עם כל הכבוד למספר הקורולות, ואפילו הטסלות, שעלו על כבישי ארצנו בסיכום 2021, ועם הכבוד שאולי מגיע לקרוסאובר הנמכר ביותר בישראל – מבחינת אוהבי הרכב והנהיגה יש מדד אחר לגמרי שמסכם את האושר והעושר המוטורי שלנו – וזה כמה מכוניות ספורטיביות נוספו למצבת הרכב הישראלית.
כפי שדיווחנו, שנת 2021 הייתה שנת שיא בענף הרכב בישראל ובסיכומה עברו המכירות את הרף ההיסטורי של 300 אלף מכוניות חדשות. במצב כזה מותר היה לצפות שגם שוק המכוניות הספורטיביות יפרח, במיוחד בהינתן שמשבר קורונה מנע מרובנו את האפשרות לטוס לחו"ל והותיר ממון פנוי להגשמת חלומות מוטוריים ופנטזיות של אספני רכב.
אז הבשורה הטובה היא שבשנה החולפת נמכרו בישראל יותר מכוניות ספורטיביות מאשר בשנים קודמות. כמעט כל הדגמים שהובילו בשנה שעברה את טבלת המכירות של מכוניות ספורטיבית מסרו השנה יותר. הבשורה הפחות טובה היא שבאופן אבסולוטי עדיין מדובר במספרים זניחים ביחס לגודל השוק: בקושי 1%. נתון זה בולט במיוחד לנוכח העובדה שאין כרגע בישראל היצע של מכוניות ספורטיביות עממיות, ומי שחפץ במכונית מהנה לנהיגה חייב להיפרד מסכומים שמתחילים ב-200 אלף שקלים בדרך להגשים את החלום.
אז נכון – המיסוי בישראל גבוה, אבל זאת לא בעיה שקיימת רק כאן. גם במדינות אירופאיות שבהן בדרך כלל מוטל מיסוי סביר על רכב סובלים כיום מי שמבקשים לעצמם מכוניות ראויות מהכבדת ידם של הרגולטורים, וזאת בגלל תקנות זיהום אוויר מחמירות מאי פעם בעבר. מכוניות ספורטיביות עממיות הן הנפגעות העיקריות מתקנות זיהום האוויר, ובפרט ה"הוט האצ'" הקטנות, שההיצע שלהן מתדלדל.
מצד שני בולטת עובדה אחרת: קרוסאוברים חזקים, אשר מתיימרים להתהדר בהגדרה "ספורטיביים", צוברים תאוצה על חשבון ספורטיביות סטנדרטיות יותר. אנחנו, כהרגלנו, מעדיפים להישאר קצת טהרנים ולא לספור קרוסאוברים שרירים כרכבי ספורט.
על הגבול בין מכוניות ספורט לקרוסאוברים שריריים התייצבה ב-2021 קופרה פורמנטור VZ אשר קטפה בין לילה את הבכורה עם 311 מסירות בשנתה הראשונה. למען הפרופורציות מדובר במספר גדול כמעט פי ארבעה מסך המכירות של קופרה לאון שחולקת איתה בסיס זהה. קופרה ליאון, מיותר להזכיר, היא המכונית הספורטיבית המצליחה בישראל בעשור האחרון, והמספרים האלה מעידים על חדירה מאד מוצלחת של המותג 'קופרה' בשוק הישראלי (אבל גם על הסגידה לאופנת הקרוסאוברים). אגב, קופרה אטקה מסרה 34 עותקים בלבד.
לצערנו, פורד פיאסטה ופוקוס ST המדליקות הן שתי מסורבות עליה לישראל, וחבל. נחמת עניים היא שפורד אקספלורר ST הצליחה ב-2021 עם 197 יחידות אשר היוו – תחזיקו חזק – כמחצית מכלל המכירות של אקספלורר בישראל. כדי לצנן מעט את ההתלהבות נזכיר רק שההצלחה של ST נובעת מכך שזאת הגרסה המאובזרת והיקרה יותר, ולאו דוקא בזכות האופי הספורטיבי של הרוכשים שלה, וגם אנחנו סיכמנו את המבחן הזה עם המלצה לבחור בגרסה זאת.
דגם נוסף שמאיר את הנטייה לקרוסאוברים חמים הוא אאודי RSQ3 שממנו נמסרו 75 מכוניות, והיה הדגם הנמכר ביותר של חטיבת הספורט של אאודי למעט TT.
המכונית הספורטיבית הנמכרת ביותר ב-2021 מוסיפה להיות מרצדס C קופה (אשר כמו רוב מכוניות הקופה נרכשת בעיקר מטעמי נראות ופוזה). 151 יחידות של C קופה נמסרו בשנה החולפת לעומת 104 יחידות ב-2020, ו-12 מהן הן גרסאות AMG השריריות. בעורפה של C קופה נושפת ב.מ.וו סדרה 4 החדשה ש-144 רוכשים לא נרתעו מהשבכה הקדמית הענקית והמופרכת שלה. מתוך אותן 144 מכוניות 18 הן מגרסת M440 החזקה, ושש נוספות הן M4 עצבניות.
