מאזדה פרשה תערוכת עיצוב בשבוע העיצוב של מילאנו באיטליה, והיא מציגה אופניים, ספה ושולחן סלוני שמעוצבים ברוח פילוסופיית KODO . האם מאזדה, בעקבות פורשה, תיכנס גם לתחום עיצוב המוצר?
לראשונה מזה זמן רב חורגת יצרני הרכב היפנית מאזדה מן העיסוק הרגיל שלה בבניית מכוניות ומציגה את פילוסופיית העיצוב העכשווית שלה גם באמצעות אופניים ורהיטים ביתיים.
ערב שבוע העיצוב של מילאנו, שנפתח היום (ג'), חשפה מאזדה מספר פריטים שאותם היא מציגה בתערוכה משלה, והמשותף לכולם הוא פילוסופיית העיצוב KODO אשר מאפיינת את הדור הנוכחי של כל המכוניות שלה.
בין אם מדובר בתעלול יחצ"ני שנועד להשיג כותרת אקראית ובין אם זאת פריצה אל תחום נוסף שיעשיר את החברה בנכסים תדמיתיים ותרבותיים חדשים – עצם ההתעסקות של מאזדה בתחום כזה מעוררת השראה.
הטיעון היחצ"ני לכאורה הוא שמבחינת מאזדה "מכוניות הן יותר מאשר סתם מסה של מתכת, ועליהן לתקשר עם הנהג ברמה רגשית, כאילו שהרכב היה בחיים". עיצוב המכונית, כך הם טוענים, צריך "להעביר מסר אודות 'החיים' של המכונית במבט חטוף אחד ולייצר תשוקה לדינמיות ולחיוניות", וזאת הפילוסופיה שמאחורי רעיון ה-KODO – "הנשמה של התנועה" – ה"ניסיון לבטא את היופי הדינמי של תנועת בעלי חיים בטבע".
גם אם שמים בצד את כל המילים היפות אי אפשר להתעלם מכך שהדור הנוכחי של מכוניות מאזדה – החל ב-6, דרך ה-CX-5 וה-3 ועד ל-2 ול-CX-3 החדשות שיגיעו אלינו השנה – כולן מתאפיינות בקווי זרימה עגלגלים ונעימים שמבדילים אותן ממאפייני עיצוב של יצרניות רכב אחרות.
מעצבי מאזדה מייחסים את העיצוב הזה אל שורשי תרבות העיצוב היפנית אשר התאפיינה בפשטות וב"קילוף" של כל האלמנטים המיותרים, וכבר עם הצגת הדור הנוכחי של ה-6, לפני מתיחת הפנים האחרונה, דיברו איתנו על שני מושגי תרבות יפניים – ה-רין (RIN), שבתרגום מיפנית לאנגלית וממנה לעברית הוא "כבוד מרוסן עצמית" וה-אן (EN) שמתורגם ל"חושניות מפתה".
ככל שהתקדמו אנשי מאזדה בהשקתם של דגמים נוספים כך אפשר היה להבחין שהם רציניים ועקביים ביישום התזה הזאת, ושלעיצוב – בעיקר החיצוני – יש משמעות שחלקנו אולי הצליח לפספס בגלל ההתייחסות למכוניות מאזדה כאל מטבע עובר לסוחר בחברות הליסינג.
אחרי חמש שנים
מאזדה הכריזה לראשונה אודות פילוסופיית העיצוב הנוכחית שלה בשבוע העיצוב של מילאנו בדיוק לפני חמש שנים, ואם להודות על האמת קל היה לפתור באותה עת את ההכרזה הזאת כעניין שנועד לצורך יחסי ציבור ותו לא.
כעת, לאחר סדרת הדגמים שהוזכרו לעיל, ראויה מאזדה לתשומת לב כאשר היא מכריזה באותו מקום, ובאותה מסגרת, על הרחבת פילוסופיית ה-KODO שלה גם אל מוצרים ביתיים נוספים כמו אופניים ורהיטים.
שלושת הפריטים שמוצגים – זוג אופניים, ספה סלונית ושולחן סלוני תואם, עוצבו על-ידי מעצבי מחלקת העיצוב של מאזדה אירופה ונבנו בשיתוף פעולה בינם לבין יצרני רהיטים אירופאים וחרשי מתכת יפנים בעלי מורשת ארוכת שנים של עיבוד נחושת.
לא מיותר לציין שמספר רב של יצרני רכב שלחו בשנים האחרונות יד בעיצוב של אופניים – בין אם בזכות העלייה בפופולריות של העיסוק ברכיבה ובין אם כאמצעי לקידום מכירות – אבל נדמה שמעצבי מאזדה לקחו את הרעיון למקום אחר.
האופניים שמוצגים במילאנו, לכל הפחות לפי התמונות הרשמיות, נראים מאד "KODO" במובן זה שהם מעוצבים בקווים "מקולפים" מאד, נקיים ומושחזים, עם אותה תחושה של "תנועה גם במצב עמידה" שמאפיינת את המכוניות.
טכנולוגיית הייצור, ככל שהיא מתוארת בהודעה לעיתונות של מאזדה, היא כבישת המסגרת מתוך לוח פלדה, מה שמעיד לכאורה שלא מדובר בייצור סדרתי שנועד למכירה אלא בקונספט עיצובי.
מה שבטוח לא נועד לנוע הם רהיטי הסלון שמוצגים היום במילאנו – ספה ושולחן סלוני בהשראת רעיון ה-KODO, ואלה אמורים "להעביר תחושת מתח ולהט באמצעות חיסול כל האלמנטים העיצוביים המיותרים, ומבלי להקריב את הנוחות החיונית לספה מוצלחת".
יכול להיות שמאזדה תסתפק בהצגת הפריטים המעוצבים הללו בשבוע העיצוב של מילאנו ומשם הם ינדדו למוזיאון של החברה בהירושימה, אבל לא מן הנמנע שכמו פורשה לפניה גם מאזדה תשלח יד בעיצוב של מוצרי צריכה בתחומים רבים ומגוונים שלא קשורים לעולם הרכב.