• Ad
  • עשרה סימנים מוקדמים לתקלות ברכב יחסכו לכם הרבה כסף במוסך
    עם קצת תשומת לב וקור רוח תוכלו לגלות את רוב התקלות היקרות שעלולות להתרחש ברכב עוד לפני שהן קורות. אפשר להשקיע סכומים זעומים כדי לחסוך מחיר כבד
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    העלויות הגבוהות של תחזוקת רכב בישראל פוגעות פגיעה קשה ברווחה הכלכלית של מעמד הביניים, ואחת התוצאות היא שהגיל הממוצע של מכונית בישראל הוא רק 7.2 שנים – נמוך משמעותית מהממוצע במדינות אירופה (מעל 12 שנים) או בארה"ב (כ-12.6 שנים). שילוב של עלויות אסטרונומיות של חלקים לרכב עם מחסור בכוח אדם מיומן במוסכים גורם לכך שלישראלים רבים פשוט לא משתלם להחזיק במכוניות שלהם לאורך שנים, ולכן הן נגרטות בגיל צעיר יחסית.

     

    עשרה סימנים מוקדמים לתקלות ברכב יחסכו לכם הרבה כסף במוסך

     

    אנחנו, ב-TheCar, פועלים יחד אתכם כדי להוזיל את עלויות האחזקה של רכב בישראל, והצעד הראשון הוא הגברת המודעות לבעיות, כדי שנוכל לפתור אותן יחד.
    סיבה מרכזית לרצון של בעלי רכב "להשתדרג" לרכב צעיר הוא החשש מפני תקלה יקרה שעלות התיקון שלה תגיע עד כדי אחוזים ניכרים משווי הרכב. אבל במקום לפחוד מן הסיכון הזה אנחנו בוחרים "להסתכל לו בעיניים" כדי להימנע ממנו או לצמצם אותו.

    בשלב ראשון ניתחנו את 15 התקלות הנפוצות והיקרות ביותר לתיקון ברכב ממוצע בישראל (בכוונה התעלמנו ממקרים חריגים או נדירים), ולאחר מכן איתרנו עשרה סימנים מקדימים לתקלות כאלה – שפשוט אסור להתעלם מהם.

    סימנים מקדימים אלה הם דגלים שהמכונית שלנו מניפה כדי להסב את תשומת הלב לצרות אפשרויות, ורוב התקלות היקרות לא מתרחשות במפתיע: כמעט תמיד מקדים אותן רחש קטן, ריח חריג, או נורת אזהרה מהבהבת.

    התעלמות מן הסימנים שנביא כאן תעלה לכם ביוקר – וכתבה זאת ממוקדת ב"עלות ההזנחה": הפער העצום בין עלות הטיפול המונע לבין מחירו של תיקון יקר. כאן תלמדו איך לפענח ולהבין סימנים מוקדמים, תדעו מה גודל ההימור של התעלמות מהם, ותוכלו לחסוך זמן, כסף ועוגמת נפש.

     

    מה כבר עלול לקרות?

    סרקנו את כל התקלות הנפוצות בכלי רכב עם מנועי בעירה בישראל וגיבשנו את רשימת 15 התקלות הנפוצות והיקרות ביותר. נדגיש: לא ביצענו מחקר מדעי ולכן ייתכן שלא שמנו מספיק דגש על תופעות שונות (אם פספסנו משהו קריטי נשמח לקבל מכם מידע כדי לעדכן את הכתבה).

    התמקדנו במכפלת עלות התיקון הממוצעת של תקלה אופיינית לבין השכיחות שלה, ומכיוון שזה לא ניתוח מדעי אין חשיבות לסדר הצגת הדברים (מה גם שכלי רכב שונים חשופים יותר לתקלות מסוימות ופחות לתקלות אחרות). למשל, תקלה שדורשת החלפת או שיפוץ ראש מנוע היא לא מאוד נפוצה אבל די יקרה לתיקון, ולכן היא מופיעה ברשימה. תקלה נפוצה שעלות התיקון שלה נמוכה פחות מעניינת.

    בנוסף לתקלות מובהקות – כמו נזק למשאבת מים או לתרמוסטט – כללנו כאן גם את מה שנחשב לבלאי (סביר או לא סביר זאת כבר שאלה אחרת) – למשל תיקון או החלפת ממיר קטליטי או דיסקים של מערכת בלמים. זאת מפני שלמרות שלא מדובר בתקלות – חשוב לתקן אותן כדי שהן לא יגרמו לתקלות יקרות יותר.

     

     

    הגרסה הקצרה: סימנים מוקדמים

    בהמשך המדריך תמצאו פירוט והסבר לכל אחד מעשרת הסימנים המקדימים אבל נפתח בתקציר: רשימת 15 התקלות הנפוצות והיקרות שאפשר להימנע מהן, ועשרה סימנים מעידים שאסור להתעלם מהם.

