שורה תחתונה תחילה
פורד הציבה בזירה את המכונית המשפחתית המשתלמת ביותר: שימושית, מהנה לנהיגה וחזקה – והכל ארוז בחבילת מחיר מפתה במיוחד.
מי את פוקוס אקטיב X?
פעם, במה שנראה כאילו קרה לפני עידן ועידנים אבל בעצם התרחש רק לפני 20 שנים, האמריקנים כבר היו עמוק בטירוף של ג'יפים וג'יפונים והאירופאים, כהרגלם, הסתכלו עליהם בזלזול שגבל בתיעוב. אנשי אאודי, שהבינו שבחמאה האמריקנית יש יותר אחוזי שומן, בראו את 'A6 אולרואד קוואטרו' שהייתה בעצם A6 סטיישן מעט מוגבהת ובעיקר מנופחת באמצעים קוסמטיים. שנה לפני כן הציגה וולוו תרגיל דומה, אם כי פחות מוצלח, שנקרא V70XC והיה… ניחשתם נכון, V70 מוגבהת ומנופחת.
קל לדמיין את השבדי בהנהלת וולוו שאמר לעצמו ש"זה בטח רעיון רע כי קרוסאוברים לא יתפסו לעולם", אבל מהר מאד ראינו את כל יצרניות היוקרה פותחות מפעלי ייצור בארצות הברית ומייצרות בהם קרוסאוברים גדלים והולכים, אשר רק מוסיפים להתנפח עוד ועוד ולהתרחק מן הקרקע. פחות מ-20 שנים לאחר מכן כמעט שאפשר להכריז על מותה של מכונית הנוסעים כפי שהיכרנו אותה, ועל פריחה חסרת תקדים של קרוסאוברים בכל הגדלים, המינים והצבעים.
בתוך יער הדגמים הצפוף הזה לוקחת פורד את פוקוס – המכונית השניה הכי נמכרת שלה באירופה, אל הקונספט הוותיק של מכונית נוסעים מוגבהת ומנופחת, והיא עושה איתה בדיוק את אותו תרגיל: הגבהת המרכב ב-3 ס"מ על-ידי הגבהת המתלים ושימוש בצמיגים עם חתך גבוה יחסית, ניפוח הגוף באמצעים קוסמטיים בלי לשנות יותר מידי חלקי מרכב, ושימוש במתלה אחורי מסוג "רב -חיבורי" אשר משמש בדרך כלל את הגרסאות היקרות של פוקוס הרגילה. התוצאה לא תשביע את תאוותם של מי שרוצים לנהוג בכלי רכב גבוה ומנופח, עם תנוחת ישיבה גבוהה ושולטת, אבל עבור מי שמבכה את מותה בטרם עת של מכונית שכיף לנהוג בה זה מחיר שאפשר לעמוד בו, ופשרה סבירה באופן יחסי.
עיצוב, מיצוב
לפורד, איך נאמר את זה בעדינות, "היו בעיות אמינות" בשוק הישראלי וגם בעולם כולו, בעיקר מכיוון שתגובתה לבעיות המכאניות החמורות בתיבות ההילוכים הרובוטיות שלה היו איטיות מידי, בלשון המעטה. מה שהחמיר בהרבה את המצב בישראל היא העובדה שמישהו במסדרונות פורד החליט שהשוק שלנו לא מספיק חשוב כדי להתאבד עליו, ויבואני פורד לישראל לא מצאו שם אוזן קשבת כדי להמשיך ולהציף את כבישי הארץ בפוקוסים, פיאסטות ומונדיאו. למעשה מדובר בשני אירועים נפרדים, ולא ממש קשורים, אבל לך תסביר את זה לבעלים של מונדיאו מקולקלת שלא מצליח למכור אותה, או לבעלים של פוקוס עם תיבה אוטומטית שאף אחד לא מגיב למודעה שלו. פורד איבדה את חברות הליסינג והתדרדרה מן החמישיה הראשונה בטבלת המסירות אל מקומות נמוכים מים המלח. הבעיה היא שרבים אצלנו סבורים בטעות שזה קרה רק בגלל שיש למכוניות שלה נטייה להתקלקל, כלומר אובדן אמון של השוק, והם פחות מודעים לשיקולים הכלכליים של היצרנית.
