התשובה הקצרה
בראיה כלכלית נטו, ובתנאי שוק נורמליים – רכישת מכונית משומשת תקינה שתוחזקה נכון תמיד תהיה יותר משתלמת מאשר רכישת מכונית חדשה.
התשובה המלאה
עלויות הבעלות על רכב הכבדות ביותר הן הוצאות המימון ("מחיר הכסף"), ירידת ערך הרכב, ביטוחים ואגרות.
עלויות השימוש ברכב הכבדות ביותר הן דלק ואנרגיה, תחזוקה וטיפולים (ברכב שנוסע הרבה), חניה ואגרות שימוש.
למען הנוחות, אם מחיר של רכב חדש הוא 100 וירידת הערך שלו לינארית ועומדת על 15% בשנה (בפועל יש ירידת ערך גדולה יותר בתחילת הדרך ולצורך הדוגמה אין משמעות לאחוז המדויק של ירידת ערך) – אז בשלוש השנים הראשונות הוא יפסיד 38.58, אבל בשלוש השנים הבאות הוא יפסיד רק 23.7 מפני שתחילת ההפחתה היא על ערך נמוך יותר. בפועל – ירידת הערך על רכב חדש גבוהה עוד יותר ביחס לרכב משומש.
בכל מקרה – ההפרש הזה, כ-15 (שוב, המספרים לא רלוונטיים ונועדו להמחשה בלבד), מצטרף לעלות המימון, ובהנחה שעלות המימון ("מחיר הכסף") זהה, היא מוטלת במקרה של רכב חדש על "100" וברכב משומש רק על "61.4". להפרשים האלה יש להוסיף גם את העלות הגבוהה יותר של ביטוח של רכב חדש ועלות אגרות גבוהה יותר, ועד כאן כיסינו רק את עלות הבעלות.
העלויות המשתנות – עלויות שימוש – מושפעות מאוד מכמות הקילומטראז' שמבוצעת והנעלם הגדול הוא אם נדרש טיפול שגרתי יקר במיוחד כמו החלפת רצועת תזמון במנועים עם רצועה טבולה.
עד כאן השיקול הכלכלי, וכפי שהחישוב מדגים: קל להוכיח שעלות הבעלות והשימוש ברכב חדש גבוהה יותר מאשר ברכב משומש.
ה"עז", כאמור, היא במקרה שבו נתקלים בדגם או במכונית משומשת עם עלויות תחזוקה גבוהות במיוחד.
לקריאה נוספת:
האם כדאי לקנות רכב חדש לקראת סוף השנה או שעדיף להמתין לשנה החדשה?
מערכות בטיחות חדישות ברכב: עד כמה זה צריך להיות שיקול בעת רכישת רכב חדש או משומש?
אני רוצה לקנות רכב משומש שנקנה במקור בעסקת "0 ק"מ". כדאי לי?