מוקדם יותר החודש הודיעה חברת קרסו מוטורס, היבואנית של קבוצת רנו-ניסאן לישראל, על כוונתה לבצע שינויים מבניים בחברות בנות שלה, ובין השאר למזג באופן סטטוטורי את חברת קל-אוטו, שאותה רכשה בחודש מאי שעבר, עם חברת הליסינג שלה – פסיפיק רכב ותחבורה בע"מ'.
המיזוג של 'פסיפיק', אשר בין השאר מפעילה את המותג Lease4U בתחומי הליסינג התפעולי וההשכרה לזמן קצר, ואשר מחזיקה בצי בהיקף של כ-26 אלף כלי רכב, עם חברת קל-אוטו אשר עוסקת בפעילויות דומות ומחזיקה בצי רכב בהיקף של כ- 16 אלף כלי רכב – צפוי להתקיים מבחינה סטטוטורית ב-1 באפריל השנה, והמנכ"ל של פסיפיק הוא איציק וייץ, שהוא גם מנכ"ל קרסו.
בהודעה מיוחדת לבורסה פרסמה אתמול קרסו מוטורס את ההערכה של חברת מידרוג, לפיה סיכון האשראי של פסיפיק גדל "לנוכח הגדלת המינוף הנובעת ממאזנה של קל-אוטו", הגם ש"לא צפויה השפעה מיידית על הדירוג נוכח הערכת מידרוג כי החברה תשפר את יחס המינוף בטווח הקצר-בינוני באמצעות צמצום הצי והנבת סינרגיות".
כידוע, וכפי שגם מתואר בהערכה של מידרוג, "קל-אוטו… נרכשה על ידי קרסו במסגרת הסדר חוב… כשהיא נתונה במצוקה פיננסית קשה. רכישת קל-אוטו נועדה להרחיב את דריסת הרגל של קבוצת קרסו בתחום הליסינג התפעולי, הן כזרוע שיווקית נוספת לרכבי היבואן, והן כפעילות מניבת ערך באופן עצמאי, ובמטרה סופית למזגה לתוך פסיפיק… מאז נרכשה על ידי קרסו נערכו בקל-אוטו מהלכים תפעוליים, ארגוניים ופיננסיים שיצבו את מצבה. בתוך כך, החלו פסיפיק וקל-אוטו ליישם מהלכי איחוד וסינרגיה תפעוליים תחת ניהול משותף…
מידרוג מעריכה כי מיזוג קל-אוטו לתוך פסיפיק צפוי לשפר את מיצובה העסקי של פסיפיק, אולם לפגוע במיצובה הפיננסי בשל המינוף הגבוה של צי קל-אוטו, ונוכח ההפסדים שרשמה קל-אוטו בשנים האחרונות, ובעוצמה רבה יותר בשנת 2020 ברקע הסדר החוב ומכירתה מבעליה הקודמים. ירידה ביחס הון-למאזן גוזרת ירידה בשיעור כלי רכב פנויים משעבוד ביחס לחלויות החוב השוטפות והיחלשות הגמישות הפיננסית בשל כך…
עם זאת, מידרוג מביאה בחשבון את מדיניות החברה להקטנת הצי של החברה הממוזגת… יש לציין כי יחס המינוף של החברה ערב המיזוג בלט לטובה לרמת הדירוג ובהשוואה לענף הליסינג. היחס הצפוי לאחר המיזוג עודנו טוב יחסית, ומפצה באופן חלקי על פרופיל עסקי ריכוזי של החברה, בשל הישענותה על קו עסקים עיקרי אחד, תלות גבוהה בקרסו כיבואן ותמהיל הצי המוטה לרכבי קרסו. נציין לחיוב כי להערכתנו החברה צפויה לעמוד במרווח גבוה מאמות המידה הפיננסיות מול המממנים גם לאחר העלייה ביחס המינוף".
במידרוג מעריכים שההכנסות של החברה המאוחדת במהלך 2021 יהיו בין 850 ל-950 מיליון שקלים מדמי חכירה (יש להניח שמדובר גם בהכנסות ממכירת רכב – ג.מ.), ואנשיהם מצטטים מן הסתם מידע שנחשף בפניהם על-ידי אנשי קרסו מוטורס כשהם חוזים שתחת הניהול של קרסו מבוצעות כעת פעולות להקטנת צי הרכב המשותף מרמה של 42,000 כלי רכב בעת המיזוג (כ-26 אלף כלי רכב של קרסו ועוד כ-16 אלף כלי רכב של קל-אוטו). להערכתם, מגמה זאת צפויה להימשך גם במהלך 2021, אבל לאחר צמצום הצי צפוי ההיקף שלו להתייצב על "היקף נמוך מזה הנוכחי, אולם עדיין גבוה במידה שתקנה לחברה יתרונות לגודל בקבלת הנחות מספקים, לצד ניצול יעיל של תשתיות ומערכי שיווק והפצה, ופיזור רחב יותר של תיק הלקוחות. כמו כן, המיזוג צפוי ל תמוך בשיפור יכולת המכירה של החברה, זאת ע"י הגדלת פריסת הסניפים והיצע כלי הרכב הנמכרים במגרשים".
אנשי מידרוג צופים גם היחלשות במדד "התשואה לנכסים" בגלל "השפעה שלילית מצד רווחיותה של קל-אוטו", ומעריכים שהמיזוג של שתי החברות ידרוש לכל הפחות עוד שנה שלמה של זמן התאמה שבמהלכה תהיה לקל-אוטו "תרומה שלילית לשורת הרווח הנקי המאוחד".
"בסיכום השיקולים לעיל", מסכמים ומעריכים אנשי מידרוג, "למרות העלייה בסיכון האשראי של פסיפיק עסקת המיזוג אינה צפויה להוביל לשינוי דירוג פסיפיק בטווח המיידי, זאת משום שאנו מעריכים כי יש בידי החברה הממוזגת לשפר את יחסי המינוף ואת רווחיותה על בסיס היתרונות הגלומים בעסקה… ועל בסיס מדיניותה של החברה אשר הוכחה כשמרנית לאורך השנים".