אחת התוצאות המבאסות היא שאלינו, לישראל, לא הגיע עד עתה הדור החדש של פוקוס שאותו השיקה פורד באירופה ובעולם כבר לפני כשנתיים. עמיתינו בחו"ל גמרו את ההלל על המכונית הזאת, אבל גם היא, כמו פיאסטה, מונדיאו ודגמים נוספים, נבצרו מאיתנו. הרוח במסדרונות פורד מנשבת כעת לכיוונים חדשים, ומישהו שם החליט כנראה להשיב מלחמה בקוריאנים בשיטות שלהם: על-ידי תמחור אגרסיבי והצעת ערך טובה יותר. ברבות ממדינות אירופה מוצעת פוקוס החדשה במחירים אטרקטיביים עם רמת אבזור גבוהה, ולפני חודשים אחדים הצטרפה אליה גרסת 'אקטיב איקס' שמוצעת בתצורת האצ'בק 5 דלתות וגם בתצורת סטיישן.
לגבי העיצוב, בואו נאמר בעדינות שמעצבי פורד, שעבדו לפי הספר שכתבו וולוו ואאודי, לא צפויים לזכות בפרסי האקדמיה למשהו. פוקוס, בבסיסה, אף פעם לא הייתה מכונית עם עיצוב מלהיב אבל גם לא הייתה מכוערת, והדור הנוכחי דווקא נראה לא רע בכלל. העניין הוא שהניפוח לתצורת 'אקטיב X' לא יזכה לאותה תשומת לב שמקבלות סיטרואן 'איירקרוס', פיג'ו 3008 או אפילו סקודה קארוק, ואף אחד לא יסובב אחריה את הראש ברחוב.
המכונית באמת מוגבהת, והפגושים שלה מנופחים מלפנים ומאחור, ויש לה אפילו ניפוחי פלסטיק ייעודיים, חלקם צבועים בצבע כסף ואחרים – בצבע שחור – תוחמים את הפגושים, את קשתות הגלגלים ואת סף החצאיות. גם מסילות הגג השחורות תורמות תרומה צנועה לאווירה הכללית. אלא שחרטום עגלגל (שיציל ודאי הולכי רגל במקרה של מפגש מצער) עם פרצוף משתאה, ופה פעור, פוגמים בתחושת ה'וואוו', ולא מתקרבים אל זאת שנפלטה מאיתנו למראה ניסאן ג'וק או פיג'ו 3008 (רק לצורך הדוגמא).
ויש בעיה נוספת: גם אם מתעלמים מן השפע העצום של קרוסאוברים מעוצבים ומושכי מבטים – אחת התכונות שמושכות את המוני הלקוחות אל הקטגוריה הזאת היא תנוחת הנהיגה הגבוהה והשולטת של קרוסאוברים, ואת זה אין לפוקוס אקטיב X. ישיבה בתוכה לא שונה כמעט מישיבה במכונית נוסעים רגילה.
התחלנו את הסעיף הזה עם המיצוב ואיתו גם נחתום – מכיוון שכאן נמצאת הבשורה החשובה ביותר שמביאה איתה המכונית הזאת. פוקוס 'אקטיב X' מוצעת בישראל תמורת 132 אלף ש"ח לגרסת ההאצ'בק ו-136,000 ש"ח לגרסת הסטיישן שאותה בחנו כאן. המכונית מוצעת בגרסת אבזור אחת בלבד – וזאת הצהרה בפני עצמה, והמשמעות היא שהיא לא תימכר במקביל במספרים גדולים לשוק הליסינג וה"אפס קילומטרים", כלומר שהערוץ הזה לא יחתוך אחוזים ניכרים בערך "היד השניה" של המכונית הזאת בעוד שלוש וארבע שנים.
המכונית היחידה שמתחרה כרגע בפוקוס אקטיב X בישראל ובנויה בדיוק באותו סגנון היא קיה אקסיד, שמבוססת על 'סיד', ומחיר המחירון שלה מתחיל ב-138,000 ש"ח ומגיע עד ל-146,000 ש"ח, כשהמכונית מוצעת עם מנוע פחות חזק (140 כ"ס) וסמל קוריאני (עם כל הכבוד, כמובן). תמורת סכומים של כ-132-136 אלף ש"ח אפשר בקושי לקנות אצלנו מכונית נוסעים "רגילה" כמו טויוטה קורולה או מאזדה 3, לא כל שכן קרוסאובר בגודל קומפקטי. במילים פשוטות, שמחנו לגלות שפורד החליטה ליישם את מדיניות התמחור העולמית שלה גם בשוק שלנו, ולהראות לקוריאנים מהיכן פולט המפלט. חמש שנים אחרי שקיה ספורטאז' המם את השוק שלנו עם תג מחיר של 135,000 ש"ח שולפת פורד תרגיל משלה, ומזעזעת את השוק הישראלי עם הצעת ערך יחידה במינה.
