מחירים נמוכים יותר, ריאלית, של מכוניות חדשות הפחיתו בכ-6.5% את העלות הריאלית של אחזקת מכונית נוסעים ממוצעת בישראל בעשור האחרון
עלות אחזקת מכונית משומשת טיפוסית בישראל ירדה ריאלית (בניכוי עליית מדד המחירים לצרכן) בעשור האחרון (בין יום העצמאות 2004 ליום העצמאות השנה) בשיעור של 6.5% – כך עולה מתחשיב שנערך על ידי סמדר ומשה קצין מ"חשב" לקראת יום העצמאות.
לפי נתוני חשב עלתה אמנם עלות אחזקת מכונית משומשת בעשור האחרון ב-15% בערכים נומינמליים (קילומטר נסיעה עולה לנו כיום 2.22 שקלים לעומת 1.93 שקלים לק"מ בשנת 2004), אך מדד המחירים לצרכן עלה בתקופה זו בשעור גבוה בהרבה, 23%. המשמעות היא שבמונחים ריאליים זולה אחזקת המכונית שלנו כיום מכפי שהיתה לפני עשור.
בדיקת חשב מגלה גם שהשכר הממוצע במשק עלה בעשור האחרון ב-30% (השכר החודשי הממוצע נכון לערב יום העצמאות ה-66 של המדינה הוא 8,955 שקלים לעומת 6,877 שקלים), כלומר מעל לעליית המדד ולעליית עלות האחזקה של מכונית, לכן בשורה תחתונה קל יותר, כלכלית, להחזיק במכונית כיום מאשר לפני עשר שנים.
המכוניות הוזלו, הבנזין התייקר
אז מה גרם לכך שאחזקת המכונית שלנו זולה כיום במונחים ריאליים מאשר לפני עשור?
סיבה עיקרית היא מחירן של מכוניות חדשות, אשר התייקרו רק ב-3.3% בעשור האחרון, הרבה פחות משיעור המדד. מכוניות משפחתיות ממוצעת עולה כיום כ-128 אלף שקל לעומת כ-124 אלף שקל בשנת 2004.
מאידך, מחירי הדלק התייקרו בשיעור יותר מכפול מן המדד, ביותר מ-54%: ליטר בנזין באוקטן 95 עלה 4.98 שקלים לפני עשור וכיום מחירו 7.68 שקלים. לולא התייקרות זו היה, כמובן, מצבנו טוב עוד יותר.