• Ad
  • טסלה שדרגה את מודל 3 ואת מודל Y. זה מה שתקבלו וזה מה שלא
    טסלה החזירה את ידית האיתות ל'מודל 3' בעדכון האחרון שלה והיא גם מציעה ערכת התקנה לדגמי 2024-2025. לקוחות בסין משלמים 350 דולר תמורת ההתקנה, בארה"ב משלמים 595 דולר ובאירופה 660 אירו. וכמה ישלמו הישראלים?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בסוף שנת 2023 השיקה טסלה את מתיחת הפנים של 'מודל 3' – זאת שנקראת Highland וכוללת עדכונים רבים ושדרוגים טכנולוגיים מרשימים. אחת ההחלטות מעוררות המחלוקת הייתה הסרת ידית האיתות הפיזית המסורתית לטובת ממשק מגע שמותקן על גבי גלגל ההגה.

     

    אילון מאסק פורש אבל הנזק שנגרם לטסלה בלתי הפיך

     

    טסלה הציגה את המהלך הזה כמעבר אל תא נהג עתידני ונקי יותר, ואף רמזה על כך שזה מנבא יכולות נהיגה אוטונומית שהיא אולי תציע אי פעם בעתיד. אלא שההחלטה הזאת התקבלה במורת רוח רבה ברבים מן השווקים שבהם המכונית משווקת, ועל ידי לא מעט נהגים שרכשו את הרכב. הבעיה היא שכפתורי המגע הקטנים שממוקמים על גלגל ההגה עצמו גורמים לקושי ממשי בנהיגה יום-יומית, במיוחד בתנאי תנועה מורכבים: כאשר נהג או נהגת מסובבים את גלגל ההגה, למשל בתוך כיכר או בעת פנייה חדה, הכפתורים משנים את מיקומם היחסי לידי הנהג. כדי לאותת במצב כזה יש להסיט מבט מהכביש כדי לאתר את הכפתור הרלוונטי או לבצע פעולה שאינה אינטואיטיבית.

    כפי שכתבנו כאן, במתיחת הפנים המינורית יותר שבוצעה לאחרונה טסלה החזירה את המצב לקדמותו, וכל המכוניות החדשות מגיעות עם מוט איתות נורמלי. בנוסף, וכפי שכתבנו, טסלה גם התכוונה להעתיק לשווקים נוספים את "ערכת ההתקנה" של מוט איתות למכוניות קיימות – שהיא מציעה זה מכבר בסין. כעת מתממשת ההבטחה הזאת וכל בעל רכב אמריקני או אירופאי מן השנתונים הרלוונטיים יכול להיכנס לחנות המקוונת הרשמית של טסלה ולרכוש את הערכה תחת הקטגוריה של אביזרי רכב.

    ערכת האיתות מחזירה למעשה את המצב לקדמותו באמצעות מוט שמאלי מסורתי שמוצמד לעמוד ההגה, ולאחר ההתקנה יכול כל נהג במכונית הזאת לעשות את מה שעושה כל נהג בכמעט כל מכונית נורמלית: לאותת שמאלה או ימינה גם בשעה שהוא או היא מסובבים את גלגל ההגה כדי לפנות.

    כדי לקנות ערכת התקנה יש להיות בעלים של מודל 3 עם חשבון מקוון פעיל בטסלה, אבל אין אפשרות לבצע את ההתקנה לבד – לצורך זה יש להגיע אל אחד ממרכזי השירות של טסלה – היות שנדרשת החלפה של עמוד ההגה ושל ההגה עצמו.

    יש רק שתי בעיות. ראשית, בעלי רכב שרוצים לקבל בחזרה את אחד האביזרים הבסיסיים ביותר בכל מכונית נדרשים לשלם 595 דולרים אם הם מבצעים את ההתקנה בארה"ב (כמעט 2,000 שקלים בערכו הנמוך של הדולר נכון להיום) או 660 אירו באירופה, כלומר כמעט 2,500 שקלים. אצלנו, בישראל, עדיין לא פורסמה האפשרות לבצע התקנה כזאת וגם לא ידוע כמה היא תעלה לאחר שמוסיפים לה את כל המיסים המקומיים. אם לוקחים כנקודת מוצא את המחיר האירופאי ומוסיפים לו מע"מ מגיעים ל-2,977 שקלים.

    שנית, וכאמור, טסלה התמודדה עם אותו מצב בסין וגם שם היא נקטה במהלך דומה. אלא שלקוחות סינים נדרשו לשלם תמורת אותו מוצר ואותה עבודה רק 2,499 יואן שהם כ-350 דולר או 1,150 שקלים כערכם כעת. אם בעלי רכב ישראלים יזכו למחיר לו זכו הסינים זה יעלה להם לכל הפחות 1,150 שקלים (לפני מע"מ). אז כמובן שנשמח לקבל יחס מיוחד מטסלה, אבל אם צריך להמר אז יותר הגיוני לקחת כנקודת ייחוס את המחירים בארה"ב ובאירופה.

