• Ad
  • פצצה קטלנית ברכב שלך
    בשעה שממשלת צרפת מחייבת 800 אלף בעלי רכב נוספים להפסיק לנסוע בהם בגלל סכנת חיים ברורה ומיידית - משרד התחבורה הישראלי ממשיך לעשות את מה שהוא תמיד עושה. כלום
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    לפני כחודש וחצי, בשעות הערב של ה-11 ביוני 2025, נהגה אישה בת 36 על כביש מהיר ליד העיר ריימס שבצרפת ונאלצה להתחמק ממשאית שחסמה את נתיב הנסיעה שלה.

    כתוצאה מכך פגעה המכונית שלה, מדגם סיטרואן C3 משנת 2014, בגדר הבטיחות, ועל אף שהפגיעה לא הייתה חמורה זה גרם לפתיחת כריות האוויר ברכב. כמו במאות מקרים בעבר, גם במקרה הזה התפוצץ מנגנון הניפוח של כרית האוויר מתוצרת טקאטה באופן אלים במיוחד ושלח חלקיקי מתכת חדים ולוהטים אל תוך תא הנוסעים. הנהגת, אישה בת 36, נהרגה מפגיעת הרסיסים. בתה בת ה-12 שישבה במושב האחורי נפצעה.

    פחות מ-48 שעות לאחר התאונה בריימס זימן שר התחבורה הצרפתי פיליפ טבארו (Philippe Tabarot) את בכירי סיטרואן ודרש מהם להרחיב את ההנחיה הממשלתית להפסקת שימוש בכלי רכב לכל המכוניות שבהן מותקנות כריות אוויר מתוצרת טקאטה ללא יוצא מן הכלל.

     

    כריות אוויר קטלניות בסיטרואן, DS ואופל: האם תביעה ייצוגית הצילה ישראלים?

     

    פחות משבועיים לאחר התאונה, ב-24 ביוני, פרסם שר התחבורה הצרפתי הוראה ממשלתית להפסקת שימוש מיידית בכ-800,000 כלי רכב עם כריות אוויר מתוצרת טקאטה, ואלה נוספו אל כ-900,000 כלי רכב שקיבלו הוראה כזאת קודם לכן. התוצאה: 31 יצרניות רכב חייבות להחליף בדחיפות כריות אוויר בכ-1.7 מיליון כלי רכב מ-224 דגמים שונים, וכל עוד שזה לא מבוצע אסור לאף אחד לנהוג בהם.

    במקביל, ממשלת צרפת מתכוונת לפרסם בקרוב "צו שר תחבורה" (arrêté ministériel) אשר יחייב את יצרניות הרכב לספק פתרון ניידות לכל בעל רכב שרכבו מושבת. היצרניות יוכלו להציע לבעלי הרכב רכב חלופי, החזר תמורת עלויות השכרת רכב או סידורים מתאימים אחרים – עד לסיום תיקון הרכב המושבת.

    כך תעביר ממשלת צרפת את הנטל הכלכלי מהצרכן, שהוא קורבן של מוצר פגום, אל היצרן, שהוא הגורם האחראי לפגם. מדובר בשינוי פרדיגמה מהותי בזכויות הצרכן בעת ריקול בטיחותי, וזה קובע רף חדש שעשוי להשפיע על מדיניות ממשלתית ברחבי האיחוד האירופי. מיותר לומר שסטנדרט זה שונה לחלוטין מן המצב הקיים בישראל.

    רימון רסס קטלני ברכב שלך

    אין לדעת כמה בני אדם נפגעו ב-12 השנים האחרונות מכריות אוויר קטלניות בישראל, אבל דבר אחד בטוח: אף תאונה כזאת, אם הייתה, לא נחקרה ברצינות מפני שממשלת ישראל קיבלה החלטה מודעת שלא לחקור לעומק תאונות דרכים. ממשלת ישראל, באופן כללי, לא אוהבת לחקור, אולי מפני שתוצאות של חקירות מפנות חלק מן האשם גם כלפיה.