     

     

    התקלה והתיקון עלות תיקון ממוצעת
    שיפוץ או החלפת מנוע 5,000-50,000 שקלים
    שיפוץ או החלפת תיבת הילוכים 2,000-20,000 שקלים
    החלפת ממיר קטליטי 1,000-30,000 שקלים
    תיקון מיזוג אוויר 500-15,000 שקלים
    החלפת או תיקון מערכת הזרקה 300-6,000 שקלים
    שיפוץ או החלפת ראש מנוע 1,500-6,000 שקלים
    תיקון או החלפת משאבת מים / רדיאטור 500-3,000 שקלים
    החלפת או תיקון מתנע (סטרטר): 500-2,500 שקלים
    החלפת חיישן 500-2,500 שקלים
    שיפוץ או החלפת אלטרנטור 500-2,500 שקלים
    החלפת ציריה 300-1,200 שקלים
    החלפת רצועת תזמון 500-8,000 שקלים
    החלפת 4 דיסקים ורפידות בלמים 1,000-3,000 שקלים
    החלפת ארבעה בולמי זעזועים 1,500-6,000 שקלים

     

     

     

    סימן ראשון: כל המידע שעל לוח המחוונים

    האזור שמרכז את כמות המידע הרבה ביותר על מצב הרכב ועל תקלות שמתפתחות בו הוא לוח המחוונים, ולא רק באמצעות נוריות ההתרעה השונות. על אף שבמקרים רבים מתקבלות התרעות שווא או התרעות מבלבלות – חשוב להתייחס ברצינות למידע שמוצג עליו ולעשות בו שימוש נבון.

    התראות והתרעות שונות עשויות להתקבל הרבה לפני שנדלקת נורת התרעה כתומה או אדומה. כך, למשל, בכל המכוניות יש מד מרחק (מד קילומטרים) ושעון זמן – ואלה שני שעוני המידע החשובים ביותר שצריכים להזכיר לנו לבצע פעולות תחזוקה שוטפות כל כמה אלפי קילומטרים או כל כמה שבועות או חודשים.

    מי שנוסע הרבה חייב לבדוק את מפלסי הנוזלים (שמן מנוע, נוזל קירור) כל כמה אלפי קילומטרים (מד מרחק), ומי שנוסע מעט צריך לעשות את זה כל כמה שבועות (מד זמן).

    לא בדקתם באופן קבוע את מפלסי הנוזלים? לא ביצעתם טיפול שוטף לפי הוראות היצרן? במקרה הקל תאבדו את האחריות (גם ברכב ישן שהתגלתה בו תקלה סדרתית) ובמקרים כואבים זה עלול להסתיים בהחלפת מנוע.

    ברוב המכוניות יש מד חום מנוע, ובחלקן יש גם מד לחץ שמן. חשוב להכיר ולשים לב היכן נעוצים המחוגים שלהם כאשר הכל ברכב תקין (או לערך המספרי שמוצג בהם). שינויים בחום המנוע, או לחץ שמן גבוה או נמוך מידי ביחס למצב הנורמלי מעידים על התפתחות של תקלה אפשרית.

    יש מכוניות שבהן מוצגת כמות השמן במנוע מיד לאחר התנעה או עם סיבוב מתג ההתנעה – ועל אף שאסור להסתמך על הקריאה הזאת וצריך לבדוק שמן באופן ידני – חשוב לשים לב לקריאה הזאת. זאת תזכורת טובה לבדיקה שגרתית של מפלסי הנוזלים ברכב.

     

     

    ברוב המכוניות מותקנת (ולפעמים גם נדלקת) נורה כתומה (צבע ענבר) עם ציור של מנוע או כיתוב "בדוק מנוע" או Check Engine. כאשר נורה זאת נדלקת אסור להתעלם ממנה – וחשוב לגלות מהר ככל שאפשר מה "הדליק" אותה. נורית "בדוק מנוע" היא לא בהכרח הכרזה על תיקון יקר אלא דווקא ההזדמנות שלכם לחסוך: היא מאפשרת לטפל בבעיה עוד לפני שנגרם נזק.

    נורה כתומה יכולה להידלק בגלל תקלות או התראות לא מסוכנות ולא יקרות לתיקון (או דרישה של תפעול שוטף כמו הוספת אוויר לצמיגים), ולמרות שלא נדרשת עצירת חרום לצד הדרך – יש להבין מה הפעיל את הנורה ולפעול בהתאם.

