• Ad
  • מדוע צריך להצטער על מות תערוכת הרכב הבינלאומית של ז'נבה
    תערוכת המכוניות הוותיקה בעולם והחשובה ביותר באירופה לא תתקיים יותר. האם יצרניות הרכב לא זקוקות לקהל, ומה זה אומר על התעשייה האירופאית?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מארגני תערוכת המכוניות הבינלאומית של ז'נבה הכריזו בסוף השבוע על מותה הסופי והמצער: תערוכת המכוניות הוותיקה ביותר בעולם, שנערכה כמעט "על השעון" מאז שנת 1905, לא תתקיים יותר בשוויץ, והקרן שניהלה אותה תפורק.

     

    מדוע צריך להצטער על מות תערוכת הרכב הבינלאומית של ז'נבה

     

    אנשי ההפקה והארגון של התערוכה לא יישארו חסרי עבודה: במקום ז'נבה הם יוסיפו להפיק, לפחות ב-9 השנים הבאות, את תערוכת המכוניות הבינלאומית של קטאר. שם הם אולי ייהנו מתקציבים שהתפנו במדינה תומכת הטרור לנוכח צמצום התקציב שהיא מעבירה לחמאס.

    כל תערוכות הרכב הבינלאומיות מחשבות בשנים האחרונות מסלולים חדשים, או שמא את קיצן, וזאת מפני שהפקת אירועים בינלאומיים פיזיים גדולים עולה הרבה כסף ומפני שיצרניות הרכב מצאו דרכים פחות יקרות להציג את מרכולתן. כך, למשל, תערוכת המכוניות הבינלאומית של דטרויט, שהתקיימה לאורך עשרות שנים ב"עיר הבירה" של תעשיית הרכב האמריקנית בתחילת כל שנה תחת אווירה קפואה – הועברה לחודשי הקיץ בתקווה למשוך יותר קהל, אך ללא הצלחה. תערוכת המכוניות הבינלאומית והדו-שנתית של פרנקפורט, שנחשבה לאחד האירועים הגדולים והחשובים של תעשיית הרכב העולמית – סגרה את שעריה והוחלפה במהדורה צנועה יותר שנערכת במינכן, ובמקביל בוטלו תערוכות לאומיות ובינלאומיות קטנות יותר.

    תערוכת המכוניות של ז'נבה נחשבה בעשורים האחרונים לחביבת תעשיית הרכב וגם לתערוכה האירופאית החשובה ביותר. יש לכך שלוש סיבות עיקריות: היא קטנה וקומפקטית ולכן זולה יחסית להפקה, היא התקיימה במדינה ניטראלית שכמעט ולא מייצרת רכב, והקהל שנמשך אליה – יותר מחצי מיליון מבקרים בכל מופע – הוא בין העשירים והמבוססים ביותר מבין הקהלים של כל תערוכות הרכב. אפילו ארגון "מכונית השנה האירופאית" נהג להשתמש בז'נבה בכל שנה כדי להציג את המכוניות הזוכות.

     

    מדוע צריך להצטער על מות תערוכת הרכב הבינלאומית של ז'נבה

     

    בשונה מן התערוכות הדו-שנתיות של פרנקפורט ופריז (כיום מינכן ופריז), שנערכות ברבעון האחרון של השנה וחושפות דגמים שמתגלגלים לאולמות כעבור כחצי שנה, בז'נבה התקיים תמהיל צבעוני של דגמים חדשים במקביל לתחילת מכירתם יחד עם מכוניות על אקזוטיות ודגמי קצה של מכוניות מסה. אפילו ארגון "מכונית השנה האירופאית" נהג להשתמש בז'נבה כדי להציג את המכוניות הזוכות.

    תערוכת ז'נבה תחסר לנו ראשית לכל מפני שקל "להשתלט" עליה: היא נערכת בשני אולמות לא מאוד גדולים שנמצאים במרחק הליכה משדה התעופה הבינלאומי של ז'נבה. כך אובד אירוע שמאפשר להתחכך ולדבר עם מנהלים מעניינים מן התעשייה, וחובבי רכב איבדו הזדמנות נוחה וזמינה לגעת ביצירות החדשות והמיוחדות ביותר.

     

    היצרנית האירופאית לא מעוניינות

    את המכה המסחרית הכואבת ביותר חטפו תערוכת ז'נבה והמציגות המתמידות שלה בשנת 2020 כאשר שלטונות העיר ביטלו ברגע האחרון את אירוע 2020 בגלל מגפת קורונה.

    עד לקורונה נאלצו השוויצרים לוותר על תערוכת הרכב שלהם רק במהלך מלחמות העולם הראשונה והשנייה, והאירוע של 2020 אמור היה להיות המהדורה ה-90 של האירוע. מאז הושעתה הפעילות לארבע שנים, ומופע מחודש שלה, אך בדיעבד גם אחרון, נערך בחודש מרץ השנה.

