בשורה משעשעת לבעלי הרכב בישראל: פיאט תפסיק לייצר מכוניות אפורות מכיוון שהיא רוצה "שהלקוחות יהיו צבעוניים יותר", וזאת למרות שאפור, לא רק בישראל, הוא אחד הצבעים הפופולריים ביותר של מכוניות חדשות.
אם נשים בצד את העובדה שפיאט – בעבר הרחוק אחד המותגים הנמכרים ביותר בישראל – הוא מזמן לא מותג ממש מוביל אצלנו, קשה להתעלם מן המראה שהאיטלקים מציבים מול העיניים שלנו.
אפור הוא צבע הרכב השני הנפוץ ביותר מבין כל המכוניות החדשות שנמכרו בישראל בסיכום שנת 2021. לפי סקירת רשות המיסים – 49% מן המכוניות החדשות שעלו על כבישינו הן לבנות, 29% אפורות-כסופות, ו-14% שחורות. רק כ- 8% מכל המכוניות החדשות שעלו על כבישי ארץ הקודש צבועות ב"צבעי הקשת השונים".
בבריטניה, השוק שהאיטלקים בחרו להביא לצורך חדשות הצבע שלהם, אפור שולט מזה חמש שנים ברציפות. בסיכום השנה שעברה הוביל האפור עם 25.7% מכלל המכוניות החדשות שנמכרו, ואחריו דורגו הצבע השחור (20.1%) והלבן (16.7%).
אנשי פיאט, אולי מפני שאין להם מה להפסיד ואולי בגלל שהם רוצים לצעוק "המלך עירום!" – בחרו במהלך שיווקי מאיר עיניים והחליטו לצבוע את הרחובות ולהבליט את המכוניות שלהם על רקע העדר האפור והמשמים.
אוליבייה פרנסואה, מנכ"ל פיאט, אמר: "שברנו את הכללים: החלטנו להפסיק את ייצור המכוניות האפורות של פיאט. זה מאתגר, ומשבש, וזה נועד לחזק עוד יותר את ההובלה של פיאט כמותג של שמחה, צבעים ואופטימיות. איטליה היא ארץ הצבעים, והחל מהיום כך גם המכוניות שלנו… פיאט רוצה לעודד אנשים לחיות באופטימיות ובחיוביות, וזאת גם תהיה אחת המשימות של פיאט 600e החשמלית החדשה שתוצג ב-4 ביולי".
המהלך של פיאט בהחלט מושך תשומת לב, ובצדק, אבל זאת לא יצרנית הרכב היחידה שמנסה לשכנע לקוחות לבחור באופציה עליזה יותר: בצד האחר של קבוצת סטלנטיס מנסה פיג'ו לשכנע לקוחות לבחור בצבעים בהירים ועזים וסיטרואן הולכת על פסטלים למיניהם. גם קיה מנסה לשדר מסר צעיר עם צבעים בוהקים, וכך גם יונדאי. כל היצרניות האלה, ואחרות, לא גובות (באירופה) תוספת מחיר תמורת צביעה ייחודית, מפני שבסופו של יום זה מושך עין ויוצר פרסומת ניידת וארוכת טווח למותג ולדגם.
עם זאת – פיאט היא יצרנית הרכב הראשונה שקיבלה החלטה מהפכנית למדי של מחיקת צבע מאד פופולרי מרשימת האופציות שלה, "החל מ-600e החדשה", ונותר לנו רק להכין את הפופקורן כדי לראות כמה זמן הם יחזיקו מעמד עם ההבטחה הזאת.
"איטליה", אומרים אנשי פיאט, "קשורה לצבעים בהירים כמו הים של איטליה, השמש של איטליה, כדור הארץ של איטליה והשמיים של איטליה. כל אלה הם נופים שמספקים לפיאט הרבה השראה למכוניות שלה… מהיום הניידות תהיה צבעונית ועליזה מתמיד ופיאט תמוצב כמותג של שמחה, צבעים ואופטימיות".
להמחשת המהלך השיווקי והתדמיתי התיישב מנכ"ל פיאט באכזמפלר אפור של 600e החשמלית החדשה והוטבל יחד איתו בתוך פח ענק של צבע כתום.
אגב, פיאט לא הולכת עד הסוף: היא תוסיף להציע צבעים מקובלים בישראל כמו לבן ושחור. עם זאת, בפלטת הצבעים הצבעונית במיוחד שלה יכללו מעתה "כתום סיציליאני", "כחול איטליה" ו"אדום תשוקה".
ההוכחה, אגב, שגם הישראלים לא תקועים בנתיב ללא מוצא היא שבין המאמצים המוקדמים של רכב חשמלי מתגלה רמת פתיחות גדולה יותר: בין כל המכוניות החדשות שעלו על כבישינו בסיכום שנת 2021 היו 13% כחולות ו-6% אדומות. למרבה הצער – 59% מן החשמליות החדשות היו לבנות, וזה שיעור גבוה משמעותית מהממוצע של כלל השוק, שעומד על 49%.