יצרנית הרכב הסינית-ישראלית קורוס מדווחת על הפסד של כ-200 מיליון שקלים ברבעון הראשון של השנה. מנגד, יבואנית מאזדה ופורד הרוויחה באותה תקופה כ-140 מיליון שקלים, ויבואנית רנו וניסאן רשמה רווח של כ-27 מיליון שקלים
קורוס, יצרנית הרכב הדו-לאומית שנמצאת בבעלות החברה לישראל וצ'רי הסינית, הפסידה ברבעון הראשון של 2014 כ-200 מיליון שקלים (59 מיליון דולר). כך עולה מהדו"ח הרבעוני שפרסמה היום (ד') החברה לישראל. ההפסד של קורוס גדול משמעותית מזה שנרשם ברבעון הראשון של 2013, אז הפסידה היצרנית הצעירה כ-80 מיליון שקלים (23 מיליון דולר).
עם זאת, יש בדו"ח של החברה לישראל גם חדשות טובות עבור בעלי המניות המודאגים: קורוס החלה בפעילות מסחרית (המכונית הראשונה נמסרה בסין בסוף דצמבר 2013), ומחזור המכירות שלה ברבעון הראשון של 2014 הסתכם בכ-70 מיליון שקלים (20 מיליון דולר).
על-פי דו"ח קודם שפרסמה החברה לישראל, בדצמבר 2013 החלה היצרנית בשיווק דגם ראשון (ה-3), ובמהלך 2014 צפויה קורוס להתחיל בשיווק דגם שני – גרסת האצ’בק של ה-3. בנוסף, היצרנית נמצאת בשלבי פיתוח של שני דגמים נוספים: קרוס-אובר ורכב פנאי. יש לציין כי יתרת התחייבות ההשקעה של החברה לישראל בקורוס עומד כעת על כ-310 מיליון שקלים (89 מיליון דולר), לאחר שבינואר 2014 השקיעה החברה ביצרנית כ-140 מיליון שקלים (41 מיליון דולר).
ובינתיים, דלק רכב ממשיכה להרוויח
יבואנית מאזדה, פורד וב.מ.וו, חברת דלק רכב, דיווחה אתמול (ג') על רווח נקי של כ-140 מיליון שקלים ברבעון הראשון של השנה. למרות שמדובר בירידה לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אז נרשם רווח נקי של כ-175 מיליון שקלים, הרווח הגולמי של היבואנית דווקא עלה ל-21%, לעומת 14% ברבעון הראשון של 2013. זהו נתון שנחשב חריג בענף הרכב – למשל, יבואנית רנו וניסאן, חברת קרסו מוטורס, דיווחה אמש על רווח גולמי של 13.8% (בתחום מכירת כלי רכב).
בדלק רכב מסבירים שהשיפור ברווח הגולמי נובע בעיקרו משיפור בשערי החליפין וכן משינוי בתמהיל המכוניות הנמכרות. ביבואנית מציינים שברבעון הראשון של 2013 נרשמו הכנסות מימון גבוהות (כ-105 מיליון שקלים), לעומת הוצאות מימון של כ-16 מיליון שקלים ברבעון הראשון של 2014.
על-פי הדו"ח הרבעוני, דלק רכב מכרה 8,867 כלי רכב בשלושת החודשים הראשונים של השנה, לעומת 8,397 בתקופה המקבילה אשתקד. מחזור המכירות של היבואנית הסתכם בכ-1.15 מיליארד שקלים, לעומת 1.12 מיליארד אשתקד. ביבואנית מציינים שתמהיל המכירות השתנה משמעותית לעומת הרבעון הראשון של 2013: מאזדה התחזקה (5,866 מסירות לעומת 3,264) ופורד נחלשה (2,367 לעומת 4,460). היקף המסירות של ב.מ.וו (כולל מיני) לא השתנה משמעותית – 634 מסירות לעומת 673.
למרות העלייה בסך המכירות, נתח השוק של היבואנית הצטמק ועומד כעת על 13% לעומת 15% ברבעון הראשון של 2013. יש לזכור ששוק הרכב הישראלי רשם צמיחה חדה בחודשים הראשונים של 2014, ושיעור הצמיחה של דלק רכב היה נמוך מזה של כלל השוק.
בקרסו לא אוהבים את המיסוי הירוק
כאמור, גם יבואנית רנו וניסאן (ואינפינטי), חברת קרסו מוטורס, פרסמה דו"חות כספיים: הרווח הנקי של היבואנית ברבעון הראשון של 2014 הסתכם ב-27 מיליון שקלים, לעומת 14 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד. מספר המכוניות הכולל שמסרה קרסו נותר ללא שינוי – 4,901 ברבעון הראשון של 2014 לעומת 4,892 ברבעון הראשון של 2013. מאחר שהשוק צמח משמעותית מתחילת השנה, נתח השוק של היבואנית הצטמק ל-7.3% (לעומת 9.4%). סך ההכנסות של היבואנית מתחום מכירת כלי רכב חדשים הסתכם ב-416 מיליון שקלים, בדומה לנתון שנרשם ברבעון הראשון של 2013.
למרות שהיקף המכירות הכולל של היבואנית לא השתנה, בקרסו מציינים שתמהיל המכירות ב-2014 שונה מזה שנרשם ב-2013: מספר המסירות של רנו עלה (2,044 לעומת 1,699) ומספר המסירות של ניסאן ירד (2,817 לעומת 3,149). אינפיניטי, חטיבת היוקרה של ניסאן, ממשיכה לאכזב: ברבעון הראשון של 2014 נמכרו רק 40 מכוניות מתוצרתה – נתון כמעט זהה לזה שנרשם בתקופה המקבילה אשתקד (44 מסירות).
ביבואנית מציינים שהרווח הגולמי בתחום מכירת כלי רכב נשחק ברבעון הראשון של השנה לעומת התקופה המקבילה ב-2013 – 13.8% לעומת 15.6%. "הירידה ברווח הגולמי נבעה בין היתר עקב השפעת שינוי המס הירוק על רכבים הממונעים במנועי דיזל", מסבירים ביבואנית. שינוי המס אליו מתייחסים בקרסו הוא עדכון של הנוסחה המשמשת לקביעת הטבות-מס בהתאם לכמות המזהמים שהן פולטות – עדכון שנכנס לתוקף בשנה שעברה.
יש לזכור שפעילותה של קרסו מוטורס אינה מסתכמת כיום במכירת כלי רכב חדשים: בשנים האחרונות הוביל מנכ"ל החברה, איציק וייץ, הרחבה משמעותית של תחומי הפעילות, הכוללת כעת ליסינג, טרייד-אין, תחבורה ציבורית (באמצעות חברת נתיב אקספרס), מכירת אופנועים וקטנועים (באמצעות בעלות בשליש ממניות חברת מטרו-מוטור), ביטוח ואף שיווק ציוד מכני-הנדסי.