טכנולוגיית "דיודות אור" – לד (LED) – השתלטה בעשור האחרון כמעט על כל סוגי התאורה בעולם – החל מתאורה ביתית, דרך תאורת רחוב ותשתיות כבישים, עבור דרך פנסים נישאים וכל סוגי המכשור הנייד, וכלה בתאורה הקדמית, האחורית, ההיקפית והפנימית של כלי רכב.
טכנולוגיית לד מייצרת פחות חום וחוסכת כמויות אדירות של אנרגיה, היא אמינה מאוד, אורך החיים שלה השתפר פלאים, וגם המחיר שלה צנח ככל שהפכה לנפוצה יותר ויותר. אלא שלצד כל היתרונות יש גם חסרונות – במיוחד בריאותיים, ורובם נובעים מספקטרום האור הכחול שמייצרות דיודות האור.
לאחרונה פורסם בבריטניה דוח של מספר גופים לא ממשלתיים אשר מאיר על סכנה בטיחותית גדולה שמתהווה על כבישי העולם: סנוור של נהגים, רוכבי אופניים והולכי רגל על-ידי נורות ה-LED החדשות. מחברי הדוח קוראים לממשלות ברחבי העולם לקבוע סטנדרטים חדשים שיסדירו את הטכנולוגיה החדשה.
קבוצת הגופים שחיברה את הדוח, שכוללת בין השאר את מועדון הנהגים הבריטי RAC, אספה עדויות של אופטומטריסטים וסקרים שבוצעו בכל רחבי העולם, והיא מצביעה על התופעות הבאות: יותר ויותר נהגים מתקשים לנהוג בלילה בגלל סנוור, וחלקם אף ויתר בפועל על נהיגת לילה. במקביל קיימת מגמת עליה במספר התאונות שנגרמות בלילה.
הדוח ממקד את הבעיה בשלוש תכונות עיקריות של תאורת LED: עוצמה גבוהה, ספקטרום האור הכחול, וריצוד או הבהוב שאמנם מעידים על תקלה אבל אינם מטופלים. מבין שלוש הסיבות האלה נראה שהבעיה הקשה ביותר נובעת מן הספקטרום הכחול של תאורת LED אשר משבית במידה רבה את יכולת ההסתגלות של העין האנושית לראיית לילה, הרבה יותר מכפי שעושה תחום הגלים הצהוב יותר של פנסי הלוגן.
בין השורות נשמעת טענה (אמנם לא באופן מפורש) שיצרניות התאורה עושות שימוש באורכי גל "קרים" – התחום הכחול – מתוך כוונה להשיג אפקט בהיר יותר, אלא שבנוסף לקושי של העין להתאושש מן האור הזה ולהסתגל אליו זה גם גורם לטשטוש ראייה – במיוחד אצל נהגים מבוגרים שחלקם סובלים מקטרקט ואצל אנשים עם בעיות עיניים מסוימות.
בעיה חמורה אחרת היא בהירות קיצונית של תאורת LED אשר גורמת לחוסר נוחות ולסנוור, וזה מגדיל את הסיכון לתאונות וכן גורם לכאבי עיניים ולכאבי ראש ומיגרנות גם בקרב נהגים, וגם אצל משתמשי דרך אחרים כמו רוכבי אופניים והולכי רגל.
הבעיה השלישית, כאמור, היא הבהוב של נורות פגומות או של נורות תקינות שאינן מתאימות למערכות החשמל של הרכב. הבהוב כזה מפריע לראייה – אפילו של נהג הרכב שבו מותקנות הנורות – וכן לכאבי ראש ומיגרנות.
מחברי הדוח מצביעים על כך שהתקנים שקיימים כיום בנוגע לתאורת רכב נוצרו בהתאם לטכנולוגיות שהיו נהוגות בעבר והתעדכנו לאחרונה בהתאם לנורות הלוגן, והם מצרפים גם מקבץ נתונים אשר מעידים על היקף הבעיה.
כך, למשל, מנתונים שנאספו בארה"ב עולה שבין 12-15% מן התאונות שמתרחשות בשעות החשיכה נגרמות בגלל סנוור שיוצרים פנסי חזית. 89% מן הנהגים הבריטים מרגישים שתאורת פנסי המכוניות כיום בהירה וחזקה מידי ו-88% מן הנהגים מצהירים שהם מסנוורים ממנה. קרוב לשני שליש מן הנהגים מרגישים שמדובר בעיה שהולכת ומחמירה ואילו 64% מן הנהגים בבריטניה מאמינים שתאורת ה-LED בכלי הרכב שלהם מסנוורת נהגים אחרים ועלולה לגרום לתאונות.