     

    הייצור של טסלה מודל Y המחודשת מתחיל מחר

     

    האם זה תיקון, שדרוג או קריאת שירות?

    את המהלך של טסלה, בדגש על התיקון שלו, אפשר לפרש בדרכים שונות, והכל בעיניי המתבונן או הפרשן המשפטי.

    בפורומים וקהילות שונות ברחבי העולם נשמעות טענות לפיהן אם יצרנית רכב מודה בטעות תכנונית שמשפיעה על הנוחות ועלולה לפגוע בבטיחות – עליה לתקן את הטעות הזאת במסגרת קריאת שירות (ריקול) אשר ממומנת במלואה על-ידי היצרנית. דרישה לתשלום כדי לתקן מוצר פגום נתפשת כבלי הגונה.

    לעניות דעתנו, אם יורשה לנו, נראה שהסיטואציה היא לא כל כך חדה וברורה. ראשית, אם שיטת האיתות של טסלה עמדה בתקנות של כל שוק שבו נמכרו מכוניות מתוצרתה ואם לקוחות שרכשו את המכוניות האלה ידעו מה הם קונים ולמרות זאת החליטו לקנות אותן – אזי יהיה מאוד קשה לטעון שטסלה עברה על איזה שהוא חוק או ביצעה איזו שהיא עבירה כלפי לקוחותיה.

    עצם העובדה שכעת היא משיקה "ערכת תיקון" לא משנה את העובדות הנ"ל, מה גם שבאותה מידה אפשר לומר שמדובר בכלל ב"ערכת שדרוג" שאף אחד לא חייב לקנות או להתקין אותה.

    אם, לצורך הדיון, היה מסתבר שכתוצאה מן ההחלטה של טסלה להסיר את מוט האיתות המכוניות שלה מעורבות ביותר תאונות, ואפשר היה לתלות את הנתונים האלה באופן מובהק באותו רכיב – זה היה פותח פתח לחקירה רגולטורית שאולי הייתה מחייבת את טסלה לנהוג אחרת. אבל כל עוד שאף רשות רגולטורית לא מאלצת את טסלה להתקין מוט איתות במכונית מתוצרתה יהיה מאוד קשה לטעון שמדובר בתיקון או ב"קריאת שירות".

    ובכל זאת – נראה שיש טעם לפגם שעלות התיקון (או השדרוג) הזה כל כך גבוהה, במיוחד באירופה ובעיקר לנוכח פער המחירים ביחס לסין.

     

    לכודים בטסלה: האם נעילת הדלתות של טסלה מסכנת חיים?

     

    למה זה כל כך חשוב לנהגים, ומה קורה בישראל?

    לדעתנו ידית איתות פיזית היא מרכיב בסיסי וחשוב בממשק הנהג, ובמיוחד מפני שזה מאפשר לנהג או לנהגת לאותת גם כאשר גלגל ההגה מסובב לאחד הכיוונים. בנוסף, פעולת האיתות באמצעות מוט היא אינטואיטיבית ומהירה, ותנועת האצבעות הפיזית מעניקה לנהג משוב ברור שממשקי מגע לא תמיד מצליחים להעביר.

    מחקרים שונים בתחום הבטיחות בנהיגה הצביעו על כך שממשק מתוחכם מדי עלול לגרום לעיכובים, טעויות ומצבי דחק לנהגים, ובמקרה הספציפי הזה יכול להיות שנהגים פשוט פוסחים על שימוש באיתות – וזה עלול לסכן אותם וגם אחרים.

    טסלה ישראל עדיין לא פרסמה את מדיניות התמחור שלה לערכת האיתות או על הזמינות שלה במרכזי השירות בארץ, אבל כמו בסין ובכל מקום אחר – מעבר לעלות הכספית נדרש גם ביטול זמן כדי לבצע את העבודה.

    לעניות דעתנו – הסרת ידית האיתות הפיזית ב'מודל 3' הייתה טעות, העובדה היא שזה עורר דיון ומחלוקת עזים בפורומים השונים בעולם, ועל טעויות צריך לשלם. אולי לא צריך לצפות מטסלה לשאת לבדה בכל עלות התיקון (או השדרוג) – אבל בהחלט יש מקום לעשות את זה בדרך הכי פחות מכבידה.

     

     

    לקריאה נוספת:

    סי ליאון 7 של BYD מושק בישראל מול טסלה Y

    דברים שאילון מאסק הבטיח וחלקם לא יקרה לעולם

    רואה מוסך: ניסאן ג'וק הוכתר כרכב הכי פחות אמין בבריטניה

     

     

    תמונה של גיל מלמד

    גיל מלמד

    עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה. כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'. ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.