התשובה הקצרה:
כן, צריך לקחת את זה בחשבון, אבל עוד יותר חשוב לשים לב שלא כל המערכות חשובות באותה מידה. בנוסף – לחלק מן המערכות יש חסרונות משמעותיים ויקרים שצריך להישמר מפניהם.
התשובה המלאה:
כמעט כל המכוניות החדשות שנמכרו בארץ בשנים האחרונות מצוידות במערכות סיוע לנהיגה (ADAS) אשר מאפשרות לצמצם את הסיכוי לתאונה, ומאוד מפתה לומר שצריך להעדיף מכוניות שמצוידות בכמה שיותר מערכות (או פונקציות) על פני מכוניות שלא מצוידות בהן.
אלא שהמציאות הרבה יותר מורכבת, לכן לא נכון להמליץ באופן חד משמעי וקטגורי על מערכות סיוע לנהג. עדיף להכיר את היתרונות ואת החסרונות ורק לאחר מכן לגבש החלטה.
יתרונות
כאשר מערכות סיוע לנהיגה מתפקדות טוב – וזה אף פעם לא קורה ב-100% – הן יכולות לעצור את הרכב כדי להימנע מתאונה ולכל הפחות להאט אותו כדי להפחית את עוצמת התאונה. מערכות סיוע יכולות למנוע סטייה מנתיב הנסיעה כאשר נהג נרדם או מאבד ריכוז, וחלקן יכולות להתריע ואף למנוע מעבר לנתיב נסיעה שנוסע בו רכב אחר או לעצור רכב שנוסע אחורה אם עובר שם ילד ועוד ועוד.
ככלל – מערכות סיוע לנהיגה עוזרות מפני שהן תמיד שם ואף פעם לא מתעייפות, בזמן שנהגים כן מתעייפים ומאבדים ריכוז.
חסרונות
החיסרון הבסיסי של מערכות סיוע לנהיגה הוא שהן לא מסוגלות לתפקד בכל מצבי הנהיגה ולא יכולות להחליף את הנהג או לכפות על אובדן הערנות שלו. אלא שנהגים – גם במודע וגם באופן לא מודע – מסתמכים על המערכות האלה ומרשים לעצמם לעשות דברים שהם לא היו עושים ברכב שאין בו מערכות כאלה.
למשל, נהגים מרשים לעצמם להשתמש בטלפון נייד מפני שהם מרגישים (בטעות!) שיש מי ששומר עליהם וימנע מהם להיקלע לתאונה.
התופעה הזאת מוכרת למדע ונקראת Moral hazard – והמשמעות המעשית שלה היא שאדם מוכן להגביר את רמת הסיכון שלו כשהוא מרגיש מוגן. לדוגמא – אם תעמדו על מרפסת של קומה 20 ואין לה מעקה כנראה שלא תעמדו ליד הקצה שלה. אבל אם יש למרפסת הזאת מעקה כנראה שתתקרבו אליו ואף תניחו עליו את הידיים או אפילו כוס קפה.
עלויות
מערכות סיוע לנהיגה מוסיפות רמת מורכבות גבוהה לרכב וחלקן גם מתקלקלות. כאשר זה קורה לאחר תקופת האחריות – כפי שלמדו על בשרם מאות בעלי דגמים שונים של מיצובישי בישראל – התיקון שלהן עלול לעלות הרבה אלפי שקלים.
בנוסף – חלק מן החיישנים של מערכות הסיוע לנהיגה, למשל חיישן רדאר, מותקנים בקדמת הרכב, ובמקרה של תאונה זה עלול להזניק את גובה הנזק באלפי ואף עשרות אלפי שקלים.
מצד שני – חלק מחברות הביטוח מעניקות הנחות בעת ביטוח כלי רכב שמותקנות בהם מערכות בטיחות.
בשורה תחתונה
– יש נהגים ונהגות שתמיד ינהגו כשהם מרוכזים וכנראה שלעולם לא יגיעו למצבים שבהם מערכות הסיוע לנהיגה מתערבות או מתריעות. עבור נהגים ונהגות כאלה מערכות סיוע לנהיגה משפרות עוד יותר את הבטיחות.
נהגים אחרים, שיעסיקו את עצמם בדברים שלא קשורים בנהיגה ויסתמכו על "מערכות הבטיחות" – מגבירים את רמת הסיכון לתאונה והסטטיסטיקות מוכיחות ששיעור המעורבות שלהם בתאונות עולה במקום לרדת.
לקריאה נוספת:
הרכב כמעט ולא נוסע. האם זה מזיק לו?
האם חנייה בחוץ לאורך שעות רבות יכולה להזיק לצבע של הרכב?
החל מאיזה מודל צריך אישור בלמים לטסט?