    לפני כחצי שנה העריכו מארגני תערוכת ז'נבה שבתערוכת 2024 יופיעו בין 30 ל-40 מציגים גדולים ועשרות מציגים קטנים, והם פעלו כדי להוזיל את עלויות ההפקה וההשתתפות באמצעות קונספט חדש של תצוגות אחידות ומוכנות מראש.
    בסופו של דבר נערכה התערוכה השנה כמעט בלי מציגים חשובים: מבין כל יצרניות המסה האירופאיות רק קבוצת רנו רכשה שטחי תצוגה ואילו כל היצרניות הגרמניות, כמו גם סטלנטיס, פורד, ג'נרל מוטורס, וולוו, יגואר-לנדרובר ויצרניות היוקרה – ויתרו על שוויץ.

    כן הציגו השנה שתי יצרניות רכב סיניות – BYD שניצלה את הבמה כדי לחשוף את מותג הדגל החדש שלה, יאנגוואנג, ו-SAIC שהציגה את מותג הפרימיום החדש שלה, IM. לצידן הופיעו יצרנית הרכב החשמלי האמריקנית לוסיד, וסדנת העיצוב האיטלקית פינינפארינה.

     

    מדוע צריך להצטער על מות תערוכת הרכב הבינלאומית של ז'נבה

     

    בהודעה לעיתונות שפרסמו מארגני תערוכת ז'נבה נכתב שמועצת המנהלים של הוועדה המארגנת מפרקת את הקרן שמארגנת את האירוע בגלל "ההכרה בכך שתנאי השוק באירופה לא תורמים להצלחתן של תערוכות עתידיות", ותערוכת 2025 לא תתקיים "בגלל חוסר הוודאות שקיים בתעשיית הרכב והאטרקטיביות הנשחקת של התערוכות הגדולות באירופה".

    נשיא הקרן שהפיקה את התערוכה, אלכסנדר דה סנרקלנס, מצוטט בהודעה לעיתונות כמי שאמר ש"חוסר העניין שמפגינות יצרניות הרכב בתערוכת ז'נבה קשה בהקשר של התעשייה ושל התחרות מצד תערוכות פריז ומינכן – שמועדפות על התעשייה המקומית שלהן. רמות ההשקעה שנדרשות כדי לשמור על תצוגה כזאת הטילו את המכה הסופית על מהדורה עתידית".
    מנכ"ל התערוכה, סנדרו מסקיטה, הוסיף ש"אפשר להבין שתערוכות מוטוריות מוסיפות לפנות למותגים בחלקים שונים של העולם, ושתערוכת הרכב הבינלאומית בז'נבה חיזקה את כוח המשיכה שלה במזרח התיכון".
    בכך מתכוון מסקיטה לחוזה לעשר שנים שחתמה הפקת התערוכה עם משרד התיירות של קטאר שבמסגרתו היא מפיקה תערוכת רכב בינלאומית דו-שנתית בדוחא, ביקרת קטאר. התערוכה הראשונה במסגרת זו נפתחה ב-5 באוקטובר, יומיים לפני השבת השחורה שלנו, בהשתתפות 30 מותגי רכב.

     

    מדוע צריך להצטער על מות תערוכת הרכב הבינלאומית של ז'נבה

     

    כך, בקול ענות חלושה, נגדעת מסורת עשירה של תערוכת הרכב הוותיקה בעולם, אירוע שנערך לראשונה בשנת 1905 ונחשב לחשוב ביותר עבור תעשיית הרכב האירופאית.

    יש שייאמרו שאין יותר צורך בתערוכות רכב פיזיות ושתערוכת ז'נבה הביאה את קיצה במו ידיה: ארבע שנים בלעדיה אילצו את יצרניות הרכב לפתח פתרונות אלטרנטיביים כמו השקות רכב וירטואליות ופניה ישירה וממוקדת ללקוחות באמצעות מדיה חברתית, וידאו, ושכירי חרב שמכונים "משפיעני רשת". ייתכן שיצרניות הרכב שכנעו את עצמן שהן לא זקוקות יותר לתצוגות פיזיות.

    אלא שנכון לעכשיו נראה שיש כשל לוגי בהנחה הזאת, כפי שמוכיחים הגודל, ההשקעה וההיקף של תערוכות הרכב הגדולות של סין, במיוחד בבייג'ינג, שנחאי וגוואנג'ו. סין הרבה יותר מתקדמת מאירופה בכל הקשור לרשתות חברתיות ושימושים דיגיטליים, אבל מיליוני לקוחות סינים בוחרים לכתת רגליים ו"לבעוט בצמיגים" במו רגליהם.

    אז יכול להיות שאין יותר מקום לתערוכות רכב, ואולי רק אין עוד הצדקה כלכלית לתערוכות רכב שנתמכות על-ידי יצרניות רכב אירופאיות. ואם המחשבה האחרונה נכונה זה עלול להיות סימפטום למשהו הרבה יותר מבהיל מאשר מותה של תערוכת הרכב הוותיקה ביותר בעולם.

     

    מדוע צריך להצטער על מות תערוכת הרכב הבינלאומית של ז'נבה

     

     

    לקריאה נוספת:

    תערוכת ז'נבה 2024: יצרניות סיניות חוגגות, כמעט כל האחרות נפקדות

    המכוניות ממרוקו המדבקה מאיטליה: ממשלת איטליה מורידה לפיאט את הדגל

     

     

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    סוף עידן: מדוע צריך להצטער על מות תערוכת הרכב הבינלאומית של ז'נבה?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.