עיצוב פנים, שימושיות
לזכות מעצבי הפנים של פורד צריך לומר שלמעט לגבי בורר ההילוכים הם לא ניסו להתחכם, ועיצוב הפנים של פוקוס פשוט, נוח מאד לתפעול, ושימושי מאד. זה מתחיל בלוח מכשירים קונבנציונלי (עם זויות ומיקומים מעט שונים של השעונים) שבחלקו העליון מוטמע מסך מידע נעים לעין ושימושי, ממשיך בכפתורים פיזיים נוחים לתפעול עוצמת השמע ומערכת המולטימדיה, מיקום טוב של פתחי האוורור, קונסולה מרכזית שימושית עם מחזיקי כוסות נוחים וקופסת אחסון יעילה, וגלגל הגה בקוטר טוב שמדופן בדיפון נעים.
את בורר ההילוכים, שפורד המציאה עוד בימים שבהם הייתה הבעלים של יגואר, אני פחות אוהב, כמו גם את היעדר האפשרות להוריד ולהעלות הילוכים באופן ידני. לא ברור לי מדוע מעצבי פורד בחרו למקם את מתג ההתנעה במיקום משונה מימין לגלגל ההגה ומתחתיו, אבל כנראה שבסוף מתרגלים להכל. מה שיהיה הרבה יותר קל להתרגל אליו הוא משטח הטעינה האלחוטי שנמצא בתחתית ובקדמת הקונסולה המרכזית, וזה צ'ופר נחמד ולא שכיח בקטגוריה. בנוסף, תודה רבה למאפייני הדגם הזה שבחרו להביא אותו בלי "גג שמש", שהוא פחות או יותר הדבר הכי פחות שימושי בשמש ישראלית קופחת.
המושבים תומכים היטב ומתכווננים טוב, לרגל שמאל חסר מעט מקום אבל המדרך שלה ממוקם טוב, ולמרות שמערכת המולטימדיה המקורית לא כוללת ממשקים נוחים ל'וויז' ולאפליקציות אחרות – התפעול שלה פשוט ונוח.
המכונית מרווחת מאד, ודאי מלפנים, וגם לשני נוסעים במושב האחורי יש שפע של מקום לרגליים ומרחב ראש טוב מאד. נוסע שלישי ידחוס את השניים האחרים אבל לכל הפחות יזכה לרצפה כמעט שטוחה, אם כי שלושת הנוסעים פחות יאהבו את העובדה שאין להם פתחי מיזוג אוויר מאחור.
התלונה העיקרית כלפי המושב האחורי היא שהוא קצת נמוך מידי. החיסרון – מצד אחד הוא שבנסיעות ארוכות הברכיים מקופלות מידי. היתרון, מצד שני, הוא שקל יותר להציב עליו מושבי בטיחות לילדים, וגם לחגור אותם בתוכם. כניסה ויציאה מן המכונית – מלפנים ומאחור, נוחות יותר בזכות תוספת הגובה של המרכב.
פוקוס אקטיב X היא לא מכונית יפה או מושכת במיוחד, וגרסת הסטיישן עוד קצת פחות יפה. מצד שני, היא לא נראית כמו "סטיישן" במובן הקלאסי והזקן של המילה ותא המטען שלה ענק ומאד שימושי. אנשי פורד אמנם לא למדו מסקודה את כל הטריקים אבל התא עצמו מסודר טוב עם רצפה שטוחה (שאפשר לקפל כדי לחשוף עוד נפח אחסון מתחתיה), ומקום מאורגן היטב למסך כיסוי נגלל שיכול לכסות את תכולת התא.
התנהגות כביש, נוחות
טרם נהגתי בפוקוס ה"רגילה", אבל אחרי נהיגה ב'אקטיב X' המוגבהת אני בהחלט רוצה לעשות את זה, ומצפה לאחת המכוניות המוצלחות בקטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות.
