בשבעת הימים האחרונים נחשפו עוד ועוד נתונים אודות מצבה העגום של קבוצת KTM על כל שלוחותיה ואגפיה, המנכ"ל שלה התפטר ב"כאילו", ואלפי הנושים שלה כוססים ציפורניים בדאגה ובתקווה לאביר לבן שיחלץ אותה מן הבוץ.
כרגע, עם חובות ידועים בהיקף של יותר מ-2.5 מיליארד דולר ומלאי לא מכור של מאות אלפי אופנועים, מסתמן שהאפשרות הריאלית ביותר להישרדות של יצרנית האופנועים האוסטרית המפוארת תהיה פירוק של מסבך החברות שממנה היא מורכבת ומכירתן למספר גורמים שונים.
ההכנסות השנתיות של KTM בסיכום שנת 2024 צנחו ב-29% בהשוואה לשנת 2023 והחברה רשמה הפסד של כ-315 מיליון דולר. היקף מכירות האופנועים באותה תקופה צנח בכ-21%, לאחר שהחברה מכרה לסוכנים שלה ברחבי העולם 292,497 אופנועים, מהם כ-60 אלף לבאג'אג' שמשווקת אותם בהודו ובמדינות נוספות.
עם זאת, מספר האופנועים שנמסרו ללקוחות נמוך יותר בכ-24,500 כלים, כלומר שגם לאחר האטת קצב הייצור לקראת סוף השנה – היקף המלאי הלא מכור של KTM המשיך לעלות בסיכום שנתי, וזה בלי קשר למלאי הקיים של כ-265,000 כלים – שממילא שקול לשנה שלמה של מכירות.
הנושים נוהרים באוטובוסים
בסוף השבוע שעבר התקיימו דיוני בחינה כללית בבית המשפט המחוזי באוסטריה בנוגע להליכי הארגון מחדש (ובעברית: כינוס נכסים תחת ניהול של בית המשפט) שנפתחו בקשר לנכסים של KTM AG ושתי החברות הבנות שלה. בתום השימוע סיכם עורך הדין שמייצג את איגוד הנושים האלפיני (AKV) את הנתונים המספריים האלה:
כנגד החברה האם – KTM AG – הוגשו עד כה 3,534 תביעות, מהן 2,347 תביעות של עובדים ו-1,187 תביעות של נושים אחרים. ההיקף הכולל של תביעות אלה נאמד בכ-2.29 מיליארד דולר אולם "צפויות תביעות רבות בהמשך".
תביעות אלה לא כוללות תביעות פיטורים של עובדים נוספים שפוטרו או עזבו את החברה, ומה שהרבה יותר מורכב ומסובך – הסכום לא כולל תביעות "בתוך הקבוצה" – בין החברות הבנות שלה – שרובן "שנויות במחלוקת בהיבטי החלפת הון עצמי ואתגרים אפשריים אחרים".
המנהל מטעם בית המשפט הצביע על תופעה מטרידה לפיה "מאז 1 בינואר 2023 חל גידול ניכר בחיובים פנים קבוצתיים ובקיזוזים למימון פעילות הפסדית שוטפת… לפיכך מנהל הארגון מחדש עסוק כעת בניתוח המימון הפנים-קבוצתי".
מעל החוב העצום הזה קיים חוב נוסף, בהיקף משוער של כ-210 מיליון דולר בגין תביעות שהוגשו על ידי נושים אחרים ועדיין נמצאו בבדיקה.
מאז שהחלו הליכי חדלות הפירעון פוטרו או התפטרו כ-486 מתוך 2,477 עובדיה המקוריים של חברת האם וכ-100 עובדים זמניים אחרים פוטרו.
המצב ברוב החברות הבנות של קבוצת KTM לא יותר טוב. למשל, כלפי חברה נפרדת שאחראית על ייצור ומכירת חלקים הוגשו בהליך הכינוס 739 תביעות, מתוכן 478 של עובדים, ואלה מסתכמות בכ-85 מיליון אירו. בנוסף לאלה תלויות ועומדות גם תביעות "שנויות במחלוקת" בהיקף של כ-34 מיליון דולר וכשני שליש מהן הן תביעות "בין החברות בקבוצה". גם מול החברה הזאת צפויות תביעות נוספות בהמשך.