    בשתי התאונות היחידות שידועות לנו שבהן נהרגו ישראלים צעירים בנסיבות דומות לא בוצעה חקירה מיידית, והסקת מסקנות שיכולות למנוע פגיעות דומות בוצעה רק לאחר פרסום תקשורתי.

    כנראה שזאת לא הפעם הראשונה שאתם שומעים על ריקול כריות האוויר של טקאטה. הפרשה, שהתפוצצה – תרתי משמע – בשנת 2013, חוללה את הריקול הגדול בהיסטוריה של תעשיית הרכב, אבל ההתפתחות האחרונה בצרפת הופכת את הסיפור לרלוונטי ודחוף מתמיד עבור עשרות, ואולי מאות, אלפי בעלי רכב בישראל.

    "עצירת השימוש" בצרפת נובעת מסכנה ברורה ומיידית של חיים ומוות בגלל שילוב קטלני בין "הזדקנות" כריות האוויר לבין תנאי חום ולחות קיצוניים שהופכים את מנגנון ניפוח כרית האוויר לפצצת רסס קטלנית.

    השורה התחתונה קריטית: אם יש לכם מכונית בת כ-10-15 שנים, בעיקר מתוצרת יפנית, אמריקנית או אירופאית, ייתכן שאתם נוהגים ברכב שאסור לנהוג בו כרגע במדינה אירופאית מפותחת. הסיכון אינו תיאורטי. מדובר בסכנת חיים חד משמעית. האקלים הישראלי, הדומה ואף קיצוני מזה שבדרום צרפת, הוא זרז קטלני לתקלה. השאלה היא לא אם משרד התחבורה הישראלי מודע לריקול, אלא מדוע הוא לא פועל באותה נחישות כמו ממשלת צרפת כדי להגן על הציבור.

     

     

    כפי שכתבנו כאן לא מעט ב-12 השנים האחרונות, הקטלניות של כריות האוויר מתוצרת טקאטה נובעת מן הניסיון של החברה – שפשטה את הרגל בגלל פרשה זאת – להגדיל את הרווחים שלה ולחסוך כסף. לצורך זה נבנה מנגנון ניפוח שמבוסס על חומר כימי מסוג חנקת אמוניום, ממש אותו חומר שמחבלים מרכיבים באמצעותו מטעני חבלה, אותו חומר שריסק בדיוק לפני 5 שנים את נמל ביירות בלבנון וגרם למותם של קרוב ל-220 אזרחים וליותר מ-7,000 פצועים.

    אנשי טקאטה ידעו שהם עובדים עם חומר מסוכן ולא יציב אבל רצו לחסוך כמה דולרים על כל מנגנון ניפוח שהם מייצרים. במהלך מספר שנים הם רשמו מספר פטנטים על טכנולוגיות שהיו אמורות למזער את חוסר היציבות של החומר בתוך מנגנוני ניפוח כאלה, מה שמוכיח שהם היו מודעים לבעייתיות של חנקת אמוניום. המקום שבו הם פשעו מבחינה משפטית ומוסרית הוא שלאחר שהניסיון שלהם כשל, וכבר בשנים 1999-2000 היו בידיהם עדויות על נפגעים ראשונים מפיצוץ לא מבוקר של כריות האוויר שלהם, הם הסתירו את המידע הזה מידי הרגולטורים והציבור והמשיכו לייצר מנגנוני ניפוח קטלניים למרות אזהרות בתוך החברה.

    חנקת אמוניום הופכת עם השנים לפחות ופחות יציבה ויותר ויותר קטלנית כתוצאה מחשיפה לחום וללחות – תנאים שמוכרים היטב לכל ישראלי. כאשר מנופחת כרית אוויר מתפוצצת חנקת האמוניום בעוצמה אדירה ומרסקת את מיכל המתכת שבתוכו היא מאוחסנת, וכך נורים רסיסי מתכת לוהטים וחדים במהירות קטלנית ישירות אל פניו וצווארו של הנהג או הנוסע שלצידו.