התחושה הבולטת ביותר במכונית הזאת היא זרימה טובה של ההיגוי ונכונות רבה להיכנס לפניות, תוך כדי ספיגה טובה של המתלים ושיכוך החזרה טוב. התוצאה, שכל אוהב נהיגה ישמח להתחבר אליה, היא יכולת לשמור על קצב מהיר ועל קווים נכונים עם מעט מאד תת-היגוי או צורך בהרפיית מצערת, בלימות או תיקונים. ההיגוי עצמו קל ומהיר, אין בו מספיק משוב ובנהיגה עירונית הוא אפילו קצת נוירוטי, ובכל זאת הוא אחד הטובים כיום. הגבהת המרכב בוודאי לא שיפרה את היכולות הדינמיות של המכונית, וקל לחוש בנטיית הרכינה שלו בתוך פניות – אבל אם כך מתנהגת המכונית המוגבהת – יש בוודאי למה לצפות מן המכונית המקורית.
מצד שני, נראה שהגבהת המתלים ושימוש בצמיגים עם חתך גבוה יחסית מנוצלים היטב להגברת הנוחות, ופוקוס אקטיב X משככת את מהמורות מע"צ באופן מאד ייחודי ונעים. הוסיפו לזה שיכוך רעשים מצוין מכיוון המתלים והצמיגים ותקבלו מכונית נוחה במיוחד למרחקים ארוכים.
פה ושם כן חדרו לתא הנוסעים רעשי רוח, ובמצבים מסוימים – למשל עם מנוע קר – גם הגרגור שלו טיפה מציק, אבל באמת רק טיפה: פוקוס אקטיב X היא מכונית שקטה מאד ונוחה מאד – וזה משדר תחושת איכות גבוהה אפילו במושגים של מכונית אירופאית. הוסיפו לזה את התמיכה הטובה של מושב הנהג ותקבלו מכונית משפחתית מעולה לנסיעות ארוכות.
התנהגות שטח
פוקוס אקטיב X היא אמנם פסאודו-קרוסאובר, והמרכב שלה מוגבה ב-3 ס"מ ביחס למכונית הנוסעים שהיא מבוססת עליה, אבל אין לה אף גרסה ממוגנת או גרסת הנעה כפולה ולכן היא לא באמת אמורה או יכולה לצלוח שטח או להיחלץ משבילים בוציים במיוחד.
נוסף להגבהת המרכב הוסיפו אנשי פורד גם אפשרות לבחירת מצבי הכיול של אלקטרוניקת ניהול המנוע והבלמים. באמצעות בורר אפשר לבחור בין מצב רגיל, חסכוני, ספורטיבי, "חלקלק" (שלג ובוץ) ו"דרכי עפר" ("שטח") – והמשחק הוא על עוצמת המנוע ומיידיות התגובה שלו מחד, ושל אופי התגובות של מערכת בקרת היציבות מאידך.
הידע העממי מזכיר לנו שמכוניות נוסעים רגילות מצליחות לנוע היטב גם על שבילי עפר קשים לתנועה (ובתנאי שמדובר ב"רכב חברה"), ואקטיב X', כל עוד שנוהגים בה בזהירות הראויה ובכבוד, משדרת שנוח לה מאד להתגלגל על דרכי עפר ארץ ישראליות טיפוסיות.
מנוע, ביצועים
חייבים לשבח את אנשי פורד ואת היבואנים שלהם לישראל על הבחירה במנוע החזק ביותר בהיצע מנועי הבנזין של פוקוס: מנוע טורבו-בנזין תלת צילינדרי בנפח 1.5 ליטר שמספק 182 כוחות סוס. תיאורטית, אם החבר'ה היו רוצים "לשבור את השוק" באמצעות מחיר הם יכלו להסתפק בגרסת ה-1.0 ליטר הצנועה, או אפילו בגרסת ה-1.5 ליטר שמספקת 150 כוחות סוס. תחת זאת הם העדיפו לוותר על השטויות – גג שמש למשל – כדי להתרכז בעיקר ולהביא את פוקוס עם "שובר שוויון" שליצרניות אחרות יהיה קשה להתגבר עליו.
