• Ad
  • תביעה ייצוגית נגד הממשלה החדשה: "העלאת המס על הדלק לא חוקית - תחזירו את הכסף!"
    במשך יותר משנה הפסיד אוצר המדינה כ-3 מיליארד שקלים בגלל הטבה שנבעה מאילוצים פוליטיים. החל מהשבוע נשלם 14 שקלים יותר בכל תדלוק
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בלילה שבין ראשון לשני השבוע, בהתראה של כשלוש שעות בלבד, זינק מחיר הבנזין לרכב בישראל ב-28 אגורות – וזאת בפעם הראשונה מאז חודש אפריל 2022 שבו צימק שר האוצר לשעבר, אביגדור ליברמן, את גובה מס הבלו שגובה המדינה ב-40 אגורות לליטר כדי למתן את השפעת הזינוק העולמי במחיר הנפט שגרמה פלישת רוסיה לאוקראינה.

     

     

    במהלך שנה ו-8 חודשים מאז אותה החלטה צנחו מחירי הנפט בעולם וממשלות ישראל יכלו לפעול כדי להגביר את השימוש בגז טבעי ישראלי כדי לצמצם את סך הביקוש הישראלי לנפט. אלא שלנוכח המצב הפוליטי בישראל לקראת הבחירות, ובעיקר לאחריהן, העדיפו הפוליטיקאים שלנו שלא להעלות את מחיר הבנזין וגם לא לבזבז את האנרגיה שלהם על קידום הכלכלה והתשתיות הלאומיות.

    מאז יום שני השבוע גובה המדינה עוד 40 אגורות לכל ליטר דלק, והסיבה שתוספת המחיר שאנחנו משלמים היא "רק" 28 אגורות נוספות לליטר היא ירידה במחיר הנפט והתחזקות השקל מול הדולר. בחודש הבא, אם מחיר הנפט יעלה או שהדולר יתחזק, נשלם יותר, ולהיפך.

    מחיר ליטר בנזין באוקטן 95, שהוא דלק התחבורה היחיד שמחירו מפוקח, עומד מעתה ובמהלך ינואר 2024 על 7.22 שקלים בתדלוק עצמי, או על 7.44 שקלים בתדלוק עם שירות. גובה מס הבלו – שקבוע בערך מוחלט, בשקלים, ולא כאחוז ממחיר המוצר, חזר לרמה שלו מלפני שנה ו-8 חודשים ועומד כעת על כ-3.40 שקלים.

    מצד אחד, למחיר הדלק יש השפעה ישירה על מחיריהם של שירותים ומוצרים נוספים במשק, מפני שזאת אחת התשומות (הוצאות) של כל החברות והעסקים. במילים אחרות, העלאת מחיר הבנזין תתגלגל בקרוב למחירים של שירותים ומוצרים רבים בארץ. מצד שני – מחיר הדלק משפיע גם על כמות הנסועה, כלומר על סך השימוש ברכב בארץ, ונכון להיום זה הכלי היחיד שקיים בישראל שמשפיע על שימוש בכלי רכב. בהנחה של תדלוק ממוצע של כ-50 ליטרים ישלם מעתה כל מי שמתדלק בבנזין כ-14 שקלים יותר בכל תדלוק.

    מחיר הדלק (בנזין וסולר) לצרכן בישראל נקבע בחלקו הקטן בהתאם למחיר הנפט הגולמי באזור אגן הים התיכון ועלויות הזיקוק והשיווק, וברובו כפועל יוצא של שער השקל ביחס לדולר ובעיקר של המיסוי – אשר בנוסף למס הבלו כולל גם מע"מ שמוטל על המחיר הכולל, אחרי מיסים.

    לאורך רוב שנת 2023 לא הייתה סיבה עניינית להמשיך להפחית את גובה מס הבלו על הדלק מפני שמחירו של הנפט בעולם צנח, כאמור. ההטבה, בדמות הפחתת הבלו, לא רק שהגבירה שלא לצורך את השימוש ברכב, את כמות הנפט המיובא ואת זיהום האוויר, אלא בעיקר עלתה לאוצר המדינה קרוב ל-3 מיליארד שקלים כולל מע"מ.