    לאחר חשיפת הפרשה, בשנת 2014, החלו רוב יצרניות הרכב לבצע החלפה של כריות אוויר ומנגנוני ניפוח. אלא שבשונה מריקולים אחרים הפעם הייתה ליצרניות הרכב בעיה: פשיטת הרגל של טקאטה, בשנת 2017, מנעה מהם את האפשרות להפיל עליה את עלויות התיקונים והן חייבות לשאת בכך בעצמן. חלק מיצרניות הרכב לא אוהבות את זה. במהלך השנים הסתבר שיש סדרות קטלניות יותר וקטלניות פחות של כריות אוויר אבל כל מנגנוני הניפוח שמבוססים על חנקת אמוניום מסוכנים ויש להחליף אותם.

    פרשת טקאטה נחשפה בישראל כבר לפני 12 שנים, בין השאר באתר TheCar שעוסק בנושא זה לא מעט מאז ועד היום. אלא שכל זה לא הניע את משרד התחבורה שלנו לבצע פעולות אקטיביות לאיתור קבוצת הסיכון ולגרום להחלפת כריות ומנגנוני ניפוח בכל המכוניות.

    בהיעדר פעולה ממשלתית הוגשה בשנת 2019 תביעה ייצוגית כנגד 10 יצרניות ויבואניות רכב בדרישה לבצע החלפת כריות, ולאחר מכן נאלצה סיטרואן, למשל, לבצע כאן החלפת כריות שלא בוצעה על-ידה בשעתו בצרפת ובמדינות נוספות. למרות זאת, היות שמשרד התחבורה לא חקר לעומק את הנושא אין ודאות מוחלטת שאפילו יצרניות רכב שקראו לתיקון של כריות אוויר החליפו אותן בכל כלי הרכב שבהם היו כריות מתוצרת טקאטה או שמא רק בחלק מהם.

     

     

    ככה עושים את זה נכון: סיפור ההצלחה האוסטרלי

    מן הנתונים שפורסמו עד היום באירופה עולה שבצרפת (ובקולוניות שלה) נרשמו מאז שנת 2016 לפחות 17 הרוגים כתוצאה של פיצוץ לא מבוקר של כריות אוויר מתוצרת טקאטה ועשרות פצועים.
    משרד התחבורה הצרפתי הורה, כאמור, להפסיק את השימוש ב-1.7 מיליון מכוניות אבל דורש מיצרניות הרכב להחליף כריות מתוצרת טקאטה ב-2.5 מיליון כלי רכב.

    באיטליה ידוע לפחות על שתי הרוגות כתוצאה של פיצוץ לא מבוקר של כריות טקאטה, אחת מהן היא סטודנטית בת 22 שנהגה גם היא בסיטרואן C3 והפגיעה בה תוארה כ"דומה לפציעה מנשק חם".
    בספרד תוקנו כבר 87% מכלי הרכב שנדרשת בהם החלפת כריות, וזאת בעקבות קמפיין ממשלתי שהחל עוד בשנת 2024.

    אצלנו, לעומת זאת, משרד התחבורה לא מבצע ומפרסם דוח מעקב מסודר ומעודכן אחר כל המכוניות שבהן מותקנות כריות אוויר כאלה. ביוזמת יצרניות רכב שונות בוצעו עד כה בישראל ריקולים על-ידי טויוטה, קבוצת פולקסווגן, ב.מ.וו, הונדה, מאזדה, סובארו, ניסאן, אופל, סיטרואן, פורד, ג'נרל מוטורס ומרצדס – אבל מה שמטריד זה מה שאנחנו לא יודעים: אילו מכוניות עם כריות מתוצרת טקאטה לא נקראו לתיקון, כולל גם אצל יצרניות שקראו לתיקון לחלק מכלי הרכב שלהן.

    כאמור, היות שבישראל לא מבוצע חקר לעומק של תאונות דרכים אנחנו גם לא יודעים כמה פצועים או הרוגים היו בארץ כתוצאה של פיצוץ לא מבוקר של כריות אוויר, אבל אנחנו כן יודעים שבמשרד התחבורה לא מנהלים מחקר יסודי של הפרשה הזאת. הדבר הקריטי ביותר בישראל הוא שתנאי האקלים אצלנו הם הגרועים ביותר – מבחינת חום ולחות – וזה מגביר באופן דרמטי את הסיכון.

