אם יש לכם ואן, מחסן, ו-16,000 אירו פנויים תוכלו להפוך את הרכב שלכם לכלי דו-שימושי לצורכי עבודה ונופש.
חברה ספרדית בשם VanCubic הינדסה, עיצבה ובנתה מספר מודולים מוכנים מראש שאפשר לגלגל בקלות לתוך תא המטען של ואן משלוחים ריק ("קליפה") ולהפוך אותו בתוך מספר רגעים לקראוון מזווד ומוכן לטיולי מחנאות בשטח.
רעיון ה"Camper-in-a-box" – מודולים קומפקטיים פשוטים שאפשר להתקין באופן פשוט וקל יחסית לתוך כלי רכב מסחריים בגדלים שונים אינו חדש, אבל נדמה שחברת 'ואן קיוביק' לקחה את זה לרמה מעוררת השראה (וצריך לקוות שתהיה גם "מעוררת חיקויים").
המודולים שהחברה הספרדית מציעה, שמחירם נע בין 16,000 ל-24,000 אירו, עוצבו ותוכננו בגאוניות שמאפיינת תכנון מודרני של קרוואנים במטרה להפוך את החיים בחיק הטבע לנוחים ונעימים. הדבר היחיד שבאמת חסר, ואולי אפשר לפתור בדרך אחרת, הוא יחידת מיזוג אוויר ואוורור עוצמתית וחסכונית שלא נסמכת על המנוע של הרכב המסחרי.
שני היתרונות המשמעותיים של "קראוון בקופסא" על פני קאמפרים סטנדרטיים הם ראשית לכל היעילות והשימושיות – לא צריך להחזיק כלי רכב ייעודי על כל מה שכרוך בכך רק עבור מספר הפעמים המצומצם יחסית שמשתמשים בו לצרכי נופש, וגם המחיר: קרוואנים ייעודיים איכותיים עולים המון כסף, ולא רק בישראל.
שני החסרונות של השיטה הזאת – אפילו במקרה של ואן קיוביק, הם ראשית לכל ההתפשרות על נוחות – בסופו של דבר צריך לבנות את כל היופי הזה לתוך חלל קטן יחסית (למרות שיש מי שמסתפק גם בסידורים שונים ומשונים שבנויים בתוך כלי רכב מסחריים קטנים יותר), והצורך במחסן סגור שבו אפשר לאחסן את היחידות המודולריות במהלך רוב ימות השנה.
תכנון יעיל ושימושי
לדברי החברה, התצורה הבסיסית ביותר שלהם זקוקה לאורך רצפת מטען מינימלי של 270 ס"מ וגובה של 190 ס"מ, כמו תאי המטען של פיאט דוקאטו או פורד טרנזיט, את שני המודולים מגלגלים אל תוך התא על גבי עגלה ייעודית, ושם הן ממלאות את כל החלל.
התוצאה דומה מאד לפתרונות שנבנו כבר על-ידי מאות אנשים פרטיים שהסבו בעצמם ואנים לקרוואנים, בהבדל גדול אחד: הם כבר בנו הכל מראש, ובאופן הפיך. באותה קלות שבה ממתקנים את הוואן אפשר גם לפרק את המתקונים ולאחסן אותם, ולהחזיר את הוואן לשימוש היום יומי שלו. זה גם אומר שאתם לא צריכים להיות הבעלים של ואן: מספיק שיש לכם חבר טוב שיכול להשאיל לכם כלי כזה לסוף שבוע או שתשכרו כלי כזה.
שני המודולים מיישמים בדרך המוחשית ביותר את הביטוי "Plug and play", ולאחר שמחברים אותם למקומם מתקבלים יחידת סלון שאותה אפשר להמיר בקלות לחדר שינה עם מיטה כפולה ועוד מיטת יחיד (בקומה עליונה), מטבחון מזווד ומקלחון מתקפל.
המודול הראשון שמוטען פנימה הוא המטבח, שיכול לכלול גם את המקלחון המתקפל (בתוספת תשלום), ולא צריך לבנות על מקלחות ארוכות ומפנקות מפני שאין אפשרות לסגור את המקלחון ולהפריד את החלל שלו מן הסלון.
מה שבוודאי יהיה יותר שימושי זה אזור המטבח שכולל כירת גז עם מבער אחד, כיור, ברז שמחובר למיכל מים מתוקים בנפח 22 או 48 ליטר, ומיכל לאגירת שפכים. יש גם משטח עבודה, ומקרר (עם מדחס) שמשולב בקונסולת משטח העבודה.
המודול השני – מודול הסלון – מתחבר למודול הראשון ליצירת חלל אחיד, וככל שאפשר להתרשם מתמונות וסרטונים הרכיבים השונים נראים איכותיים ומתוכננים היטב וכוללים תאורות, חיפויים, תקרה, ומשטחים רב שימושיים שונים. לכל זה יש אפילו "דלת כניסה": חלון הזזה שקוף שמיישר את חלקו האחורי של הוואן.
שני המודולים "עצמאיים" לחלוטין ומאובטחים אל גוף הוואן באמצעות רצועות קשירה, ולא נדרשים הכנה או כל סוג של שינויים ברכב. משקלו של כל מודול כזה בין 300 ל-350 קילוגרם ולאחר ששולפים אותם מן הרכב לא נותר בו שום דבר – ממש כמו כל מטען אחר שהוא נועד להוביל.
ואן קיוביק מציעה את הגרסה המאובזרת ביותר שלה – Premium – תמורת 24,000 אירו וזו כוללת את שני המודולים עם אבזור מלא כולל תא המקלחת, מיכלי מים בנפח 48 ליטרים, מקרר מדחס ובלוק מטבח, מיטה זוגית, מיטת יחיד, ספה, שולחן וארונות אחסון.
חבילת הבסיס עולה 16,000 אירו וכוללת את מודול המטבח עם מיכל מים בנפח 22 ליטר, בלי מקלחת או מקרר, וסלון עם מיטה זוגית בלבד. בין לבין מוצעת גם חבילת "לופט" שעולה 21,000 אירו וכוללת רמת אבזור אמצעית.