    במקרים מעט יותר מורכבים זאת יכולה להיות תקלה נפוצה ולא יקרה כמו כשל של חיישן חמצן או תערובת דלק-אוויר ענייה מדי וזאת גם יכולה להיות אינדיקציה לתקלות מורכבות כמו בעיית הצתה באחד הצילינדרים. בכל מקרה – התעלמות מתמשכת מנורה כתומה תוביל כמעט בהכרח לתקלה הרבה יותר יקרה.

    בשונה לחלוטין מן הנורה הכתומה – נורית התרעה אדומה היא אותו דבר על סטרואידים: התעלמות מנורה אדומה תגרום כמעט בהכרח לנזק יקר. נורה אדומה דורשת עצירה מיידית וכיבוי מנוע – אבל חשוב לבצע את זה אך ורק במקום בטוח לצד הכביש.

    לחץ שמן נמוך או גבוה מידי או מחסור קריטי בשמן מנוע עלולים להפעיל נורה אדומה – ואלה עלולים לגרום תוך דקות ספורות להתחממות ולחיכוך קטלני בין חלקים נעים במנוע. התחממות מנוע יכולה להיגרם גם בגלל תקלה במערכת הקירור, וגם זה אמור להפעיל נורה אדומה אבל הבעיה היא שזה לא תמיד קורה ולכן חשוב לשים לב גם לסימנים הנוספים.

    בכל מקרה – התעלמות מנורת התרעה אדומה ומחום מנוע חריג תוביל בהכרח להרס שלו – בין אם בגלל עיוות של חלקים פנימיים או בגלל פריצת אטם ראש המנוע.

    אז מה לעשות? אם דולקת נורה כתומה אין צורך לעצור בצד כביש הומה ולקחת סיכונים מיותרים. אפשר לנסוע בזהירות הביתה או למוסך, לחבר מחשב דיאגנוסטיקה מקצועי או קורא תקלות OBD ביתי, ולכל הפחות לקבל אינדיקציה ראשונית לבעיה.

    אם נדלקת נורה אדומה חייבים למצוא במהירות מקום שמאפשר עצירה בטוחה, לכבות מנוע ולהעביר את הרכב למוסך בגרירה.

     

     

    סימן שני: רעשים חריגים מהרכב

    כל רעש חדש, חריג או מתמשך שהרכב לא השמיע בעבר עלול לסמן צרות. חריקות, שריקות, נקישות, רעש גריסה או חריקה – בין אם זה מגיע מהמנוע או ממערכות שונות ברכב – מעיד כמעט תמיד על מגע לא רצוי בין חלקי מתכת, או לבלאי של רכיב מסוים או חלק שהתרופף. בשונה מן הנורה הכתומה – אם זיהיתם את מקור הרעש יש סיכוי סביר שמצאתם את מקור הבעיה.

    חריקה או צרימה שנשמעים רק בעת בלימה, בדרך כלל במהירויות נמוכות ולקראת סוף תהליך הבלימה – מעידים לרוב על בלאי של רפידות בלמים. זאת לא תקלה אלא פעולת תחזוקה: תחליפו רפידות ותסיימו את הסיפור לכמה עשרות אלפי הקילומטרים הבאים (ולכל הפחות לאלפי קילומטרים). לא תחליפו? מהר מאוד תגלו שחלקה המתכתי של תושבת רפידת הבלימה מתחכך בדיסק הבלם.

    תמשיכו להתעלם? תשמעו צליל מחליא יותר של גריסה או חיכוך כאשר בסיס המתכת של הרפידות יחרוץ את דיסק הבלם, מה שיגרום לצורך להחליף אותו.

    רעש הרבה יותר יקר הוא נקישות או טקטוקים מכיוון המנוע, במיוחד ככל שמעלים את סיבובי המנוע (סל"ד). זה עלול להעיד על מחסור בשמן, מרימי שסתומים תקולים או אפילו על בלאי או פגיעה בטלטלים או בבוכנות. כאשר שומעים צליל כזה מן המנוע (בדגש על רעש חדש שלא נשמע ממנו בעבר) אפשר להתחיל לחשוב על שיפוץ או החלפת מנוע. בדיקה שתאשר או תשלול את זה היא בדיקת קומפרסיה.

    טקטוקים מעידים על מגע ישיר בין מתכות, וזה יכול לקרות או מפני שאין במנוע שמן או מפני שחלקים בתוך המנוע התעוותו בגלל עודף חום או היעדר שימון.

    רעש אחר, פחות יקר לתיקון, הוא שריקה שנשמעת קצת כמו יללה מתמשכת מהמנוע. ברוב המקרים זה ייגרם בגלל התייבשות או בלאי של רצועת האביזרים שמסובבת את האלטרנטור ולפעמים גם את משאבת המים. כל שנדרש במקרה כזה זה להחליף את הרצועה אם היא בלויה או רפויה מידי, או למתוח אותה אם זה אפשרי.

