שנת 2018 מסתכמת כשנה חזקה עבור ענף הרכב הישראלי, אם כי לא קלה ולא פשוטה. בסיכומה, כאשר מתעלמים מאלפי מכוניות שיובאו ארצה ביבוא אישי, עלו על כבישי ישראל 267,490 מכוניות נוסעים ומסחריות קלות ועוד כ-3,831 מוניות, וכן כלי רכב שנרשמו ב"רישוי מיוחד" (בעיקר לצה"ל ולכוחות הביטחון). המספר המסכם הזה פחות מרשים אמנם מ-281,563 מכוניות שנרשמו ברישוי רגיל בשנת 2017, או מ-286,728 שנרשמו בשנת השיא של כל הזמנים, שנת 2016, אבל למעט שתי השנים האלה עדיין מדובר בשנה השלישית בטיבה מבחינת היקף המכירות של שוק הרכב הישראלי.
במהלך 2018 לא נרשמו תזוזות דרמטיות בשלישיית החוד של יבואניות הרכב, קבוצת כלמוביל (מרצדס, מיצובישי ויונדאי) מובילה בבטחה לפני צ'מפיון מוטורס (קבוצת פולקסווגן) וטלקאר (קיה וסאנגיונג), אבל קרסו מוטורס (רנו, ניסאן ודאצ'יה) עקפה את יוניון מוטורס (טויוטה) אל המקום הרביעי, וחברת דוד לובינסקי (פיג'ו-סיטרואן וסאיק) עקפה את מכשירי תנועה (סוזוקי).
כלמוביל רשמה מספר מרשים מאד של 51,375 מסירות (גידול של כ-8% ביחס ל-2017) ולעומתה צ'מפיון נחלשה מעט (מכ-41,850 לכ-38,850 מסירות) וטלקאר נותרה עם מספר מסירות כמעט זהה לזה של 2017 (35,909).
יונדאי שומרת על הבכורה עם יותר מ-38,000 מסירות בעוד שקיה שומרת על המקום השני, טויוטה נחלשה מעט אך עדיין מחזיקה במקום השלישי לפני סקודה, שגם היא מעט נחלשה. ניסאן עקפה את סוזוקי למקום החמישי ואחריהן מדורגות מאזדה (ששמרה על כוחה), מיצובישי (שטיפסה מקום אחד), רנו (שירדה מקום) וסיאט (ששמרה על מקומה ושיפרה מעט את מסירותיה).
החדשות המעניינות של 2018 הן בגזרת הדגמים, ובעיקר בפריחה המרשימה, הצפויה והמאוחרת (בהתחשב בהטבת המס הנדיבה) של הדגמים ההיברידים: איוניק – המשפחתית-קומפקטית ההיברידית של יונדאי, היא הדגם הנמכר ביותר בישראל לשנת 2018 לאחר שמסרה כ-130 יחידות יותר מקיה ספורטאז'.
לשני הדגמים האלה יהיה הרבה יותר קשה השנה: ספורטאז' איבד את אחד ממנועי המכירות החשובים שלו: גרסת ה-1.6 ליטר האטמוספירית הבסיסית שלא עומדת עוד בתקני זיהום האוויר, ואילו מעל 'איוניק' מרחפת הרפורמה במיסוי הירוק שעשויה להפחית במידה רבה את הטבות המס המשמעותיות שמוענקות לכלי רכב היברידים.
מסירות 'מיני' ו'מיני פלוס'
הדגם | מסירות 2017 | מסירות 2018 |
קיה פיקנטו | 11,765 | 9011 |
יונדאי i10 | 6143 | 7784 |
ניסאן מיקרה | 4108 | 5179 |
שברולט ספארק | 2,609 | 2328 |
סוזוקי איגניס | 2246 | 2102 |
פיקנטו, שמסרה בין 12,000 ל-13,000 יחידות בכל אחת משלוש השנים הקודמות, הסתפקה בכ-9,000 יחידות בלבד בשנה היוצאת, אלא שזה מספיק לה כדי לשמור על יתרון משמעותי לפני אחותה מבית יונדאי, i10, שממנה נמסרו כ-7,800 יחידות. שתי מכוניות אלה מובילות את המכירות של מכוניות מיני בישראל, כשההפתעה הגדולה היא ניסאן מיקרה שמחזיקה המיקום השלישי עם כמעט 5,200 יחידות. מיקרה אמנם נהנתה מחולשתה (אולי הזמנית) של מיצובישי ספייס סטאר, אבל בל נשכח שמדובר בדגם שהוחלף כבר לפני יותר משנה בידי דגם חדש שטרם נחת בישראל.
המגמה הברורה בשנים האחרונות היא של מעבר לרכישת קרוסאוברים דמויי ג'יפונים, והקטגוריה הראשונה שסובלת מכך היא זו של מכוניות קומפקטיות במבנה סדאן (4 דלתות) והאצ'בק. קטגוריית הסדאן, שבעבר החזיקה כ-60% מן המסירות בשוק שלנו, נשלטה, כאמור, בידי יונדאי איוניק (10,181 מסירות!), וזו פגעה גם במסירות של סקודה אוקטביה שנאלצה להסתפק במקום השני עם כ-6,600 מסירות לעומת כ-8,600 אשתקד.