למקום השלישי בדירוג מגיעה מיני קופר S הוותיקה. למרות מנוע שנחלש לטובת תקינת זיהום האוויר במהלך מתיחת הפנים שומרת מכונית זאת על מעמד כספורטיבית הקטנה הנמכרת ביותר בישראל (וחביבת צעירות העשירון העליון) – עם 143 יחידות משלל גרסאותיה. לאלה יש להוסיף 13 יחידות של JCW (מתוכן שתי GP הארד קור).
בעיות אספקה עיכבו את הגעתו של דור שמיני של פולקסווגן גולף GTI אבל בסופו של דבר נחתה המכונית החדשה בישראל והשיבה לעצמה את תואר "הקומפקטית החמה הנמכרת בישראל" עם 115 יחידות. גולף עקפה את אחותה – קופרה לאון – ממנה נמסרו 83 יחידות, ובין השתיים התמקמה אודי TT שהוסיפה לעשות חייל עם 104 יחידות, מהן 8 רודסטרים ו-5 יחידות של RS. במקום השישי התייצבה עוד בת משפחה – סקודה אוקטביה RS החדשה, שמסרה 95 עותקים והשלימה את הדומיננטיות המוחלטת של קבוצת פולקסווגן בשוק הספורטיביות.
פורשה רשמה שנה מוצלחת במיוחד עם 47 יחידות של בוקסטר (17 GTS ו-7ספיידר), שהוא הדגם הנמכר ביותר שלה בישראל, ואל אלה נוספו 35 יחידות של 911 (מהן 8 טורבו ו-4 GT3). 911 יותר מאשר הכפילה את מכירותיה ביחס לשנת 2020.
אבארט, האחרונה להציע בישראל מכונית קטנה חמה שעולה פחות מ-200 אלף שקלים, מסרה 44 יחידות, מספר זהה לזה שמסרה ב.מ.וו עם Z4.
אם כבר הזכרנו "עממיות", אז מאזדה MX5 שהיא מזמן לא "עממית" במחיריה בישראל, מסרה 18 יחידות, בדיוק כמו מספר היחידות שמסרה סובארו עם BRZ. יחד עם זאת – בל נשכח שהשיווק של BRZ הופסק באמצע השנה לקראת החלפת הדגם. אם BRZ תשמור על תמחור אטרקטיבי יש לה סיכוי סביר לשמור על מעמדה כאחת הספורטיביות המהנות והשפויות יותר בשוק שלנו.
גם קטגוריית הקומפקטיות החמות כבר מזמן לא עממית בישראל, ואל מול הדומיננטיות של גולף GTI וקופרה לאון אפשר למנות 16 יחידות של רנו מגאן RS ו-11 יחידות של הונדה סיוויק טייפ R.
באגף האקזוטי המספרים קטנים כמובן למרות שמדובר בגידול עצום ביחס לעבר. פרארי העלתה השנה לכבישים 16 מכוניות בתמהיל מעניין שכלל 7 דגמי F8 טריבוטו, 4 דגמי רומא, 4 פורטופינו ו-488 פיסטה אחת. בנטלי מסרה 7 יחידות של קונטיננטל GT, מרצדס מסרה 8 יחידות של AMG GT (כולל דגם R נחשק ואקזוטי במיוחד), 2 יחידות של אאודי R8 ואסטון מרטין ואנטג' בודדת.
דגם | 2021 | 2020 |
מרצדס C קופה + AMG | 151 | 104 |
ב.מ.וו סדרה 4 | 144 | 45 |
מיני קופר S | 143 | 95 |
פולקסווגן גולף GTI | 115 | 76 |
אאודי TT | 104 | 79 |
סקודה אוקטביה RS | 95 | 71 |
קופרה לאון | 83 | 80 |
פורשה בוקסטר/קאיימן | 47 | 29 |
אבארט 500 | 44 | 31 |
ב.מ.וו Z4 | 44 | 26 |
אאודי S3 | 36 | 3 |
פורשה 911 | 35 | 14 |
ב.מ.וו סדרה 8 | 32 | 28 |
מרצדס E קופה + AMG | 32 | 43 |
מרצדס A35/A45AMG | 30 | 15 |
שברולט קאמרו | 28 | 19 |
מרצדס CLA AMG | 26 | 14 |
מאזדה MX5 | 18 | 12 |
סובארו BRZ | 18 | 47 |
רנו מגאן RS | 16 | 21 |
מיני JCW | 13 | 37 |
אלפא רומיאו ג'וליה תלתן | 11 | 1 |
הונדה סיוויק טייפ R | 11 | 5 |
ניסאן Z370 | 8 | 6 |
ניסאן GTR | 8 | 6 |