    רעש יקר יותר הוא נקישות ("קלאנקים") שנשמעים רק כאשר מסובבים את ההגה או בתחילת נסיעה. זה עלול להעיד על בלאי שמסמן את סוף החיים של הציריות או בלאי של מסרק ההגה. במקרים אלה חשוב לגלות כמה שיותר מוקדם את מקור הרעש כדי לטפל בבעיה לפני שהיא תגרום לנזקים יקרים במערכות ההגה או המתלים. כמו לגבי רפידות הבלמים, כך גם לגבי רעשי בלאי במערכת ההגה או בציריות: תיקון של תקלה ראשונית יהיה זול לאין ערוך ביחס להחלפת מכלולים שלמים ותיקון של נזקים עקיפים.

    ההבדל בין תחזוקת שבר לתחזוקה מונעת מאוד פשוט: הקפדה על מפלס שמן תקין – אפילו במנוע "בלוי" ש"אוכל" שמן, או החלפת רצועת אביזרים יבשה, או גירוז ציריה והחלפת מגן הגומי שלה ("גרמושקה") – עולים בין עשרות למאות שקלים בודדות. התעלמות מנקישות במנוע תוביל לנזק סופני שיעלה סביב 10,000 שקלים או יותר, החלפת גומייה קרועה בציריה תעלה 100-150 שקלים אבל החלפת ציריה תעלה בין 500 ל-1,000, וגם התיקון של מערכת הגה לא זול.

    אז מה לעשות? בואו נתחיל עם מה לא לעשות: אל תגבירו את הווליום ברדיו כדי להעלים רעשים. נסו לאבחן את מקור הרעש בעצמכם או בעזרת חברים שמבינים או התייעצות בקבוצות של בעלי רכב מאותו דגם, או היכנסו למוסך שיבצע אבחון מקצועי.

     

    רנו, אחת מיצרניות הרכב הראשונות בעולם, נאלצת להיעזר בחברה איטלקית קטנה כדי לפתח מנוע דיזל חדש

     

    סימן שלישי: ריחות

    ריחות חריגים ולא מוכרים בתוך תא הנוסעים או מחוץ לרכב, במיוחד כאשר המנוע פועל, מעידים על תקלה מפני שרכב תקין לא מפיץ ריחות חזקים.

    ריח הוא מולקולות של חומר שנישאות באוויר – וזה אומר שנוזל או גז כלשהו דולף ממערכת אטומה והגיע למקום שהוא לא אמור להיות בו.

    ריח של בנזין הוא סימן אזהרה מסוכן שמעיד על דליפת דלק – אולי מצינור דלק סדוק, או אטם קרוע במשאבת הדלק (שלרוב ממוקמת מתחת למושב האחורי), או שיש בעיה בתוך תא המנוע, אולי במערכת הזרקת הדלק.
    דליפת דלק יוצרת סכנה חמורה לשריפה ואסור להתעלם מן הסימן הזה: יש לעצור בצד, במקום בטוח, ולזהות את מקור הבעיה.

    באותה מידה, גם ריח של שמן שרוף עלול להעיד על סכנה שנובעת מנזילת שמן על מערכת הפליטה הלוהטת, וגם זה עלול לגרום לשריפה. יש לעצור בצד, במקום בטוח, ולזהות את מקור הבעיה. חשוב לזכור גם שמחסור בשמן במנוע יוביל להריסתו.

    אם מריחים ריח "סירופ" מתוק זה ריח אופייני לנוזל קירור (אנטי-פריז) שדולף ממערכת הקירור ונוגע בחלק חם כמו רדיאטור או צינור מים. דליפת נוזל קירור עלולה לגרום להרס מוחלט של המנוע.

    ריח של גומי שרוף עלול להעיד על החלקה של רצועת אביזרים במנוע כתוצאה של בלאי או הרפיה שלה, או על התכה של צינור גומי בתא המנוע כתוצאה של השתחררות של חבק שמאפשרת לצינור לבוא במגע עם חלק חם במנוע.
    ריח של ביצים סרוחות או גופרית הוא סימן מובהק לתקלה בממיר הקטליטי כאשר הוא לא מפרק את תרכובות הגופרית שבדלק.

    ריח של אריג שרוף, במיוחד לאחר סדרת בלימות חזקות או נסיעה בירידה, מעיד על התחממות יתר של רפידות הבלמים והדיסקים.

    עלות התיקון של כל אחת מן התקלות שמנויות כאן (למעטו ממיר) תסתכם בדרך כלל במאות שקלים בודדות (או שאפשר לבצע אותה לבד, למשל עיגון מחדש של צינור גומי). עלות ההזנחה יכולה להיות שריפה של הרכב או נזק סופני למנוע.

