אפשר להתווכח אם טסלה 'סייברטראק' הוא כלי הרכב מייצור סדרתי המכוער ביותר והמיותר ביותר שמיוצר כיום או שמי שאומר כאלה דברים פשוט לא מבין ברכב. אבל על דבר אחד אין ויכוח: סייברטראק הוא כישלון מסחרי, לפחות נכון להיום. טסלה הבטיחה לייצר 250,000 כלי רכב כאלה בשנה, ובהמשך להגיע לתפוקה של כחצי מיליון – אבל למרות שהיא לא מפרסמת נתוני מכירות ההערכות הן שקצב הייצור השנתי של סייברטראק עומד בינתיים על כ-20,000 בשנה בלבד.
מי שעשוי לשפר, ולו במעט, את עקומת המכירות של סייברטראק הוא הצבא האמריקני שפרסם לאחרונה הזמנת רכש שבמסגרתה יירכשו שתי יחידות כאלה, אבל לא כדי לבחון את ההבטחה של אילון מאסק לייצר רכב "חסין כדורים", אלא כדי להשתמש בהן לצורך "ביום אויב" וכמטרת אימונים לטייסי חיל האוויר האמריקני.
מרכז הניסויים של חיל האוויר האמריקני (AFTC) עומד מאחורי הזמנת הרכש הזאת, שכוללת 33 רכבי מטרה ובהם גם שתי הסייברטראקס, ואלה שתי היחידות היחידות שמוזכרות בשמן המלא – בעוד ש-31 האחרות כוללת מכוניות סדאן שונות, טנדרים, רכבי שטח ומשאיות אבל בלי לנקוב בשם של מותג ספציפי.
במסמך שפרסם מרכז הניסויים נכתב כך: "...ב-13 בפברואר 2025 נערך מחקר… על טסלה סייברטראק על ידי הערכת העיצוב, החומרים, עמידות הפגיעה והטכנולוגיות החדשניות שלו. המחקר גילה כי העיצוב הזוויתי והעתידני האגרסיבי של הסייברטראק, בשילוב עם השלד החיצוני שבנוי מנירוסטה לא צבועה, מבדיל אותו מהמתחרים המשתמשים בדרך כלל בגופי פלדה או אלומיניום צבועים… בנוסף, הארכיטקטורה החשמלית… מספקת כוח ויעילות מעולים, תכונה שהמתחרים רק מתחילים לפתח. חיפושים נרחבים באינטרנט ופנייה לתעשייה על ידי [נמחק] לא מצאו כלי רכב עם תכונות דומות לאלה של הסייברטראק…
[נמחק] מתכוונת להשתמש בכלי רכב ספציפיים מתוצרת טסלה כרכבי מטרה בניסויי טיסות אימון. במתארים פוטנציאליים סביר להניח שסוג הרכבים המשמשים את האויב עשוי להשתנות אל טסלה סייברטראק מכיוון שנמצא שהם סופגים פחות מן הנזק הרגיל שצפוי בעת פגיעה. ניסויים (של חיל האוויר – ג.מ.) צריכים לשקף מצבים בעולם האמיתי. מטרת האימון היא להכין את היחידות לפעילויות מבצעיות על ידי הדמיית תרחישים קרובים ככל האפשר למצבים בעולם האמיתי".
הניסויים יבוצעו במסגרת תוכנית Stand Off Precision Guided Munitions (SOPGM), שכוללת מספר סוגי חימוש אווירי מונחה מדויק שפותח עבור כוחות מיוחדים, בהם טילי 'האלפייר' AGM-114, 'גריפין' AGM-176, פצצות מונחות מדויקות מדגם GBU-69/B וגם טיל שיוט בקוטר קטן עם מערכת הנחיית לייזר GBU-39B/B.
כל סוגי החימוש האלה הם חימושים מדויקים שמשוגרים מהאוויר – בעיקר ב"מבצעים מיוחדים" (קרי: סיכולים ממוקדים"). עד כה, לפי פרסומים בארה"ב, המטרות העיקריות של ארסנל ה-SOPGM של SOCOM, לפחות כפי שהם ידועים בציבור, היו טרוריסטים ומיליטנטים, במיוחד אלה הנוסעים במכוניות ומשאיות, במזרח התיכון, דרום ומרכז אסיה, וחלקים מאפריקה.
טויוטה OUT, טסלה IN
כאמור, טסלה לא פרסמה עד היום נתונים מספריים מדויקים לגבי היקף המכירות בפועל של סייברטראק, אבל ההערכה המקובלת היא שעד היום נמכרו בסך הכל פחות מ-50,000. רוב המכירות של הדגם בוצעו בצפון אמריקה, ורק שם הם נמכרים באופן ישיר על-ידי החברה עצמה. עם זאת, יחידות אחדות התגלגלו גם למדינות אחרות ואפילו לישראל.
מה שמאוד מעניין בהקשר הזה זה שטסלה הכריזה לפני כשלושה חודשים על כוונתה להתחיל במכירות ישירות בערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות, אבל גם במדינה "מורכבת" אחת, שידועה בתמיכה האדירה והישירה שלה בארגוני טרור: קטאר. לא צריך דמיון מפותח במיוחד כדי לראות חברי ארגונים שנתמכים על-ידי קטאר כשהם ממונעים ביצירה הזוויתית של טסלה.
מצד שני, וכמובן, הרעיון שמשאית חשמלית תהפוך למטרה של אימון צבאי מעורר גל של דאחקות ברשת, עם משחקי מילים צפויים יותר ("מתקפת סייבר" Cyber attack) וגם פחות.
לקריאה נוספת:
הצבא הבריטי החליט: התחליף היחיד ללנד רובר דיפנדר הוא דיפנדר חשמלי
האמר רוצה לחזור לצבא בגרסה חשמלית
לנהוג בסוס טרויאני: האם המכונית הסינית שלכם מרגלת עבור ממשלת בייג'ינג?