הקבוצה קוראת להקים כוח משימה ממשלתי של מומחים שייצגו את יצרניות הרכב, אופטומטריסטים, נציגי נהגים, נציגי גופי תקינה, מומחי מחקר תחבורה, נציגי חברות ביטוח, אנשי מכני רישוי ומומחי תאורה כדי ליצור יחד סטנדרט מודרני עבור האיחוד האירופאי.
הקבוצה קוראת לממשלת בריטניה להנחות את המכון הלאומי להגנה על הבריאות לתת חסות למחקר בתחום הזה, ולהשתמש בתוצאות המחקר כדי לקבוע סטנדרטים לרמת הבהירות ול"טמפרטורת הצבע" המותרת לשימוש.
אגב, בניגוד למצופה היו אלה דווקא נהגים צעירים שהתלוננו יותר מאשר נהגים מבוגרים על בהירות הפנסים הקדמיים ועל ההשפעה שיש לכך על נהיגתם: 30% מבני 34-17 חושבים שתאורת ה-LED חזקה ובהירה מדי לעומת 19% בלבד מבני 65 ומעלה.
רוב מוחלט (82%) מקרב נהגים שענו לסקר של מועדון הנהגים הבריטי RAC אמרו שלדעתם "צריך לעשות משהו כדי להפחית את הסנוור מפנסי הרכב", וממש בימים אלה נערכים סקרים דומים גם על-ידי מועדוני הנהגים של גרמניה, הולנד, בלגיה, נורבגיה, אוסטריה, שוויץ, סלובניה), בוסניה הרצגובינה ומועדוני נהגים נוספים בבריטניה.
בראיון ל'דיילי טלגרף' אמר רופא העיניים המנתח סאי קולי ש"כאשר אור LED פוגע בעין הוא לא ממוקד באופן מושלם ברשתית – השכבה האחורית של גלגל העין שממנה נשלחים אותות חשמליים למוח – האור מתפזר לכל עבר, ולכן זמני ההתאוששות של העין מאור בוהק ארוכים יותר".
ככלל, עין אנושית יכולה להסתגל למגוון רחב של רמות אור – החל באור שמש בהיר ועד לחושך כמעט מוחלט. אלא שלוקח לעין זמן כדי להסתגל והיא מתקשה המיוחד להתמודד עם הפרשים בין רמות האור בכל זמן נתון.
סנוור משפיע על היכולת לראות ומוביל למידה מסוימת של אובדן ראייה זמני, והוא גורם לגירוי, חרדה, עייפות ראייה ומאמץ עיניים ויכול להשפיע לרעה גם על המצב הנפשי. בהתאם לרגישות של אדם זה או אחר יכול סנוור לגרום לעיניים יבשות או דומעות, גירוד, שרירים מתוחים, ראייה מטושטשת או כפולה, כאבי ראש ועייפות.
אחת הבעיות הייחודיות לטכנולוגיית LED נובעת דווקא מאחד היתרונות של התאורה הזאת: המיקוד שלה. אלומת האור מרוכזת במרכז (על הציר), ולכן כאשר רכב מתקרב לכיוון שלנו אבל עדיין לא "מכוון אלינו" אלומת האוש שלו נראית מעומעמת אך הופכת לפתע פתאום למסנוורת כאשר היא מאירה ישירות לתוך עיני הנהג.
כאשר נהגים נחשפים למרכז קרן ה-LED מתכווצים האישונים שלהם במהירות כדי להסתגל לאור הבהיר, אבל התרחבות האישונים כדי להסתגל מחדש לחושך מתרחשת לאט יותר, כלומר שהנהגים "נוהגים עיוורים" למשך זמן מה. בנוסף, וכאמור – ספקטרום האור הכחול משבית למשך זמן רב יותר את ראיית הלילה של העין האנושית.
מן הנתונים שידועים כיום עולה שבין הגילאים 15 ל-65 מזנק זמן ההתאוששות של העין משניה אחת בעת מעבר לסביבה מוארת או חשוכה עד לתשע שניות בעקבות סנוור. מכונית שנוסעת במהירות של 100 קמ"ש עוברת כ-230 מטרים באותן 9 שניות שבהן הנהג "עיוור".