העונה הבאה של הקרקס הנודד המהיר בעולם המוכר גם כסבב מרוצי הפורמולה 1 תחל ב-25 במרץ בגרנד פרי האוסטרלי במסלול במלבורן ללא אחד מהסממנים הבולטים שלו כבר עשרות שנים.
לא, אנחנו לא מדברים על צמיגי הסליקס הבולטים, על הכנפיים והעזרים האווירודינמיים ובשלב זה גם לא על מנועי הבעירה הפנימית המזהמים, אלא על בנות הפיטס החטובות, לרוב בלבוש מינימלי למדי, שהפכו לאחד מסמלי ההיכר של סבב המרוצים במהלך השנים.
השימוש בבנות בסבב המרוצים הנחשב בעולם החל לעורר ביקורת חריפה בשנים האחרונות ובעידן של פוליטקלי קורקט, קמפיין Me Too והעצמה נשית נשמעו טענות רבות כי מדובר בהחפצה נשית.
עוד ב-TheCar:
לוח השנה של פירלי משנה כיוון ונוטש את העירום
לראשונה: תערוכת רכב לנשים בערב הסעודית
גברים מפרארי ונשים מוולוו: על מגדר, כוחות סוס ומה שביניהם
אמנם מן העבר השני היו מי שטענו כי הכללה וקביעה שכל מקום בו מופיעות דוגמניות יוצר החפצה נשית היא מוגזמת ולא במקום ואין פסול בחיבור בין האווירה הזוהרת של הסבב לנשים נאות, אבל אין ספק שהמחשופים העמוקים, החצאיות הקצרצרות וההפרדה הברורה שנוצרה בין הגברים – הנהגים האמיצים והמכונאים המסוקסים, לנשים – בתפקיד של לא יותר מקישוט סקסי כבר לא מתאימה ל-2018.
שנה אחרי הדחתו של ברני אקלסטון, האיש ששלט ביד רמה בסבב הפורמולה 1 במשך עשרות שנים, אשר לצד קרדיט רב שמגיע לו על הפיכת הסבב למה שהוא היום זכור גם בזכות הרבה התבטאויות שנויות במחלוקת בנושאים מגוונים ובין היתר גם כבעל עמדות שוביניסטיות, נראה כי הנהלה החדשה רוצה לשדר רוח חדשה.
שון בראץ', מנהל הפעילות המסחרית של סבב הפורמולה, הודיע אתמול כי "במהלך השנה האחרונה סקרנו ובחנו מספר תחומים בהם חשנו צורך לעדכן כך שיתאימו יותר לחזון שלנו בשביל הספורט הגדול הזה ועל אף שנערות הפיטס הן אחד מסימני ההיכר של מרוצי הפורמולה כבר עשרות שנים, אנו מרגישים שהמנהג הזה אינו תואם יותר לערכי המותג שלנו, מנוגד לסטנדרטים החברתיים המקובלים עלינו ואנו סבורים שב-2018 הנוהג לא רלוונטי יותר לפורמולה 1 ולאוהדיה, ישנים וחדשים, בכל רחבי העולם".
עם זאת, למרות הפרידה מאקלסטון ומהדוגמניות החטובות והרצון של חברת ליברטי מדיה, שרכשה את הזכויות על הסבב ב-2016, להפוך אותו מספורט שמעניין כמעט רק גברים לאירוע לכל המשפחה, נראה כי עדיין מדובר בעולם גברי למדי ועל אף שבכמה מהקבוצות המשתתפות ניתן למצוא נשים בתפקידים בכירים, בניגוד לסבבי מרוצים אחרים – מאליפות העולם בראלי, דרך מרוץ 24 השעות של לה מאן ועד לנסקאר האמריקאי ניתן לפגוש נשים המתחרות לצד גברים, בפורמולה 1 לא השתתפה אישה כנהגת במרוץ מאז שנות ה-70' של המאה ה-20.