הגוף שמפיק את אליפות הספורט המוטורי היוקרתית בעולם – פורמולה 1 – הכריז אמש (ב') על הסכם עקרוני עם יצרנית הרכב ג'נרל מוטורס שתצורף לאליפות כקבוצה ה-11 החל מעונת המרוצים 2026.
בהמשך GM תפתח מנוע חדש ומתאים, וכאשר היא תעלה למסלול זה יהיה תחת הסמל של קאדילק ובניצוחו (מאחורי הקלעים) של מייקל אנדרטי אשר מנסה לקדם מהלך כזה מזה כשנתיים.
קבוצת קדילאק תופעל תחת המסגרת של TWG Global, מה שמתחיל מהלך אחד ומסיים בפשרה מהלך אחר. במקור, נהג המרוצים מייקל אנדרטי – בן לשושלת אמריקנית מפוארת בספורט המוטורי, ניסה להוסיף קבוצת מרוצים תחת הנהלתו לסבב, אבל נדחה בטענות שונות, בין השאר סביב היקף הכספים שגייס והסכומים שאמורים היו להתחלק בין הקבוצות הקיימות.
אחד מנושאי המחלוקת קשור לתקנה של פורמולה 1 לפיה קבוצה שאין לה מנוע משל עצמה זכאית לרכוש מנועים מיצרנית מנועים במחיר שמוגבל על-ידי הנהלת האליפות. אנדרטי אמנם הבטיח ש-GM תפתח מנוע חדש אבל רק כעבור תקופה של כשנתיים שבמהלכה יסופקו מנועים על-ידי יצרנית אחרת.
הסרוב הזה הניע חקירה, יש שיאמרו פוליטית-מדינית, של משרד המשפטים האמריקני שבדק מדוע פורמולה 1 חוסמת את כניסת ג'נרל מוטורס לפורמולה 1 ואם יש בכך הפרה של חוקי המסחר והתחרות הבינלאומיים. ליברטי מדיה, החברה שמחזיקה בכל הזכויות המסחריות לאליפות ולמעשה מנהלת את הליגה – מצאה את עצמה במצב קשה, במיוחד מפני שזאת חברה אמריקנית שחשופה גם לסנקציות בארה"ב.
הפשרה שהושגה תסגור את התיק במשרד המשפטים, והשוני ביחס לתוכנית המקורית הוא שג'נרל מוטורס היא בעלת מניות עיקרית בקבוצת TWG Global, והיא גם מעלה את סכומי ההשקעה בקבוצה.
ההערכה בענף היא שקאדילק / TWG תשלם 450 מיליון דולר רק תמורת הזכות להצטרף כקבוצה ה-11, והסכום הזה יחולק בין 10 הקבוצות הקיימות כדי לפצות אותן על כך שכספי הפרסים העתידיים יחולקו עם קבוצה נוספת. אחת הסיבות שהקבוצות התנגדו לכניסה של אנדרטי היא שהוא הסכים לשלם תמורת הסעיף הזה רק 200 מיליון דולר. בתקופת הביניים, עד ש-GM תציג מנוע מפיתוח עצמי – הקבוצה תרכוש ככל הנראה מנועים מפרארי, והסכם כזה עשוי להימשך לפחות שנתיים.
מייקל אנדרטי, שהוביל את המהלך המקורי, "מוסתר" בתוך האופרציה כ"יועץ", אביו, נהג המרוצים המעוטר מריו אנדרטי, ישמש כחבר דירקטוריון וכ"שגריר", ואילו דן טאוריס, מנכ"ל TWG Global, מוגדר כמנהל הקבוצה והמיזם.
אגב, האנשים של אנדרטי לא המתינו להכרזה של ליברטי מדיה. הם כבר הקימו באנגליה בסיס לקבוצת המרוצים החדשה והעבירו לצד השני של הבריכה כמה אנשי מפתח. ניק צ'סטר מונה למנהל טכני, פט סימונדס משמש כיועץ, ורוב וייט מכהן כמנהל התפעול. שלושת אלה עבדו בעבר יחד בקבוצת אלפין (לשעבר רנו), ובחודשים האחרונים הם שוקדים על הפיתוח האווירודינמי של המכונית במנהרת רוח של טויוטה בגרמניה. במקביל הם עובדים גם על הנדסת השלדה ומבחני ריסוק.
יתרון של טירונים
לקבוצת קאדילק יש יתרון מעניין על פני הקבוצות הקיימות: היא לא כפופה למגבלות תקציב הפיתוח שחלות עליהן וגם לא על מגבלות טכניות כמו זמן שימוש במנהרת רוח ובסימולציות CFD. קאדילק גם לא מוגבלת מבחינת עלויות ומשאבי פיתוח אווירודינמי לקראת עונת 2026.
GM וקדילאק שיתפו תמונה ראשונית שמתארת את סכימת הצביעה של המכונית – כחול ולבן כצבעי הלוגו של GM עם דוגמת המרוץ של קדילאק. סכימה זאת ממשיכה את המיתוג של קאדילק מסדרות ספורט מוטורי אחרות כמו IMSA ומרוץ הסיבולת של מישלן, שם היא משתפת פעולה עם יצרנית השלדות דאלארה.
למעט פורד, שקיימה ומקיימת פעילות שיווקית משמעותית באירופה, ליצרניות אמריקניות בכלל ולקאדילק בפרט לא היה מה לחפש בפורמולה 1 בעשורים האחרונים. אבל ככל שהפופולריות של פורמולה 1 גדלה ברחבי העולם – וגם בתוך ארצות הברית, משתנים גם השיקולים של ג'נרל מוטורס ושל קאדילק. זה מה שעומד מאחורי ההשקעה האדירה ש-GM צפויה להניח בפרויקט הזה בשנים הקרובות.
אגב, מקורבים לסצינה טוענים שההסכם עליו הוכרז אמש לא נחתם רק בגלל לחץ החקירה של משרד המשפטים אלא מפני ש"דגש על המותג קאדילק וההתחיבות של GM לפתח מנוע חדש תואמים את החזון ארוך הטווח של פורמולה 1".
לקריאה נוספת: