כריות-אוויר בטיחותיות הן אמצעי הבטיחות מציל החיים השני בחשיבותו בעת תאונה, אחרי חגורות הבטיחות, אבל זאת רק בתנאי שהן נפתחות ברגע הנכון וכפי שתוכננו לפעול. על מה שקורה כאשר יצרנית של כריות-אוויר מנסה לחסוך כסף ולהעלים מידע אודות תקלות קטלניות למדנו בפרשת טקאטה המזעזעת, אשר רחוקה עדיין מלהסתיים. מותו של יותם וייסברג ז"ל בישראל, ופציעותיהם הקשות של שלושה ישראלים נוספים הוכיחו לנו שגם חלק מכריות-האוויר מתוצרת TRW יוצרו עם מנגנונים קטלניים.
אבל מה קורה כאשר כרית האוויר שאמורה להציל את חייך בכלל לא נפתחת ברגע האמת? עד כמה אנחנו, בעלי הרכב, הנהגים והנוסעים, יכולים לסמוך על הטכנולוגיה הזאת? האם גם במכונית שלנו מותקנות כריות-אוויר קטלניות, או כאלה שלא יצילו אותנו ואת היקרים לנו ברגע האמת?
מינהל הבטיחות בדרכים הפדרלי האמריקני, NHTSA, חוקר מזה זמן כשל במערכת ההפעלה של כריות-אוויר בטיחותיות מתוצרת TRW, חברה שנרכשה בשנת 2015 על-ידי ספקית המשנה הגדולה ZF. כריות אלה יוצרו החל משנת 2009, וככל הידוע כרגע הכשל הזה קשור למותם של לכל הפחות שמונה בני אדם ולהחמרת פציעתם של עשרות. כריות-אוויר כאלה הותקנו בלפחות 12.3 מיליון מכוניות מתוצרת הונדה, אקורה (מותג היוקרה של הונדה), טויוטה, יונדאי, קיה, מיצובישי, פיאט, דודג', ג'יפ וראם. קבוצה זאת כוללת רק מכוניות שנמכרו בארה"ב, ומאד סביר להניח שאותה טכנולוגיה משמשת במיליוני מנגנוני ניפוח אחרים שהותקנו במכוניות מחוץ לארה"ב.
הכשל שנמצא הוא סוג של הפרעה חשמלית שנגרמת כאשר "אותות חשמליים תועים" מחיישני ההתנגשות נשלחים אל יחידת העיבוד שאחראית על הפעלת כריות החזית, כריות-הצד ומותחני חגורות הבטיחות, וגורמים לעומס יתר. במצב כזה המחשב פשוט לא מפעיל את הכריות ברגע האמת.
החקירה הרשמית של מינהל הבטיחות נפתחה בעקבות מוות של נהג בעת התנגשות בין שתי מכוניות מתוצרת טויוטה שבשתיהן לא נפתחו כריות האוויר. עוד קודם לכן התקיימה בדיקה לאחר שש תאונות שבהן היו מעורבים כלי רכב מתוצרת קיה ויונדאי, שגם בהן לא נפתחו הכריות, וכתוצאה מכך נהרגו ארבעה בני אדם. קיה ויונדאי קראו לתיקון יותר ממיליון מכוניות לאחר שהתגלה הכשל. עוד לפני זה נקראו לתיקון 1.4 מיליון כלי רכב מתוצרת פיאט-קרייזלר בגלל אותה תקלה לאחר שלושה מקרי מוות וחמישה פצועים.
בשונה מאד מן ההסתרה ארוכת השנים של חברת טקאטה (וגם של הונדה), חברת TRW הודיעה שהיא משתפת פעולה באופן מלא עם מינהל הבטיחות ושהיא החלה לטפל בה ברגע שנודע לה שמשהו לא בסדר. לדברי החברה, ברגע שאנשיה הבינו שקיימת בעיה חשמלית הם הודיעו על כך באופן יזום למינהל הבטיחות והחלו לעבוד במהירות וביעילות עם יצרניות הרכב כדי להבין את מקור הבעיה ולתקן את הכשל.
מבין המכוניות שנקראו לתיקון בארה"ב להלן רשימת הדגמים המקבילים (אבל לא בהכרח זהים) שנמכרו גם בישראל:
דודג' 'ניטרו' 2010-2011
פיאט 500 – 2012-2019
הונדה סיוויק 2012-2015
הונדה CR-V – שנות ייצור 2012-2016
הונדה ג'אז 2012-2017
הונדה אקורד 2013-2015
יונדאי סונטה 2013-2018
ג'יפ ליברטי 2010-2012
ג'יפ רנגלר 2010-2018
ג'יפ קומפאס ופטריוט 2015-2017
קיה פורטה 2013
קיה אופטימה היברידית 2012-2016
קיה אופטימה 2013-2019
קיה קרניבל 2014
מיצובישי אאוטלנדר 2013
מיצובישי לנסר 2013-2017
ראם 1500 – 2009-2012
ראם 2500 ו-3500 – 2010-2012
ראם 4500 ו-5500 – 2011-2012
טויוטה קורולה 2011-2019