    כאשר מריחים ריח של בנזין או של רכב שרוף יש לעצור את הרכב באופן מיידי במקום בטוח ולמצוא את מקור הריח. ריחות חריגים אחרים דורשים בדיקה במוסך בהקדם האפשרי.

     

    חברת הכימיקלים BASF, היא בין היצרניות הגדולות בעולם לנוזלי קירור ולא צריך לחשוד בה בהיעדר אינטרסנטיות. ובכל זאת כדאי להקשיב לחברים שם שטוענים שאורך החיים המומלץ של התוספים שמרכיבים את נוזל הקירור נע בין שנתיים למקסימום 5 שנים, תלוי בסוג הנוזל, תנאי השימוש ורכיבי מערכת הקירור. חשוב לזכור גם שמזג האוויר בישראל חם במיוחד ומערכת הקירור עובדת קשה, לכן מי שנוהג בתנאים מאומצים במיוחד כמו באזורים חמים, במהירויות גבוהות או כאשר המנוע מתאמץ (למשל בכבישים הרריים) – כדאי להחליף נוזל קירור במרווחי זמן קצרים יותר.

     

    סימן רביעי: שלוליות ונזילות

    למעט דלק במיכל הדלק ונוזל ניקוי השמשות – שאר הנוזלים ברכב לא אמורים להתכלות או להיעלם, מפני שהם נמצאים במערכות סגורות. מנוע בעירה צורך כמויות קטנות של שמן באופן טבעי, אבל אף נוזל לא אמור לנזול אל מתחת לרכב באף מצב.

    מערכות הרכב שבהן ישנם נוזלים שונים הן המנוע (שמן ונוזל קירור), מערכת הבלמים ובחלק מן המכוניות גם הגברת ההיגוי (נוזל הידראולי), תיבת הילוכים (נוזל תמסורת).

    אם גיליתם שלולית של אחד מן הנוזלים האלה במקום שבו הרכב שלכם חונה – חשוב לוודא מה המקור שלה ולטפל בו באופן מיידי. הצבע, המרקם והמיקום של הנוזל מספקים רמז חשוב לגבי מקור הנזילה.

    נוזל שמנוני וצמיג בגוון שחור או חום כהה הוא ככל הנראה שמן מנוע שיכול לנזול מכיוון אטם מכסה השסתומים, אטם אגן השמן (קרטר), מסנן שמן או ממחזירי שמן שונים (אטמים).

    נוזל אדמדם או חום, שמנוני ודליל יותר משמן מנוע יכול להיות נוזל תמסורת של תיבת הילוכים אוטומטית.

    נוזל דליל יחסית בצבע ירוק, ורוד או כתום הוא לרוב נוזל קירור שיכול לדלוף מן המקרן (רדיאטור), משאבת המים, מיכל העיבוי או מאחד מצינורות מערכת הקירור.

    נוזל צהבהב עד חום – חלקלק למגע – יכול להיות נוזל בלמים שדולף ממשאבת ההגברה, אחד הצינורות או מאחד הקליפרים שסמוכים לטבורי הגלגלים.

    כל הסימנים האלה מעידים על תקלות מסוכנות (נוזל בלמים) או יקרות (שמן מנוע, נוזל קירור) וחשוב לטפל בזה במהירות. לעומת זאת – "שלולית" של נוזל שנראה ומרגיש כמו מים יכולה להיווצר כתוצאה של הצטברות מי עיבוי מן המזגן, וזה תקין לחלוטין.

    עלות התיקון של נזילה והחלפת אטם יכולה לעלות בין 100 ל-1,500 שקלים – תלוי במקור התקלה. עלות ההזנחה עלולה להיות תאונה (נוזל בלמים) או נזק יקר למנוע. אז מה עושים? בדקו באופן קבוע את מקום החניה שלכם. אם זיהיתם כתם נסו לזהות את הנוזל. בלי קשר: חשוב לבדוק באופן קבוע את מפלסי הנוזלים ברכב (שמן מנוע, נוזל קירור) ובמידת הצורך תקנו את הנזילה.

     

     

    סימן חמישי: רעידות במהלך נסיעה

    מכונית תקינה לא רועשת במהלך נסיעה או בסרק ולא מייצרת ויברציות בהגה, בדוושות, במושבים או בכל מקום אחר, ובמיוחד במהירויות מסוימות. אבל זה נכון כאשר כל החלקים הנעים פועלים כפי שהם תוכננו לפעול. רעידות מעידות על חוסר איזון במקרה הקל, או על בלאי או תקלה במקרה הפחות טוב.

