בחודשים האחרונים מרחפות מעל ענף הרכב הישראלי שמועות אודות ירידה בקצב המסירות של מכוניות חדשות, ואצל כמה מן היבואניות נשמעו אפילו דיבורים אודות "צניחה" או "התדרדרות". אלא שלדברים אלה אין עדיין ביטוי מעשי בנתוני המסירות שמפרסם הבוקר איגוד יבואני הרכב.
נהפוך הוא: בחמשת החודשים הראשונים של שנת 2017 עלו על כבישי ישראל 143,000 כלי רכב (ובנוסף להם עלו גם כלי רכב ביבוא אישי וכאלה שנרשמים ברישוי מיוחד), וזאת לעומת 139,060 כלי רכב חדשים שנמסרו בחמשת החודשים הראשונים של 2016.
שמועות אודות הלחץ לכאורה במכירות התבססו במידה מסוימת על העובדה שבתחילת השנה נמסר מספר שיא של מכוניות חדשות (45,210) שרובן שוחררו ממכס עוד במהלך 2016 לפני העלאת המיסוי שנבעה מן השינוי בנוסחת 'המס הירוק', והציפיה שבהמשך השנה תהיה רגיעה במסירות. בפועל, כאמור, נמסרו עד כה ב-2017 לפחות 4,000 כלי רכב יותר מאשר בחמשת החודשים הראשונים של 2016, כלומר שלאורך התקופה שבין פברואר לסוף מאי הצטמק פער של כ-4,700 מכוניות (מתוך כ-8,700) שנקבע בינואר, אבל הוא עדיין קיים.
בחודשים פברואר ומרץ עלה על הכבישים מספר די דומה של כלי רכב ביחס לחודשים המקבילים ב-2016, באפריל נמסרו כ-3,000 כלי רכב פחות מאשר באפריל 2016 ובמהלך מאי נמסרו 24,550 כלי רכב חדשים לעומת 25,526 במאי 2016 (הפרש של פחות מאלף כלי רכב).
לא מן הנמנע שחלק מן הלחץ – אם אכן היה כזה – תורגם להעברת מכוניות ל"מסלקות" למיניהן, בעיקר חברות ליסינג לצורך הסכמי ליסינג ואל שוק ה"0 ק"מ" המשגשג. עם זאת, ההתחזקות של מכירות ללקוחות פרטיים נמשכת, ואחת האינדיקציות לכך היא ירידה נוספת (אם כי נמוכה מאד) במכירת מכוניות נוסעים (97,373 בחמשת החודשים הראשונים השנה לעומת 98,672 אשתקד) ולעומתה עליה נוספת במסירת קרוסאוברים (37,022 לעומת 32,256 אשתקד).
ארבעת המותגים המובילים את טבלת המסירות בישראל שמרו על המיקומים שלהם וגם על קצב המסירות: יונדאי מוסיפה להוביל (14,832 מכוניות נוסעים, 6,158 קרוסאוברים, 21,075 כלי רכב וגידול של 5% ביחס לתקופה המקבילה), קיה מחזיקה במקום השני (9,374 מכוניות, 8,225 קרוסאוברים, 17,963 מסירות וגידול של 3.6% ביחס לאשתקד), טויוטה שלישית (11,289 מכוניות, 3,946 קרוסאוברים, 15,807 בסך הכל וגידול של 4.9% ביחס לאשתקד), וסקודה רביעית (10,507 מכוניות, 448 קרוסאוברים, 10,955 בסך הכל וגידול של 5.6% במכירות).
מאזדה, שמכירותיה נפגעו ב-19.8%, צנחה מן המקום החמישי לשביעי (7,047 השנה לעומת 8,791 אשתקד) ואת מקומה תפסה ניסאן שמכירותיה זינקו ב-30.9% (מ-5,495 ל-7,191).
סוזוקי, עם מגוון דגמים חדשים, רשמה את הזינוק המשמעותי ביותר בקרב מותגי המסה – 47.2%, ומסרה 7,123 מכוניות נוסעים וקרוסאוברים לעומת 4,838 אשתקד, וזה הקפיץ אותה מעל למיצובישי אשר התדרדרה כעת למיקום התשיעי בטבלת המסירות עם 5,788 כלי רכב. רנו מחזיקה כעת את המיקום השמיני בטבלת המסירות (6,063 לעומת 4,799 אשתקד) וזאת בעיקר בזכות זינוק דרמטי במסירות הקרוסאוברים קדג'אר וקפצ'ור מ-132 ל-790 כלים בחמישה חודשים.
מותגים נוספים שמסירותיהם נפגעו בחמשת החודשים הראשונים של 2017 ביחס ל-2016 הם מיצובישי (16.6%-), פולקסווגן (20.4%-), סובארו (24%-), אופל (27.5%-) ופורד (24.8%-) אשר התדרדרה לשפל חסר תקדים בתקופת היבוא של דלק מוטורס ומסרה רק 1,540 מכוניות בחמישה חודשים (לעומת 2,047 בתקופה המקבילה אשתקד.
אם מתעלמים מנתוני ינואר הרי שקצב המסירות בחודשים פברואר עד מאי, כולל, עומד על כ-24,000 מסירות לחודש, שהם כ-288 אלף לשנה (מצד שני יש לקחת בחשבון את ההאטה במכירות שמקובלת ברבעון האחרון), מה שאומר שאם לא יתרחשו שינויים שליליים בכלכלה הישראלית ייתכן ששנת 2017 לא תיפול בהיקף המסירות שלה מן השנים האחרונות ויש אפילו סיכוי שהיא תהיה חזקה יותר. מקורות בענף הרכב טוענים שחודש יוני עשוי להיות אבן בוחן וסך המסירות בו ינבא את המשך השנה, בין השאר כאשר יתבהרו נתוני המסירות לחברות ההשכרה שמצטיידות כעת לקראת עונת התיירות הקרובה.