התשובה הקצרה:
צמיגים מתבלים כתוצאה של קילומטראז' נסיעה ארוך אבל גם בגלל משך הזמן שחלף מאז שהם יוצרו. צריך להחליף צמיגים בהתאם לשני הנתונים האלה ולאיכות הצמיג.
התשובה המלאה:
אי אפשר להפריז בחשיבות של צמיגים טובים ותקינים לבטיחות ולקשר של הרכב עם הכביש, אבל מדובר גם בהוצאה לא זולה: מחיר ממוצע של צמיג חדש לרכב נע בין 250 ל-1,500 שקלים – בהתאם למידות ולאופי הצמיג. באופן טבעי, ככל שהצמיגים שורדים לאורך זמן רב יותר כך מצטמצמת לאורך זמן ההוצאה הכוללת על צמיגים.
בלאי של צמיגים תלוי ראשית לכל בסוג הצמיג – ישנם צמיגים שמתוכננים להעדיף רמת אחיזה גבוהה על פני אורך חיים, ואחרים מתוכננים להעדיף חיסכון בדלק או להשיג רמות רעש נמוכות.
אופי השימוש משפיע מאוד על אורך החיים של צמיגים – נסיעות ארוכות על כבישים מהירים פחות מזיקות לצמיגים מאשר נסיעה על דרכי עפר, כבישים משובשים וטיפוס על מדרכות.
צמיגים איכותיים אמורים לשרוד בשימוש סביר בין 70,000 ל-160,000 קילומטרים, ולמרות שאף משווק או מתקין צמיגים לא יתנדב לספק לכם את המידע הזה – אפשר לדעת מראש מה אורך החיים הצפוי של צמיג.
בתוך הרבה מאוד סימנים שמוטבעים על צידי הצמיג כדאי לחפש נתון שנקרא "בלאי סוליה", או " Treadwear": מדד זה – שהוצג לראשונה על-ידי מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני כבר בשנות ה-70 של המאה הקודמת, נע בין 100 ל-1,000, וככל שהמספר שמצוין על צמיג גבוה יותר כך הוא צפוי לשרוד לאורך קילומטראז' רב יותר.
חשוב לדעת שלא מדובר במדע מדויק ואופי הנהיגה ישפיע על התוצאה הסופית יותר מאשר המספר לכשעצמו, אבל בהשוואה בין שני צמיגים (שבה אסור להתעלם גם מן התכונות האחרות כמו עומס, מהירות ואחיזה) – צמיג עם מספר Treadwear גבוה יותר ישרוד קילומטראז' רב יותר באותם תנאים.
אז מתי צריך להחליף צמיגים?
יצרניות הצמיגים והצמיגאים ממליצים לבדוק את עומק החריצים או פשוט להחליף צמיגים כל 3-4 שנים, אבל לתוך ההמלצה הזאת מתערבבים שיקולים מסחריים. על רוב הצמיגים האיכותיים מוטבע סימן שחיקה (TWI) – שכאשר מגיעים אליו לא נותר מספיק "בשר" בסוליה, וחשוב לבדוק גם את מועד הייצור של הצמיג (אגב – כדאי לעשות את זה גם בעת התקנת צמיג חדש).
מועד הייצור מוטבע על כל צמיג כמספר בן 4 ספרות: השתיים השמאליות מתארות את שבוע הייצור (01 הוא שבוע הייצור הראשון של השנה, כלומר מה-1 בינואר), ושתי הספרות הנוספות מתארות את שנת הייצור, למשל 25 עבור שנת 2025.
איך לשמור על הצמיגים?
אפשר להגיע כמה שיותר קרוב לאורך החיים המרבי של צמיגים באמצעות כמה פעולות פשוטות והימנעות מפעולות אחרות.
ראשית, אחת לחודש לכל היותר (רצוי כל שבועיים) חשוב לבדוק את לחצי הניפוח בצמיגים ולהקפיד שיהיו תואמים להנחיות יצרנית הרכב. נהיגה עם צמיגים שמנופחים בלחץ אוויר נמוך או גבוה מידי מגבירה משמעותית את הבלאי שלהם ומגדילה את הסיכון לפיצוץ צמיג.
כאשר מנפחים ארבעה צמיגים צריך לצפות לתוספת לחץ דומה בכולם, למשל 2-3 Psi. אם אחד הצמיגים דורש תוספת אוויר גדולה מן האחרים סביר להניח שיש בו תקר קטן – וחשוב לתקן אותו כל עוד שהוא קטן כדי להימנע מן הצורך להחליף צמיג.
חשוב להימנע מתאוצות מיותרות, במיוחד ממצב עמידה, מבלימות חריפות ומפניות חדות – שלוש פעולות הנהיגה האלה שוחקות את הסוליה באופן מיוחד.
כדאי לבצע רוטציה של צמיגים לפי הנחיות היצרן – למשל להעביר צמיגים קדמיים אחורה ולהיפך – ולעשות את זה אחת ל-7,000 עד 15,000 קילומטרים. רוטציה תאריך את אורך החיים של הצמיגים, ואם מבצעים את זה אחת לשנה או שנתיים בצמיגיה אפשר לשלב באותה הזדמנות גם איזון צמיגים.
לקריאה נוספת:
האם מותר לנסוע עם נורת חום מנוע דולקת?
לאחר שאני מכבה את המנוע מד החום מזנק. למה זה קורה?
האם אפשר למלא דלק 98 במקום 95?