    אם הרכב רועד מיד לאחר התנעה או כאשר הוא עומד במצב סרק זה יכול להצביע על קרע, שבר או בלאי של תושבת מנוע או תושבת תיבת הילוכים. בלאי כזה פוגע מאוד בחוויית הנסיעה מפני שהמרכב סופג את רעידות המנוע במקום התושבת, והחלפה שלה "תצעיר" את המכונית. השיפור בדרך כלל מורגש ודרמטי מאוד.

    רעידות בהגה במהירות ספציפיות (לרוב סביב 80-100 קמ"ש) מעידות על חוסר איזון בגלגלים הקדמיים. רעידות של הרכב כולו עלולות להעיד על חוסר איזון של הגלגלים האחוריים. את זה ואת זה קל מאוד לפתור: גשו אל כל צמיגיה ("פאנצ'ר מאכר") ובצעו איזון גלגלים – כלומר הוספת או הסרת משקולות איזון לחישוקי הגלגלים.

    זאת גם הזדמנות טובה לבדוק את מצב הצמיגים ואולי גם לבצע רוטציה שלהם (התקנת גלגלים קדמיים מאחור ולהיפך) בהתאם להנחיות יצרן הרכב.

    אם הרכב רועד רק בזמן בלימה זה מעיד על צלחות בלם (דיסקים) שהתעקמו או התעוותו כתוצאה של התחממות יתר או בלאי. חשוב לטפל בזה במהירות ולהחליף דיסקים פגומים.

    רעידות שמלוות ברעשי נקישה יכולות להצביע על בעיה במערכת המתלים או ההיגוי כמו חופש במפרקים, ויכולה גם להעיד על בלאי של בולמי הזעזועים.

    איזון גלגלים, "כיוון פרונט", או אפילו החלפת תושבת מנוע יעלו בין 100 ל-1,000 שקלים לכל היותר. המשך נהיגה עם רכב רועד ומקרקש גורמים לבלאי מואץ של מכלולים נוספים ומעבר לכך שזה לא מקדם את פתרון הבעיות הקטנות זה יגרור בהכרח נזקים יקרים יותר לצמיגים, מתלים, בולמי זעזועים ומכלולי היגוי – וכמובן גם לפגיעה בבטיחות ובנוחות הנסיעה.

     

     

    סימן שישי: תאוצה חלשה, גמגום מנוע

    אתם מכירים את הרכב שלכם ואת התגובה הרגילה שלו ללחיצה על דוושת התאוצה. אם המנוע "מגמגם" או מהסס בעת לחיצה על הדוושה, או שהוא נכבה בסל"ד נמוך, או שהמנוע לא מספק את תחושת הכוח שאתה רגילים אליה יש בעיה, ולרוב היא נובעת מתקלה באספקת הדלק, או האוויר, או הניצוץ. כאשר המנוע לא מקבל תערובת דלק/אוויר מתאימה או לא מצית אותה כנדרש הוא מגמגם או חלש או שפעולתו לא יציבה.

    תקלה באספקת דלק יכולה להיגרם בגלל מסנן דלק סתום, שימוש בדלק מלוכלך או לא תקני, תקלה במשאבת הדלק או תקלה במערכת ההזרקה. כתוצאה מכך המנוע לא מקבל את כמות הדלק הנדרשת בתזמון הנכון.
    תקלה באספקת האוויר עלולה להיגרם בגלל מסנן אוויר סתום, קרע בצינור גומי או תקלה בחיישן זרימת האוויר, זה גורם למחסור בחמצן שדרוש לבעירה.

    בעיית הצתה נגרמת בגלל מצתים (פלאגים) ישנים או מלוכלכים, חוטי הצתה סדוקים או חלודים או בגלל כשל של סליל ההצתה (קויל). כל אלו מונעים מן הניצוץ להיות חזק מספיק ומתוזמן כנדרש.

    החלפת סט מצתים עולה בין 200-500 שקלים, החלפת מסנן דלק או אוויר תעלה בין 150-500 שקלים, וניקוי מערכת הזרקה יעלה בין 250-500 שקלים. מחיר ההזנחה, לעומת זאת, כלומר נסיעה ממושכת עם מנוע "מגמגם" או בעירת דלק לא תקינה גורמים להצטברות פיח, פגיעה בשסתומים והרס של הממיר הקטליטי.

    מי שמאמין בתוספי דלק יכול לנסות להשתמש בהם כדי לנקות את מערכת הדלק, אבל זה לא קשור לצורך להחליף מסננים ולהשתמש במצתים תקינים.