מובילת פלח השוק הזה בשנים האחרונות, טויוטה קורולה, מפסידה שוק באופן עקבי והיא התדרדרה מ-12,000 מסירות ב-2015 ל-10,800 ב-2016, כ-9,000 אשתקד, וכ-5,800 בסיכום 2018.
מסירות קומפקטיות סדאן
הדגם | מסירות 2017 | מסירות 2018 |
יונדאי איוניק | 7198 | 10,181 |
סקודה אוקטביה | 8661 | 6634 |
טויוטה קורולה | 9118 | 5812 |
רנו מגאן | 1229 | 4985 |
מאזדה 3 | 5901 | 4864 |
קטגוריה "אזרחית" נוספת שנפגעת בגלל הנדידה לקרוסאוברים היא זאת של מכוניות סופר-מיני, שם מוסיפה לשלוט סיאט איביזה אבל זאת נאלצה להקריב השנה כ-750 מסירות ולהסתפק בכ-3,800. מאזדה 2, במקום השני, חזקה מעט את מעמדה עם שיפור של כ-1,000 מסירות ועקפה את יאריס של טויוטה סממנה נמסרו כ-3,050 יחידות.
רנו קליאו, שכיכבה ב-2017 במבצעי האפס קילומטר, "נחתכה" ביותר מ-50% מ-5,800 מכוניות בסיכום 2017 לכ-2,400 ב-2018.
מסירות סופר מיני
הדגם | מסירות 2017 | מסירות 2018 |
סיאט איביזה | 4568 | 3804 |
מאזדה 2 | 2076 | 3136 |
טויוטה יאריס | 4846 | 3054 |
הונדה ג'אז | 3187 | 2606 |
רנו קליאו | 5823 | 2387 |
מרוויחים גדולים וקטנים
אחת הקטגוריות המתעצמות ביותר היא זאת של מיני-קרוסאוברים, אשר רובם מבוססים על פלטפורמות של מכוניות סופר-מיני, וכאן כיכבה בשנת 2018 טויוטה C-HR שממנה נמסרו כ-5,350 יחידות, לא כולל כאלה שהגיעו ביבוא מקביל.
סוזוקי קרוסאובר, במקום השני, התדרדר מכ-5,030 יחידות ב-2017 ל-4,300 השנה, ולמרות זאת מדובר בהישג מרשים לנוכח ההצטופפות בקטגוריה הזאת עם כניסתן של סיאט ארונה (שמסרה כ-2,300 יחידות), יונדאי קונה (ממנה נמסרו כ-1,650 יחידות) וקיה סטוניק (שמסרה ,1100 מכוניות). אבל הכניסה המרשימה יותר לקטגוריה הזאת היא של מיצובישי ASX שממנה נמסרו 3,000 יחידות, והיא מאיימת כעת על סובארו XV שמסרה כ-3,100 קרוסאוברים.
מסירות קרוס-אוברים קטנים
הדגם | מסירות 2017 | מסירות 2018 |
טויוטה C-HR | 4158 | 5349 |
סוזוקי קרוסאובר | 5030 | 4295 |
סובארו XV | 4119 | 3099 |
מיצובישי ASX | — | 3000 |
דאצ'יה דאסטר | 1351 | 2479 |
הקטגוריה החשובה ביותר בשוק הרכב הישראלי, ודאי עבור לקוחות פרטיים, היא זאת של קרוסאוברים קומפקטים, ומי שהצליח לשמר ב-2018 את כוחו כאן – למרות התחרות הגוברת, הוא קיה ספורטאז' שממנו נמסרו יותר מ-10,000 יחידות. אמנם מדובר בנסיגה ביחס לכ-12,000 יחידות של שנת 2017 או מ-14,000 של שנת השיא, 2016, אבל חלק ממנה מוסבר בהתחזקות המשמעותית של הקרוסאובר ההיברידי של קיה, נירו, אשר יותר מהכפיל את מסירותיו מ-3,750 יחידות לכ-8,350 בסיכום 2018.
קרוס-אוברים קומפקטיים
הדגם | מסירות 2017 | מסירות 2018 |
קיה ספורטאז' | 11942 | 10,048 |
יונדאי IX35 + טוסון | 6742 | 8420 |
קיה נירו | 3748 | 8344 |
מיצובישי אאוטלנדר | 6939 | 5385 |
מאזדה CX-5 | 3817 | 3836 |
ההצלחה של נירו הפריעה מן הסתם גם ל"אחיו" של ספורטאז', יונדאי טוסון, אבל לא מנעו ממנו למסור כ-8,400 יחידות לעומת 6,700 בשנת 2017. אאוטלנדר הקשיש של מיצובישי מסר מספר מרשים של כ-5,400 יחידות והוא אוחז במקום הרביעי והמכובד מאד, ואחריו מדורגים מאזדה CX-5 (עם כ-3,800 מסירות) וניסאן קשקאי (עם כ-3,600 מסירות).