המכונית החשמלית העממית ID. 1 תהיה מכונית "מוגדרת תוכנה" ראשונה של קבוצת פולקסווגן, ואחת הראשונות מסוגה בעולם, והיא תגיע אלינו מוקדם מכפי שציפינו.
אפשר להתווכח אם "מכונית מוגדרת תוכנה" היא יותר מכונית או שמא יותר סמארטפון, אבל עדיף שלא לנהל ויכוח כזה ליד חסיד של טסלה: מבחינתם, חלק לא נפרד מן ההוויה והיתרונות של הרכב שלהם הוא קבלת עדכוני תוכנה דרך האוויר (OTA).
אילון מאסק, הגורו, התבטא באחת ההזדמנויות ואמר שמכוניות טסלה לא רק שלא יאבדו מערכן אלא אף ישתדרגו וביצועיהן ישופרו באמצעות עדכוני תוכנה כאלה, שמבוצעים באמצעות חיבור אינטרנטי.
בהגדרה, "רכב מוגדר תוכנה" (SDV) הוא רכב שרוב הפעולות שלו מנוהלות על-ידי תוכנה שרצה על מחשב מרכזי, וככזה אפשר להוסיף או לשנות את הפונקציונליות של הרכב ולהוסיף לו תכונות חדשות באמצעות עדכוני תוכנה.
בדיוק כמו סמארטפונים ומחשבים שולחניים, גם כלי רכב יכולים "להתפתח" או "להשתדרג", או סתם להשתנות במהלך מחזור החיים שלהם – בין אם בדברים קוסמטיים כמו שינוי "סקין" ללוח המכשירים ובין אם בשיפורים מהותיים כמו תוספת הספק למנוע חשמלי או שדרוג של מערכות בטיחות ברכב.
מי שמאיץ את המעבר לכלי רכב "מוגדרי תוכנה" זאת תעשיית הרכב הסינית – גם מפני שרוב קהל הלקוחות הסיני צעיר מן הקהל האירופאי או האמריקני והרבה יותר "מוטה תוכנה" (או "מוטה גימיקים"), אבל גם מפני שתעשיית הרכב הסינית ממנפת את החיבור עם חברות הטכנולוגיה ועם יצרניות האלקטרוניקה כדי לשדרג את מעמדם של כלי הרכב שלה במאבק מול יצרניות הרכב הוותיקות.
יתרון נוסף של היצרניות הסיניות נובע מן השליטה שלהן בתחום הרכב החשמלי אשר מתממשק טוב יותר עם רכבי SDV היות שמערכות המחשוב של כלי רכב "מקושרים" זקוקות לכמויות גדולות של אנרגיה חשמלית.
תכנון והנדסה של רכבי SDV מחייבים חשיבה מחודשת, ומראש, בכל תחומי התכנון, ההנדסה והייצור של רכב. למשל, שילוב ארכיטקטורות תוכנה מתקדמות ברכב נדרש כבר בשלבי אפיון מוקדמים, וכך גם הקשר המחייב עם חברות טכנולוגיה.
כדוגמה, ג'נרל מוטורס שיתפה פעולה עם Nvidia כדי להשתמש בשבבי AI ייעודיים ובתוכנה ספציפית לצורך פיתוח טכנולוגיית רכב אוטונומי, וגם לשיפור של זרימת העבודה במפעל הייצור.
עד לא מכבר קיוו יצרניות הרכב שאימוץ "רכבים מוגדרי תוכנה" יפתח עבורן אפיקי הכנסה חדשים שקשורים להצעות ערך בתחומי השירותים, כמו למשל להציע שירותי מנוי בתשלום או עדכון או חסימה של שירותים באמצעות שליטה מרחוק. בפועל, כפי שנתאר בכתבה אחרת, יצרניות רכב מסורתיות מתמודדות עם קשיים לא פשוטים בפיתוח תוכנות חיוניות, ולקוחות ממילא לא ממהרים לשלם תמורת שירותי מנוי למיניהם.
בעיה אחרת היא שההבטחות המוקדמות לחווית נהיגה מותאמת אישית ומשתפרת ללא הרף, או עדכוני תוכנה שמשפרים את ביצועי הרכב – לא הוכיחו את עצמם ולא יצרו ערך מספק. לקוחות עדיין לא ממהרים להתייחס לרכב שלהם כמו אל מכשיר טלפון, ורבים מהם חוששים מנושאי פרטיות ואבטחת נתונים אישיים.
אחרי הכל – כלי רכב מחוברים אוספים ומשדרים כמויות עצומות של נתונים, וזה עלול לחשוף מידע רגיש על המשתמשים ברכב. בנוסף, עצם החיבוריות לרשת והעברת מידע אינטנסיבית חושפת את בעל הרכב ואת כל מי שמשתמש בו לאיומי סייבר, וניסיונות לשלב פרסומות ברכב הוביל להסחות דעת ופגיעה בחווית הנהיגה.
חשמלית קטנה ומקושרת
קבוצת פולקסווגן הכריזה לאחרונה שהיא מתכוונת להשיק את החשמלית הקטנה והכי פחות יקרה שלה, ID. 1 (או ID Every 1) בעוד שנה וחצי, ומדובר בקיצור של לפחות שנה ביחס למועד ההשקה המקורי של המכונית הזאת.
מה שאפשר לפולקסווגן להקדים את לוחות הזמנים זאת החבירה שלה אל יצרנית הרכב החשמלי ריביאן לאחר שפולקסווגן רכשה נתח מן הבעלות בה תמורת כ-5.8 מיליארד דולר.
ID. 1 תהיה המכונית הראשונה של פולקסווגן שתוגדר על-ידי תוכנה (SDV), וזה יקרה ככל הנראה כחצי שנה לאחר שרנו תשיק דגם מוגדר-תוכנה ראשון מתוצרתה כבר בשנה הבאה.
יחד עם ריביאן מפתחים אנשי פולקסווגן "ארכיטקטורת תוכנה חשמלית ואלקטרונית מתעדכנת ובעלת ביצועים גבוהים מאוד", אמר לפני כשבועיים מנכ"ל חטיבת פולקסווגן תומאס שפר במסיבת עיתונאים לרגל פרסום הדוחות הכספיים של החטיבה.
בפולקסווגן מכוונים את החשמלית העירונית הקטנה והמתעדכנת הזאת לקהל של לקוחות שזו תהיה המכונית החשמלית הראשונה שלהם, כמו גם ללקוחות מבוגרים ולעסקים שמבצעים שליחויות ול"נותני שירותי בריאות".
ID. 1 תיבנה, בעוד כשנה וחצי, במפעל של פולקסווגן שממוקם בפורטוגל דרום-מזרחית לליסבון, והמפעל הזה נחשב לאחד המפעלים הכי יעילים של הקבוצה – בעיקר בזכות עלויות אנרגיה נמוכות משמעותית ביחס לגרמניה.
במפעל הזה מיוצרת כיום פולקסווגן T-Roc הקטנה, והוא לא מאוד רחוק משני מפעלים חשובים אחרים של פולקסווגן – מפעל סוללות בעיר ולנסיה ומפעל ייצור בפמפלונה – שניהם בספרד.
לקריאה נוספת:
משקיעה בחשמל ובאוטונומיה: פולקסווגן תשיק בעוד שנתיים דגמים חדשים על פלטפורמה משותפת עם ריביאן
פולקסווגן גולף החשמלית החדשה תכיל ריביאן בפנים
מנהל המכירות העולמי של פולקסווגן: רכבים חשמליים אמינים יותר ממכוניות בנזין