ממחצית חודש מרץ, ולתוך אפריל, נכנסה מדינת ישראל להסגר כנגד התפשטות נגיף קורונה, הפעילות הכלכלית במשק הוקפאה, והתוצאה העגומה – ככל שהיא נוגעת לשוק הרכב – משתקפת כעת בדו"ח מסירות הרכב של איגוד יבואני הרכב שפורסם היום. מאז ימי מלחמת המפרץ הראשונה לא נרשם קיפאון כזה בשוק הרכב שלנו, ובאפריל השנה נמסרו רק 2,614 מכוניות – כעשירית מסך המסירות באפריל 2019. לשם השוואה, במחצית הראשונה של חודש מרץ השנה נמסרו יותר מ-18 אלף מכוניות חדשות.
יבואניות גדולות, אשר מוסרות מידי חודש אלפי מכוניות, מסרו במהלך אפריל מספרים קטנים מאד של מכוניות. כך, למשל, חברות יוניון מוטורס (טויוטה) וטלקאר (קיה) מסרו 676 ו-503 מכוניות בהתאמה, ואילו בכלמוביל (יונדאי, מיצובישי, מרצדס) המצב קשה עוד יותר עם 189 מסירות בלבד. מספר יבואניות אחרות ירדו אף למספר דו-ספרתי.
סיכום השליש הראשון של השנה הושפע כמובן ממסירות אפריל ומחצית מרץ, ונמסרו בו בסך הכל 87,730 מכוניות נוסעים – צניחה של 26.3% ביחס לשליש המקביל אשתקד שבו נמסרו 114,847 מכוניות. עם נתונים כאלה קשה לזכור ש-2020 דווקא נפתחה בצורה אופטימית, עם צמיחה נאה של כ-5.6% ביחס לינואר-פברואר 2019. נתונים כאלה מרחיקים אותנו אפילו מן ההערכות הפסימיות ל-200 אלף מכוניות חדשות שצפויות היו לעלות על הכבישים, אם כי מוקדם מידי לאבד תקווה.
החשש הגדול ביותר בענף הרכב הוא מפני התמשכות המחלה או חזרתה בחלק השני של השנה, ומתסריט אימה שבו תקרוס אחת מחברות הליסינג או יותר. חברות ההשכרה לא הצטיידו בכלי רכב לקראת פסח השנה, ושכירים רבים החזירו את המכוניות שלהם לחברות הליסניג, או מתכננים לעשות כך בקרוב. היות שחברות אלה הן הכח המניע במכירת רכב חדש בישראל – כל עוד שהן בצרות לא צפויה התאוששות במסירות רכב בישראל.
כמעט כל מותגי הרכב ספגו ירידות משמעותיות במסירות בשליש הראשון של השנה, למעט סיאט (בזכות מכרז הרכב של צה"ל), שברולט ומספר מותגי פרימיום שמספר המסירות שלהם ממילא זניח ביחס לכלל השוק (יגואר, לנד רובר ופורשה). גם במותגי הפרימיום מיוחסת העלייה במסירות לחודשיים וחצי הראשונים של השנה.
יונדאי ממשיכה להוביל את שוק הרכב בישראל בחודשים ינואר-אפריל עם 13,271 מכוניות, אם כי זאת ירידה של 28.5%. טויוטה, במקום השני בטבלה, מסרה 11,187 מכוניות (ירידה של 22.6%) וקיה שלישית עם 10,739 מכוניות (ירידה של 25.8%).
מסירות ינואר-אפריל 2020 לפי מותגים
מותג | מסירות ינואר-אפריל 2020 | שינוי |
יונדאי | 13,271 | 25.8%- |
טויוטה | 11,877 | 22.6%- |
קיה | 10,739 | 22.8%- |
סקודה | 7,539 | 16.8%- |
מיצובישי | 5,780 | 16.9%- |
מאזדה | 4,197 | 28.2%- |
סוזוקי | 3,608 | 27.8%- |
סיאט | 4,208 | 28.3%+ |
שברולט | 3,467 | 6.4%+ |
ניסאן | 3,421 | 40%- |
רנו | 3,022 | 25.9%- |
סיטרואן | 2,356 | 20.5%- |
פיג'ו | 1,874 | 42.8%- |
פולקסווגן | 1,502 | 4%- |
סובארו | 1,477 | 24.4%- |