    במנועי טורבו-בנזין עלולה להתגלות סיבה אחרת לגמרי לתחושת גמגום או "סחיבה" חלשה – וזאת תקלה במגדש הטורבו. גם במקרה זה לא יעזור להתעלם מן הבעיה וחשוב לפתור אותה "כשהיא קטנה".

     

     

    סימן שביעי: קטר קיטור ישן

    זה ברור מאליו: אם נפלט זרם של אדי מים מתוך תא המנוע של הרכב שלך אז משהו השתבש באופן קיצוני.

    "קיטור" הוא שחרור מהיר של נוזל קירור כתוצאה של התחממות יתר או פריצה של צינור או שבר בתרמוסטט. התחממות מנוע יכולה להיגרם בגלל תקלה בתרמוסטט או כשל במאוורר של המקרן, ובשני המקרים – התחממות מנוע או פריצה של נוזל קירור – למנוע יש דקות ספורות לפני שייגרם לו נזק בלתי הפיך.

    נתקלתם במצב כזה? חפשו באופן מיידי מקום בטוח לעצירה בצד הדרך וכמו את המנוע.

     

     

    10 סימנים מקדימים לתקלות יקרות

    הסימן המקדים תקלה יקרה שעלולה להיגרם כתוצאה מהתעלמות מהסימן
    1. נורות אזהרה נזק בלתי הפיך למנוע
    2. רעשים חריגים הרס מנוע, כשל בבלמים, נזק למערכת ההיגוי
    3. ריחות חריגים שריפת הרכב, הרס מנוע, נזק לממיר קטליטי
    4. נזילות ושלוליות נזק למנוע ולתיבת ההילוכים, כשל במערכת הבלמים
    5. רעידות בלאי מואץ של צמיגים, מתלים ומערכת ההיגוי
    6. תאוצה חלשה נזק לשסתומים, הרס הממיר הקטליטי
    7. אדים וקיטור נזק סופני ובלתי הפיך למנוע
    8. עשן מהאגזוז הרס ראש מנוע, נזק לטורבו, הרס הממיר הקטליטי
    9. העברת הילוכים גסה כשל מלא של תיבת ההילוכים (שיפוץ יקר)
    10. צריכת דלק חריגה הצטברות פיח, נזק לממיר הקטליטי

    עשרה סימנים מוקדמים לתקלות ברכב יחסכו לכם הרבה כסף במוסך

     

    סימן שמיני: סימני עשן

    מנוע תקין לא אמור לפלוט עשן נראה לעין. פליטת עשן בצבע חריג מצינור הפליטה (אגזוז) של הרכב מעידה על תקלה ודאית (למעט אדי מים לבנים ודלילים שנפלטים ביום קר בתחילת נסיעה ונעלמים במהירות).

    עשן "צבעוני" שנפלט לאורך זמן מעיד על שריפת חומרים שלא אמורים להישרף כמו נוזל קירור, שמן מנוע או עודף דלק.

    עשן לבן וסמיך עם ריח מתוק מעידים על שריפת נוזל קירור במנוע כתוצאה של פריצת אטם ראש המנוע. אטם זה מפריד בין מעברי נוזל הקירור לצילינדרים והוא יכול להיהרס כתוצאה של בלאי, התחממות של המנוע, או סדק בראש המנוע או בבלוק המנוע עצמו. אם הבעיה באטם עצמו זה לא נורא, אבל אם נגרם עיוות של ראש המנוע או סדק בבלוק זה כבר סרט יקר.

    עשן כחול או אפרפר מעיד על שריפת שמן מנוע בתוך הצילינדרים, וזה קורה כאשר רכיבים שאמורים למנוע את זה כושלים. טבעות בוכנה (רינגים) שחוקות, גומיות שסתומים שהתייבשו ונסדקו, או כשל במגדש טורבו – כל אלה תקלות שהתיקון שלהן לא זול אבל התעלמות מהם רק תעלה את המחיר.

    עשן שחור מעיד על תערובת דלק עשירה מדי כלומר שהמנוע מקבל יותר מדי דלק ופחות מדי אוויר כתוצאה של מסנן אוויר סתום, תקלה במערכת הזרקת הדלק, או בעיה בחיישן.

    התעלמות מסימן פחות חמור כמו עשן שחור עלול לגרום לכשל קטסטרופלי שיוביל לעשן כחול: עודף דלק (עשן שחור) עלול לשטוף את שכבת השמן מדפנות הצילינדר, להאיץ את שחיקת הרינגים ולגרום לשריפת שמן (עשן כחול).
    החלפת מסנן אוויר תעלה 150 שקלים וניקוי מערכת הזרקת דלק יעלה 250-500 שקלים. הזנחה תוביל להרס הממיר הקטליטי, שחיקת רינגים, וההמשך כבר ברור.