    ממשלת אוסטליה הדגימה לכל העולם איך אפשר לפתור את המשבר הזה במהירות וביעילות כאשר הכריזה בפברואר 2018 על "ריקול חובה ממשלתי" לכל כלי הרכב עם כריות אוויר מתוצרת טקאטה.
    הממשלה האוסטרלית לא המתינה ליצרניות הרכב וגם לא לבעלי הרכב, אלא הקימה בשלב ראשון אתר אינטרנט ממשלתי שבו רוכז כל המידע בנושא, וקראה לכל בעלי הרכב להגיע למוסכי היבואנים כדי להחליף כריות אוויר.
    בשלב הבא הציגה ממשלת אוסטרליה מדיניות של "מקל וגזר": הממשלה סייעה לבעלי רכב להגיע למוסכים ודאגה לחלקם לרכב חלופי, וביד השנייה הטילה עונשים על בעלי רכב שלא תוקנו וביטלה את רישיונות הרכב.

    התוצאה: תוך זמן קצר הוחלפו באוסטרליה יותר מ-3.7 מיליון כריות אוויר שמהוות כ-99.9% מכלל כריות האוויר מתוצרת טקאטה שהותקנו במכוניות באוסטרליה. עד היום נרשם באוסטרליה רק מקרה מוות אחד כתוצאה של הכשל הזה, לעומת 17 בצרפת ו-28 בארצות הברית.
    ממשלת צרפת, כאמור, נזכרה להתחיל לפעול רק לאחר שנהרגו 17 אזרחים שלה ועשרות נפצעו, אבל "מוטב מאוחר מאשר לעולם לא": הפעולה שננקטת שם היא מוחלטת וחד משמעית, ואמורה לפתור את הכשל הזה אחת ולתמיד.

     

     

    ומה לגבי ישראל?

    פנינו בבקשת תגובה אל דובר משרד התחבורה ושאלנו מדוע המשרד לא מבצע בדיקה יסודית לגילוי כל המכוניות שנעות על כבישי הארץ כשמותקנות בהן כריות אוויר קטלניות מתוצרת חברת טקאטה היפנית.
    ביקשנו לקבל את כל הדוחות והמסמכים – אם יש כאלה – שמעידים על איזו שהיא פעילות או התייחסות של אנשי משרד התחבורה לפרשה הזאת ושאלנו אם – ומתי – יורה משרד התחבורה על הפסקת נסיעה של כלי רכב בישראל מאותה סיבה?

    ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה מפיץ קריאות חוזרות לבעלי הרכבים בהתאם ליוזמת והנחיות יצרני הרכב. כך נעשה גם במקרה ספציפי זה בעניין הכשל בכריות האוויר, כתוצאה עד כה הוחלפו מעל ל 1.3 מיליון כלי רכב במדינה".
    במילים פשוטות, במשרד התחבורה מאשרים שוב שהם עצמם לא בדקו, לא בודקים, ולא רואים כל צורך לבדוק אם יצרניות הרכב מבצעות בישראל את כל הקריאות לתיקון שהן מבצעות בחו"ל או רק את הקריאות שהן רוצות לבצע, מתוך ידיעה שאף רגולטור לא מפקח עליהן או בודק אותן.

    במקביל פנינו גם אל הממונה על חופש המידע במשרד התחבורה וביקשנו מידע אודות פעילות משרד התחבורה בנושא. ביקשנו לקבל פירוט של כל הפעולות שבוצעו על-ידי משרד התחבורה מאז נודעה הפרשה בעולם בשנת 2013, ובפרט הוראות שהוצאו ליבואנים ולמוסכים, מכתבים או הודעות שנשלחו לציבור, פגישות עם נציגי יבואנים, תיאום עם גורמים בינלאומיים או כל פעולה אחרת שננקטה בנושא.

