ממש לא ברור מדוע אף יצרנית רכב חשמלי לא ביצעה את זה קודם, אבל מוטב מאוחר מאשר לעולם לא: פיאט תהיה יצרנית הרכב הראשונה שתשיק דגם חשמלי עם כבל טעינה מובנה בתוך הרכב.
בחזית של פנדה החשמלית החדשה, שתושק בשנה הבאה, מותקן כבל טעינה אינטגרלי עם חיבור קבוע לרכב מצד אחד ותקע "סוג 2" בקצה האחר, ובכל פעם שרוצים להשתמש בו לטעינה הוא יישלף ויוצמד לעמדה.
כמובן שמדובר אמנם בכבל לטעינת AC, כלומר לטעינה "ביתית", אבל ממש לא מובן מדוע השיטה הזאת לא הפכה זה מכבר לסטנדרט של תעשיית הרכב. בעולם שבו אפילו שואב אבק (שאינו אלחוטי) מגיע עם כבל אשר במקרים רבים נגלל סביב עצמו באמצעות מערכת מכאנית פשוטה – כל המכוניות החשמליות עדיין מגיעות עם כבל שצריך לחבר מצד אחד למכונית ומן הקצה האחר אל עמדת טעינה.
נכון להיום נאלצים בעלי רכב חשמלי להשתמש בכבל שמחובר לעמדת הטעינה הביתית/משרדית שלהם, והכבל הזה חשוף לפגעי מזג האוויר ולכל הפחות לאבק וללכלוך. זה כמובן עוד לפני שדיברנו על ונדליסטים למיניהם.
לחילופין, כאשר מגיעים לעמדה ציבורית שאין בה כבל צריך לפשפש ולמצוא את הכבל ששוכן בתחתית תא המטען (ותופס שם מקום ומשקל), ולצורך זה יש להזיז מרצפת התא כל דבר שמפריע בדרך אליו.
ללמוד משואב האבק
הרעיון של כבל קבוע ברכב מיושם אמנם במספר קטן של מכוניות חשמליות קטנות, סיטרואן 'אמי' למשל, אבל עדיין לא הותקן במכוניות חשמליות "אמיתיות" מייצור סדרתי.
פיאט 'גרנד פנדה' החדשה תהיה לא רק אחת המכוניות החשמליות הכי פחות יקרות, כאשר היא תופיע באירופה בשנה הבאה, היא תהיה גם המכונית החשמלית הסדרתית הראשונה שתציע כבל טעינה משולב.
למרבה הצער, מהנדסי פיאט הלכו בשלב זה רק חצי דרך והכבל שיותקן בפנדה יתאים לטעינה בהספק מרבי של 7.4 קילוואט – מן הסתם בגלל העובי שלו ודרישות רגולטוריות שקשורות בהתחממות. אבל לזכות פיאט צריך לומר שהיא שברה טאבו בתחום הזה, ובעקבותיה יגיעו בוודאי גם פתרונות הנדסיים יותר מוצלחים.
לפנדה יש כבל טעינה אינטגרלי מסולסל שמאפשר לדחוס אותו לתוך תא ייעודי קטן שמובנה מאחורי סמל פיאט שעל חזית הרכב, וכך אפשר לשלוף החוצה בדיוק את האורך שצריך כדי להגיע עד לעמדת הטעינה מבלי שהוא יישמט על הקרקע או יתלכלך ממשהו בדרך. לאחר השימוש פשוט שולפים אותו מן העמדה ודוחסים אותו בחזרה למקומו.
במקביל, כמובן, יש לפנדה שקע טעינה רגיל לטעינה מהירה בהספק של עד 100 קילוואט, כמקובל. מה שאין לה – בעיקר כדי לשמור על מחיר נמוך – זאת סוללה גדולה. הסוללה של פנדה מכילה רק 44 קילוואט שעה, ובטעינה ביתית איטית אפשר לטעון אותה תוך 4 שעות ו-10 דקות.
צריך לקוות שכאשר יצרניות רכב מתחרות יושיבו את המהנדסים שלהן לתכנן פתרון תחרותי לזה של פיאט הם ישפרו אותו ראשית לכל מבחינת העמידות לחום (לטעינה בעוצמה של 22 קילוואט), וחשוב יותר: יהפכו אותו לכבל גלילה נשלף שמלופף על סליל, ממש כמו בשואב האבק שלכם.
לקריאה נוספת:
בבריטניה יש כמיליון עמדות טעינה לרכב חשמלי וכל 25 דקות מותקנת עמדה ציבורית חדשה
המרוץ של ענקיות הסוללות אל טעינה בעשר דקות: CATL מול BYD