• Ad
  • האם יש הבדלים בין חלקי חילוף מקוריים לרכב לבין תחליפיים?
    יוניברסל מוטורס מרחיבה את הפעילות שלה בתחום יבוא ושיווק חלקי רכב וגם אל תחום הפירוקיות. אבל האוצר הגדול לא כלול בעסקה הנוכחית אלא במה שעשוי לבוא בעקבותיה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    שבועות ספורים לאחר שהנפיקה את מניותיה בבורסה בתל אביב לפי שווי של 3.4 מיליארד שקל מבצעת יוניברסל מוטורס (UMI) את המהלך האסטרטגי הבא שלה: רכישת שליטה ב'המאגר' – אחת מחברות החלפים הוותיקות והגדולות בישראל.

     

    דאיון הסינית ומותג היוקרה המומצא ReHigh לא ממהרים למכור בישראל

     

    בכפוף לאישורים רגולטוריים, ותמורת 288 מיליון שקלים, תקבל יוניברסל מוטורס 65% מחברת החלפים ואת מלוא פעילות הליסינג של המאגר, וגם אופציה לרכישה עתידית של יתרת הבעלות.

    חברת יוניברסל מוטורס היא לא רק היבואנית הרשמית של קבוצת ג'נרל מוטורס לישראל אלא גם בעלת השליטה בחברת הליסינג וההשכרה 'אוויס' (ישראל) שמנהלת את אחד מציי הרכב הגדולים בישראל.

    העסקה, כפי שדווחה לבורסה, כוללת כאמור את השליטה בחברת המאגר ליסינג בע"מ אשר מנהלת צי של כ-3,000 כלי רכב ומספקת שירותי ליסינג תפעולי. אבל נדמה שהחלק הזה הוא רק "המתאבן למתאבן" או Nice to have במסגרת רכישה משולבת (חברת החלקים וחברת הליסינג) שתבוצע במקביל וכפופה לתנאי ביטול שסוכמו בין הצדדים. כאמור – העסקה שדווחה כוללת מנגנון לרכישה עתידית של יתרת המניות שבבעלות חברת האם בחברת החלפים, וכפופה לבדיקת נאותות ולקבלת אישורים פנימיים ורגולטוריים שונים.

    חברת המאגר, שהוקמה לפני יותר מ-60 שנים, היא המקור ההיסטורי ואחת מפעילויות הליבה של 'קבוצת כדורי' – חברה בבעלות משפחתית שפועלת בעיקר במרכז לוגיסטי גדול בפארק ראם, משם היא משווקת חלקי רכב משומשים, חדשים מקוריים, וחדשים תחליפיים. בין השאר 'המאגר' מוכרת מנועים ותיבות הילוכים, חלקים מכניים, חלקי פח ומעטפת, חלקי פנים וחלקי חשמל והיא מפעילה מערך הפצה ארצי. בנוסף, המאגר רוכשת כלי רכב לאחר תאונה או כלי רכב מושבתים לצורך פירוק.

     

    יבוא אישי של חלקי רכב: המדריך המלא

     

    רעידת אדמה בשוק החלפים?

    עסקה זאת, ככל שתעבור את כל האישורים הנדרשים ותבוצע, לא מתרחשת בחלל ריק אלא בתקופה שבה לא מעט יבואניות רכב מרחיבות את הפעילויות שלהן אל תחומים משיקים, בעיקר בתחומי הליסינג ומכירת רכב משומש.

    חברות הליסינג, אשר אליבא דמסקנות המופרכות של "ועדת זליכה" לפתיחת ענף הרכב לתחרות (מלפני יותר מעשור) היו אמורות להגדיל את התחרות בענף – שייכות כיום ברובן ליבואניות רכב או שהן עצמן יבואניות רכב, וחלקן גם מייבאות חלקים או קשורות בהסכמים מטיבים עם יבואניות חלקים לרכב.

    רשות התחרות אמנם הציגה בשנים האחרונות עקרונות להגברת תחרות בענף הרכב והחלפים אבל המצג הזה עדיין לא התגבש לצעדים אופרטיביים. השאלה המטרידה היא מה קורה לתחרות על תחזוקת הרכב הפרטי בישראל כאשר גוף שמוכר רכב חדש, מחכיר רכב בליסינג, מנהל מערך שירות שכולל מוסכים בפרישה ארצית – הוא גם אחד היבואנים, המפיצים והמפרקים המובילים של חלקים לרכב. המצב שנוצר הוא "אינטגרציה אנכית" של כל שרשרת הערך של הרכב, מהרגע שהוא נפרק בישראל ועד לאחר שהוא מגיע ל"פירוקיה" וחלקיו מתפזרים במאגר חלקים שמשמשים לתחזוקת רכב משומש.