המנוע הזה, שמחובר לתיבת הילוכים אוטומטית קונבנציונלית עם 8 יחסי העברה, הוא פשוט פנינה, והכח שלו לא נשאר כמספר בספר אלא מתורגם לכח יעיל ושימושי, ומאד מהנה, בכל מצבי הנסיעה. כמו מנועים שלושה צילינדריים של מספר יצרנים אחרים גם המנוע הזה משדר צליל קצת מחוספס כשהוא קר ורעידות אופייניות בשלב שבו דוחקים בו בעדינות בסל"ד נמוך. במצבים כאלה מתקשה גם תיבת ההילוכים למצוא את ההילוך המדויק ולרגע קט מתקבלת תחושת היסוס קלה, אבל אלה המצבים החריגים. לא צריך להימצא במצב "ספורט" (אם כי מאד כדאי…) כדי ליהנות מן הכח הרב, והזמין, כאמור, של המנוע הזה.
למנוע התלת צילינדרי של פורד יש מערכת לניתוק צילינדר, כלומר שאחד משלושת הצילינדרים לא צורך דלק כאשר המנוע לא נמצא תחת עומס, אבל במהלך כלל נסיעת המבחן הסתבר של-183 כוחות סוס יש גם מחיר: תצרוכת הדלק – בנהיגה חזקה אבל לא קיצונית בשום קנה מידה, עמדה על 12.5 קמ"ל, וזה לא נתון מבריק (בעיקר כאשר בחלק מן הקטעים הייתה התצרוכת כ-11.9 קמ"ל).
פוקוס אקטיב X משדרת תחושת זריזות טובה בכל רמזור בעיר, בנהיגה פרברית, ובוודאי בנהיגה בינעירונית ועל כבישים מפותלים. את התמורה הטובה ביותר לאגרה הוא מספק בנהיגה מהירה ועמוסה על כבישים הרריים – והעובדה הפשוטה היא שאין כרגע אף מכונית משפחתית אחרת בישראל – גם לא בטווח מחירים של 10-15 אלף ש"ח כלפי מעלה – אשר מספקת תחושת כח דומה או אפילו קרובה.
השילוב בין מנוע עוצמתי וגמיש, להתנהגות כביש זורמת ומהנה, ורמת נוחות כל כך גבוהה – לא מוכר לי מאף מכונית אחרת בקטגוריה הזאת, וספק אם גם בקטגוריה שמעליה.
בטיחות, אבזור
פוקוס 'אקטיב X', כאמור, מוצעת בישראל ברמת אבזור אחת בלבד, ובשתי תצורות מרכב: האצ'בק 5 דלתות וסטיישן. המכונית, שזכתה בציון טוב מאד במבחני הריסוק של EuroNCAP, מאובזרת עם חבילת בטיחות מלאה למדי שכוללת בלימה אוטונומית, שמירת נתיב עם היגוי אקטיבי (שעובדת טוב מאד ובלי להציק), בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת עייפות נהג, כיבוי אוטומטי של אור גבוה, וכן תכונות ייחודיות לקטגוריה כמו שמירת מרכז נתיב נסיעה וסייען התחמקות מתאונה.
אבזור הפינוק כולל התנעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי, מסך מולטימדיה בגודל 8 אינטש, משטח טעינה לטלפונים, מצלמת חניה ועוד. בסך הכל מדובר ברמת אבזור מכובדת, גם באופן אבסולוטי וגם ביחס למחיר.
שורה תחתונה
פוקוס אקטיב X לא תעשה את העבודה עבור מי שנפל במלכודת של קרוסאוברים מנופחים ומלאים מעצמם, וגם מי שמחפש תנוחת ישיבה גבוהה ושולטת לא ימצא כאן את מבוקשו. אבל מי שהתלבט איזו מכונית נוסעים לקנות, ומי שמחפש מכונית משפחתית שימושית במחיר אטרקטיבי – יקבל כאן יותר ממה שציפה לו.
פוקוס אקטיב X מציעה רמה גבוהה של שימושיות, התנהגות כביש מצוינת, רמת בטיחות גבוהה, אבזור טוב – ועל כל אלה מנצחים מחיר סופר-אטרקטיבי ומנוע חזק וגמיש שמטבל כל נהיגה בכיף. זאת מכונית שאולי לא תימכר באלפים רבים, אבל בוודאי יכולה לעצור קצת את השתוללות המחירים המוגזמת שהחלה להתפתח בשוק שלנו מיד עם תום עידן ה"ספורטאז' ב-135 אלף ש"ח".