     

     

    סימן תשיעי: העברת הילוכים קופצנית

    תחושה חריגה בעת העברת הילוכים כמו "החלקה" (מהירות המנוע עולה אבל הרכב לא מאיץ), השהיה בעת מעבר ממצב אחד לאחר (למשל ממצב חניה – P – למצב נסיעה – D), היסוס במעבר בין הילוכים או מכות (העברת הילוכים גסה) מעידה על בעיה אפשרית בתיבת ההילוכים.

    ייתכן שזאת בעיה קלה יחסית כמו צורך בהחלפה של נוזל תמסורת או בעיות יותר מורכבות כמו שחיקה של מצמדים בתיבה רובוטית, או תקלה אלקטרונית במחשב ההפעלה של התיבה.

    בכל מקרה – שינוי באופן הפעולה של תיבת ההילוכים הוא סימן שאסור להתעלם ממנו מפני שמדובר באחת המערכות המורכבות והיקרות יותר ברכב. פעולה תקינה של תיבת הילוכים אוטומטית (קונבנציונלית או רובוטית) דורשת לחץ הידראולי מדויק, פעולה תקינה של המערכת האלקטרונית ונוזל תמסורת תקין.

    נוזל תמסורת מאבד מתכונותיו עם הזמן וזה פוגע בשימון ובקירור של המערכת לכן חשוב לזכור להחליף אותו אחת לכמה שנים או כמה עשרות אלפי קילומטרים, ולעומת זאת עלות ההזנחה עלולה להיות מאוד יקרה, עד כדי כשל מלא שידרוש שיפוץ כולל או החלפת תיבת הילוכים.

    אם הרגשתם שינוי בפעולת התיבה גשו לאבחון במוסך שמתמחה בתיבות הילוכים. במקרים רבים יספיקו החלפת נוזל תמסורת ומסנן כדי למנוע נזק יקר.

     

     

     

    סימן עשירי: צריכת דלק חריגה

    אתם מכירים את הרכב שלכם ויודעים להעריך את צריכת הדלק הרגילה שלו בהתאם לאופי השימוש האישי שלכם. אם צריכת הדלק עולה – אפילו ב-5-10% ביחס למה שאתם רגילים אליו, זה עלול להעיד על כך שמנוע הרכב שלכם עובד קשה יותר כדי לייצר את אותו כוח או שהוא פועל בדרך פחות יעילה.

    עליה בתצרוכת הדלק עלולה להעיד על תקלה באספקת אוויר כתוצאה ממסנן אוויר סתום או בגלל חיישנים תקולים ותערובת דלק לא מתאימה. זה עלול להעיד גם על תקלת הצתה כתוצאה של מצתים שכבר עשו את שלהם.

    לעלייה של 10% בצריכת הדלק של הרכב שלכם יש השפעה ישירה על עלויות הדלק אבל זה גם עלול להעיד על תקלות אחרות שכדאי לפתור כשהן "קטנות" ולפני שיתפתחו לכשלים יקרים יותר. למשל: תערובת דלק-אוויר עשירה מידי תגרום להצטברות פיח או להרס של הממיר הקטליטי.

    זה, אגב, מחזיר אותנו עד לסימן הראשון ואל לוח המחוונים ברכב: אפשר לעקוב אחר צריכת הדלק באמצעות מחשב הדרך (או לבצע חישוב ידני בעת התדלוק), ואם מזהים עלייה עקבית צריך לבדוק מה הסיבה לכך.

     

     

    שורה תחתונה: אל תתעלמו

    מודעות ותשומת לב לעשרת הסימנים האלה יכולות לחסוך לכל בעל רכב המון כסף ולמנוע תקלות שמבזבזות זמן. הרכב שלכם "מרים דגמים" ומסמן סימנים – וכל מה שנדרש מכם זה לשים אליהם לב ולא להזניח את הרכב. בדקו את מפלסי הנוזלים במנוע אחת לשבוע, תעיפו מבט על מצב הצמיגים, ואם יש סימנים לתקלה – מצאו את הדרך היעילה ביותר לטפל בה כשהיא קטנה.

     

    מכירים סימנים נוספים או תיקונים יקרים שחשוב שנוסיף? כתבו לנו אל editor.thecar@gmail.com

     

    לקריאה נוספת:

    מתי החלפת את נוזל הקירור ברכב שלך?

    כמה זמן כדאי להחזיק מכונית משומשת? רמז: הרבה יותר ממה שחשבתם

    קילומטראז' של מכונית משומשת: כמה זה יותר מידי?

     

     

    תמונה של גיל מלמד

    גיל מלמד

    עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה. כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'. ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • עשרה סימנים מוקדמים לתקלות ברכב יחסכו לכם הרבה כסף במוסך

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.