    ביקשנו לדעת האם בוצעה בדיקות עצמאיות של המשרד ואם כן – מה היו תוצאותיה? אם לא בוצעה בדיקה עצמאית – מדוע?
    ביקשנו לקבל דוח מסכם של בדיקה כזאת, אם בוצעה, וגם לדעת אם נבחנו תאונות דרכים בישראל שייתכן וקשורות לכשל בכריות אוויר טקאטה?
    ביקשנו לדעת אם משרד התחבורה יידע את משטרת ישראל בנושא הכשל של כריות האוויר, אם הועבר מידע לחוקרי תאונות דרכים במשטרה או לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים או למכון לרפואה משפטית.
    עוד ביקשנו לדעת על איסוף מידע מגורמים מחוץ למשרד בדגש על מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני, חברות הביטוח בישראל או רשויות רגולטוריות באירופה או באוסטרליה.
    לבסוף ביקשנו לקבל רשימה מלאה ומעודכנת של כל המכוניות בישראל שבהן מותקנות כריות אוויר מתוצרת חברת טקאטה ולדעת האם משרד התחבורה הקים מערכת מעקב מרכזית ופומבית אחר מצב הטיפול בכריות האוויר האלה, כפי שביצעה ממשלת אוסטרליה, והאם קיימת תוכנית להקים מערכת כזאת.

     

     

    האם גם ברכב שלך מותקנת פצצה מסוכנת?

    היות שמשרד התחבורה הישראלי מעולם לא טרח ליידע את בעלי הרכב והנוסעים לגבי הסכנות של כריות אוויר מתוצרת טקאטה אין לנו עדיין דרך מוחלטת ליידע בעלי רכב האם מותקנת או לא מותקנת אצלם כרית אוויר שמסכנת את החיים שלהם. הדרך היחידה לברר את זה לפי שעה היא לבדוק באתרים ממשלתיים בארה"ב ובאירופה, ולשלוח שאלה בכתב אל יבואנית הרכב שלכם.

    מי שרכב כמו שלו נמכר גם בארה"ב (בעיקר מותגים אמריקנים ויפנים) יכול לבצע חיפוש באתר של מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני, ולכולם מומלץ לבקר גם באתר הייעודי שהקימה ממשלת צרפת לצורך זה.

    כאמור, הקמפיין הצרפתי כולל כעת כ-2.5 מיליון כלי רכב שמתוכם כ-1.7 מיליון הוגדרו ברמת דחיפות גבוהה עם הנחיית "הפסקת שימוש" ("Stop Drive"). חשוב להדגיש שהרשימה דינמית ומתעדכנת ככל שזורם לאחראים על המוקד הזה מידע נוסף. כאן תוכלו למצוא את כל כלי הרכב שמופיעים במאגר של ממשלת צרפת נכון ל-29 ביולי 2025, וכאמור – מומלץ להתעדכן במקור, באתר הצרפתי.

    עד שנקבל תשובות ממשרד התחבורה אנחנו קוראים למשרד לאמץ את הגישה הפרואקטיבית של ממשלת צרפת ולמפות באופן מיידי את כל כלי הרכב בישראל שבהם מותקנות עדיין כריות אוויר מסוכנות מתוצרת טקאטה.

    על משרד התחבורה לשקול לבצע את אותן פעולות שביצעה ממשלת צרפת ולהורות על "הפסקת שימוש" מיידית בכלי רכב כאלה, בדגש על אלה שנמצאים ברמת הסיכון הגבוהה ביותר. התעלמות מהנעשה באירופה תהיה הפקרות של בטיחות הציבור. אסור לחכות לאסון בישראל כדי לפעול.

     

    המכוניות שנקראו לתיקון בצרפת

     

     

    ידוע לכם על תקלה סדרתי שלא מטופלת? כתבו לנו אל: editor.thecar@gmail.com

     

    לקריאה נוספת:

    בעקבות חשיפת TheCar: יוחלפו כריות-אוויר ב-650 אלף מכוניות

    קביעה תקדימית: ריקול ברכב שמבוצע בחו"ל יבוצע גם בישראל

    מיליוני מכוניות עם כריות אוויר מסוכנות נקראות לתיקון, ומה עם הרכב שלך?

     

     

     

    תמונה של גיל מלמד

    גיל מלמד

    עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה. כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'. ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • פצצה קטלנית ברכב שלך: ממשלת צרפת השביתה 1.7 מיליון מכוניות. האם עשרות אלפי נהגים בישראל נמצאים בסכנת חיים מיידית?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.