשמית במחצית הראשונה של שנת 2016.
כאמור, ביוני האחרון השיקה רנו בבואנוס איירס, ארגנטינה, את הטנדר 'רנו דאסטר Oroch' (על בסיס הפלטפורמה של דאצ'יה לוגאן) שמיועד לשוק הדרום אמריקני.
'אלסקאן', לעומתו, יהיה "טנדר גלובלי שמשלב כושר נשיאה של טונה אחת עם עיצוב אתלטי וחמישה מקומות ישיבה לחמישה נוסעים".
על אף שרנו מתחייבת שהממדים של דגם התצוגה יועתקו גם לכלי הסדרתי, לא לגמרי ברור אם מאפייני עיצוב אחרים יישארו בו – למשל גלגלי ה-21 אינטש המרשימים וקשתות הגלגלים הבולטות, או פנסי ה-LED.
סביר שהלוגו הגדול והבולט דווקא כן יישאר, בהתאם למדיניות העיצוב החדשה של המותג הצרפתי, ולכן גם אולי יישאר מכסה המנוע המנופח והמרשים שמודגש על ידי ארבע צלעות.
דגם הקונספט, ומן הסתם גם הטנדר הסדרתי, מונע באמצעות מנוע הטורבו-דיזל בנפח 2.3 ליטר שמניע את רנו מאסטר הנוכחי. זהו מנוע טווין טורבו ארבעה צילינדרי שמספק 165 כ"ס, ואנשי רנו מתחייבים שמדובר ב"מנוע היעיל ביותר מסוגו, שמספק את תצרוכת הדלק הטובה ביותר בקטגוריה". את זה, כמובן, עוד נצטרך לראות בחיים האמיתיים.
פגוש אחורי גבוה ומיגון מתחת לפגוש הקדמי גורמים לנו לדמיין מה הכלי הזה יוכל לעשות בנהיגות שטח, עם מה שנראה כמו זוויות גישה ונטישה מרשימות.
לא מיותר להזכיר שליבואני רנו-ניסאן לישראל היו במהלך השנים לפחות ארבעה מוצרים – ווינר, נברארה, פאת'פיינר ופטרול, אשר לא זכו לכבוד הראוי להם בטבלת המסירות – בין אם בגלל היצרן או היבואן או בגלל תנאי השוק, וצריך לקוות ש'אלסקאן' – או כל שם אחר שיעטה הטנדר שיבוא בעקבותיו, ישנה לטובה את הסטטיסטיקה הזאת.