    הערך המיידי מן העסקה הזאת לקבוצת UMI הוא מקור מצוין לחלקים שנחוצים לתפעול צי הרכב של 'אוויס ישראל', אלא ש"לא קונים פרה בשביל כוס חלב". ל'מאגר' יש קשר חזק, אמיץ וישיר אל אלפי מוסכים ברחבי הארץ, רובם עצמאיים וכאלה שמתחרים ברשתות השירות של יבואניות הרכב הגדולות. כוחה של 'המאגר' נובע מן הקשר הזה וגם מהקשר אל חברות הביטוח, והסחורה שלה מהווה עבורם נוזל חיים קריטי ואלטרנטיבה זמינה לחלפים מקוריים (ויקרים) של יבואני הרכב.

    מוסכים עצמאיים תלויים בחברות כמו 'המאגר' הרבה יותר מאשר מוסכי רשת של יבואני הרכב, ושליטה – אפילו עקיפה – של יבואנית רכב עלולה ליצור פוטנציאל להשפעה על התחרות בשוק. מאידך – ייתכן שדווקא הכניסה של גוף כמו יוניברסל מוטורס לתחום הזה תצליח לנער את האבק מעל רגולציות עתיקות שהיו צריכות לחלוף מן העולם כבר לפני שנים.

     

     

    המבחן של רשות התחרות

    בהודעתה לבורסה מדגישה יוניברסל מוטורס ש"רכישת מניות חברת המאגר חלפים ורכישת פעילות המאגר ליסינג, ככל שהעסקאות תושלמנה, עולות בקנה אחד עם האסטרטגיה העסקית של החברה להרחבת פעילותן של חברות הקבוצה בתחומי הליבה שלה (לצד יצירת מנועי צמיחה חדשים)".

    אם עסקת המאגר תאושר על-ידי רשות התחרות היא לכל הפחות חייבת לצמצם את סיכוני הריכוזיות במציאות של אינטגרציה אנכית. הרשות צריכה להבטיח שלא יהיו צמצום או מגבלות על היצע החלקים למוסכים עצמאיים ושלא יהיה שינוי לרעה בתנאי הסחר או נטייה ל"העדפה עצמית", וזאת באמצעות יצירת "חומות אש" בין השחקנים בתוך הקבוצה, והתחייבות לאספקת חלקים לא מפלה.

    תיבת האוצר עדיין סגורה

    חדי עין יבחינו שמה שחסר בהודעה של יוניברסל מוטורס לבורסה זאת התייחסות לפעילות יבוא הרכב של קבוצת כדורי, אשר מבוצעת באמצעות חברה בת נפרדת. קבוצת כדורי מייבאת את 'סקייוול' הסינית, ומחזיקה בזיכיון היבוא של 'דאיון', ומה שיותר חשוב: זאת אחת הטוענות המרכזיות לכתר זיכיון היבוא של ענקית הרכב הסינית BAIC.

    אם עסקת 'המאגר' תתגלגל הלאה אל רכישת הפעילות הזאת זה יכול "לפתוח את הצ'אקרות" של UMI בכל הקשור לפעילות המאוד מצומצמת שלה עד היום מול סין. אם וכאשר תהיה התפתחות כזאת זה יכול לבוא לידי ביטוי בהקשר של רכב מסחרי מתוצרת סקייוול במסגרת זרוע המשאיות של UMI ו'תעבורה' (חברת UTI), וחשוב יותר – להפוך את BAIC לשחקן בשוק הרכב הישראלי.

    נכון להיום מתגלגלות על כבישי הארץ קרוב ל-100 מכוניות מתוצרת BAIC בשלבים כאלה ואחרים של ניסוים ותקינה, אבל רק לאחר שהסינים ישלימו את התקינה האירופאית למספר דגמים שלהם ואת ההיערכות לחדירה לאירופה הם ייכנסו גם לישראל.

     

    יוניברסל מוטורס רוכשת את השליטה במאגר

     

     

    לקריאה נוספת:

    דלק מוטורס רוכשת ממטרו את זיכיון היבוא של דונגפנג הסינית אבל מה יהיה עם יוניברסל מוטורס?

    לראשונה בישראל: שלוש יבואניות רכב מתקוטטות על מותג סיני

    קנית רכב משומש מחברת טרייד אין? כנראה שעבדו גם עליך

     

    תמונה של גיל מלמד

    גיל מלמד

    עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה. כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'. ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • יבואנית ג'נרל מוטורס רוכשת את "המאגר" מקבוצת כדורי. האם זאת רק המנה הראשונה לקראת זיכיון BAIC, וגם: מה זה יעשה לחשבון שתקבלו במוסך?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.