    בשונה ממס קניה ומכס שמוטלים על רכישת רכב חדש, ובישראל הם בין הגבוהים ביותר בעולם המערבי, מס על דלקים מוטל גם בכל מדינות אירופה במטרה לצמצם את השימוש ברכב, וזאת על ידי גביית סכום פרופורציונלי למידת השימוש (וכמובן גם לטובת הכנסות לקופת המדינות). השאלה המעניינת היא היכן ממוקמת ישראל ביחס למדינות אירופה מבחינת נטל המס על הבנזין, והתשובה עשויה להפתיע רבים מאיתנו.

     

     

    מחיריהם של בנזין וסולר במדינות אירופה נקבעים בדיוק כמו בישראל, ומושפעים בדיוק מאותם גורמים: המחיר לצרכן מגלם את מחירו של הנפט בתוספת מס בלו, מע"מ, ועלויות זיקוק ושיווק. מחיר הנפט לבדו מגיע במוצע אירופאי לכמחצית ממחיר הבנזין או הסולר לצרכן.

    לפי נתוני הנציבות האירופאית עומד השיעור הממוצע של בלו על בנזין באירופה על כ-55.5 סנט לליטר, כלומר כ-2.22 שקלים לליטר. שיעור הבלו הגבוה ביותר מוטל כרגע בהולנד ומגיע ל-82.1 סנט לליטר (3.28 שקלים), והונגריה מטילה את מס הבלו הנמוך ביותר באירופה, רק 33.6 סנט לליטר (1.34 שקלים).

    בכתבה זאת לא נתייחס למחירי הסולר מפני שבישראל הם לא מפוקחים ונקבעים במידה רבה על-פי תנאי התחרות בשוק, אבל רק כדי לסבר את האוזן נאמר שממוצע מס הבלו על סולר באירופה נמוך מן הבלו על בנזין ועומד על כ-44.8 סנט לליטר. לעומת זאת, שיעור המע"מ על בנזין כמעט בכל מדינות אירופה גבוה יותר מאשר בישראל, ורק בלוקסמבורג הוא זהה לשלנו ועומד על 17%. בהונגריה מקזז המע"מ במידה מסוימת את הבלו הנמוך והוא הגבוה ביותר באירופה – 27%, ובאופן ממוצע עומד שיעור המע"מ על בנזין במדינות אירופה על כ-21.5%.

    בשורה תחתונה, כאשר מוסיפים למחירי הנפט הנוכחיים את כלל המיסים ומתחי השיווק עומד המחיר הממוצע של ליטר בנזין באירופה על 1.68 אירו לליטר, כלומר 6.72 שקלים לליטר, וטווח המחירים נע בין 7.64 שקלים לליטר בהולנד (1.9 אירו) ל-5.33 שקלים לליטר ברומניה (1.33 אירו).

     

    מחירי ליטר בנזין באירופה ובישראל

    המדינה מחיר ליטר בנזין לצרכן מס בלו (באירו)
    הולנד 7.64 0.821
    דנמרק 7.38 0.626
    יוון 7.31 0.713
    פינלנד 7.24 0.722
    ישראל 7.22 0.850
    צרפת 7.19 0.691
    גרמניה 7.13 0.654
    איטליה 7.12 0.728
    אירלנד 6.93 0.656
    פורטוגל 6.57 0.647
    אסטוניה 6.51 0.563
    בלגיה 6.49 0.600
    שבדיה 6.49 0.604
    לטביה 6.42 0.518
    ספרד 6.23 0.472
    סלובקיה 6.14 0.543
    אוסטריה 6.03 0.489
    הונגריה 6.01 0.336
    צ'כיה 6.01 0.500
    קרואטיה 5.96 0.512
    פולין 5.92 0.357
    סלובניה 5.89 0.445
    לוקסמבורג 5.85 0.516
    ליטא 5.83 0.466
    קפריסין 5.57 0.439
    בולגריה 5.43 0.363
    מלטה 5.36 0.549
    רומניה 5.33 0.369

    מקור: האיחוד האירופאי, רשות המיסים

     

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    נגמרה החגיגה: המס על הבנזין עלה בחזרה ל-4 שקלים לליטר, אבל זה לא כל כך נורא. גם נהגים אירופאים משלמים כמעט כמונו

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.