המצב דומה גם אצל יצרנית בולמי הזעזועים וחלקי המתלים 'וויט פאוור' (WP) שבבעלות KTM אשר מוגדרת בדו"ח כ"אחת מחברות בנות רבות" של הקבוצה ובמחלקת המחקר והפיתוח, שגם היא מאוגדת תחת חברה נפרדת. נגד אלה עומדות תביעות ידועות בהיקף של כ-116 מיליון דולר ויש עוד תביעות שטרם הוגשו.
ייצור האופנועים של KTM הוקפא לנוכח עודפי המלאי הגדולים והמימון של משכורות העובדים שלא פוטרו אך יושבים כרגע בבית בהמתנה להתפתחויות מבוצע על-ידי מכירת נכסים של החברה. "הזרמות נוספות (של כספים) יגיעו דרך החברות הבנות ובאמצעות מאמצים להגיע להסכם סופי עם גופי מימון מוסדיים.
לאחוז בקש
תוכנית ההצלה הנוכחית של KTM בנויה סביב ההנחה שלקופת חדלות הפירעון יהיו מספיק כספים נזילים עד לשבוע ה-8 של השנה הנוכחית, והמנהל הממונה הצהיר ש"יש לקוות שעד אז יושג הסכם עם משקיעים פוטנציאליים, שכן על פי המצב הנוכחי של ההליך – מימון תוכנית הארגון מחדש נראה סביר רק באמצעות משקיע".
המנהל הממונה מדגיש שלמרות הפסקת הייצור החברה מוסיפה לפעול מפני שיש לה ערך הרבה יותר גדול כ"עסק חי" ו"רק קבוצת KTM חיה תאפשר למשקיעים להיכנס לעסק… טרם הושלמו ביקורות רבות שהחלו באשר לכמות ההליכים… מדובר בהערכת ההיתכנות של תוכנית הארגון מחדש, בחינת הגורמים לחדלות הפירעון וחילוט נכסים, וכן התחייבויות או אתגרים אפשריים. בנוסף, הוזמן אומדן של שווי המטלטלין של החברה". המשמעות היא שתוך כדי הביקורת של הנהלת החשבונות של KTM עלולים להתגלות ממצאים שיקטינו עוד יותר את סיכויי ההישרדות של החברה.
נדבק לכיסא
ביום חמישי האחרון, ערב פרסום הדוח של המנהל המיוחד, הודיע סטפן פיירר, מנכ"ל Pierer Mobility AG ו-KTM AG, שהוא פורש רשמית מתפקיד המנכ"ל.
אבל ממש כמו שכל מסבך החברות שפיירר הקים במהלך השנים דורש כושר לוגי, מפת התמצאות ומצפן כדי להבין אותם – כך גם הודעת הפרישה שלו. פיירר לא ארז את הציוד שלו בארגז קרטון והלך הביתה אלא ביצע, למעשה, "הצרחה" עם גוטפריד נוימייסטר שהוא חבר הדירקטוריון היחיד שנותר, בנוסף לפיירר, מן הדירקטוריון המקורי.
אז מעכשיו גוטפריד נוימייסטר, שכיהן בחודשיים האחרונים כ"מנכ"ל משותף" עובד למושב הקדמי ונושא את התואר "מנכ"ל", ואילו פירר עובר למושב המורכב, האחורי, ומעתה אתם יכולים לכנות אותו "מנכ"ל משותף".
אור בקצה המנהרה?
מנהלי KTM מעסיקים את השלוחה האירופאית של תאגיד 'סיטיבנק' בניסיון למצוא פתרונות מימון למשקיעים, ונמסר ש"תהליך זה נמצא בעיצומו ומשתתפים בו בסך הכל 23 משקיעים פוטנציאליים, בהם גם במשקיעים אסטרטגיים וגם משקיעים פיננסיים".
The post על פי התהום: KTM חייבת יותר מ-2.5 מיליארד דולר first appeared on TheDoo.