טסלה הייתה יצרנית הרכב הראשונה שהתמודדה ברצינות עם בעיית "הביצה והתרנגולת" של רכב חשמלי ותשתיות הטעינה שהוא זקוק להן, וכתוצאה מכך יש לה היום את רשת הטעינה המתקדמת ביותר בארה"ב, תקן טעינה משלה, והיא אפילו מטעינה כלי רכב של יצרניות מתחרות.
אבל גם בטסלה לא חשבו מוקדם מספיק על כך ש"חרדת הטווח" של רכב חשמלי התחלפה זה מכבר עם "חרדת טעינה" – כלומר חשש להגיע עד לעמדת טעינה רק כדי לגלות שהיא תפוסה או מקולקלת.
בשבועות האחרונים מתרוצץ ברשתות החברתיות סרטון ויראלי שצולם על ידי אישה, בעלים של טסלה, שהמתינה להשתמש בעמדת טעינה ציבורית בשעה שבעל טסלה אחר המתין לאותה עמדה אבל אף אחד מן השניים לא יכול היה להבחין (כנראה) באחר. זה הוביל לעימות אלים על כבל הטעינה, וזה גם מה שהפך את הסרטון לנצפה כל כך ודרבן את טסלה לעשות את מה שעשו כבר מפעילות אחרות של רשתות טעינה – להוסיף לאפליקציה שלה תכונת "ניהול תור טעינה".
השבוע הודיעה טסלה שהחל מן הרבעון השני מושק פיצ'ר כזה במספר אתרי טעינה נבחרים ברחבי המדינה, וזאת "במטרה לשפר את חוויית הלקוח במעט המקרים של זמן המתנה ממושך". במקביל, טסלה מרחיבה את פרישת הרשת שלה בארה"ב ב-20% מידי שנה.
אנשי טסלה לא פרסמו עד כה כיצד בדיוק יפעל הפיצ'ר החדש, ובכל מקרה זה מעלה תמיהה לגבי העיתוי המאוחר, ובעיקר מדוע הם לא חשבו להציג אותו עד היום. זה המקום להזכיר שבחודש מאי 2023 הסתיים מאבק דומה על תור לטעינה בדנבר, קולורדו, בתוצאה הרבה יותר קשה: אחד מבעלי טסלה ירה למוות בבעלים אחר של טסלה.
אף מילה רעה על טסלה
לטובת מי שפספס או לא מכיר את הסצינה, אפשר לומר שטסלה כיום היא ה"כת" הגדולה ביותר בעולם של בעלי רכב "מכורים למותג", וכמו בכל כת יש לזה צדדים חביבים ומוארים אך גם צדדים אפלים.
בשונה מיצרניות רכב אחרות, שבוודאי עובדות על מיתוג ומשקיעות במועדוני לקוחות אבל לא מטפחות תחושת נרדפות, לטסלה יש את הגורו מספר אחד בעולם, אילון מאסק, שהנחיל לה "יחס מיוחד" כלפי עיתונות וסיקור תקשורתי.
אם בעבר אפשר היה לטעון שטסלה ובעלי טסלה נאלצים להתמודד מול הלובי של תעשיית הנפט שמממנת (כך לטענת הצד הנפגע) חלק מן הפרסומים נגדה, אז כעת אפשר לראות שהגלגל התהפך: מי שמככבת בצד של הנבל היא מי שבעבר טענה שהיא הקורבן.
על פי פרסומים שונים מסתבר שטסלה, לפחות בסין, מיישמת מדיניות שממנפת תביעות השתקה כנגד כתבים וכלי תקשורת כדי להשתיק פרסומים שליליים כנגדה. עד כה, כך לטענת אותם פרסומים, השיגה האסטרטגיה המשפטית האגרסיבית שלה שורת ניצחונות בבית המשפט, אולי מפני שחוקי סתימת הפיות בסין קלים יותר ליישום מאשר במדינות אחרות.
אחת הפרשות האחרונות בהקשר הזה בסין היא תביעת לשון הרע שטסלה הגישה שם כנגד ז'אנג יאג'ואו שפרסמה ברשתות החברתיות פוסט ובו טענה שכשל בבלמי ה'מודל 3' שלה גרם לתאונה שבה נפצעו ההורים שלה. טסלה הכחישה את הטענות ותבעה את ג'אנג. בית המשפט בסין קיבל את עמדתה וחייב את ז'אנג לשלם לטסלה יותר מ-23 אלף דולר וכן לפרסם התנצלות פומבית.
ז'אנג ערערה על פסק הדין וסוכנות הידיעות AP פרסמה את מחאתה, ואת הטענה שלה לפיה היא בסך הכל תיארה את החוויה שלה כצרכנית. AP מתארת את השיטה של טסלה, לפחות בסין, שנתמכת על-ידי הגב הפוליטי החזק שהיא מקבלת שם – גב שסייע לה באופן תקדמי מיום הקמת השלוחה הסינית. אחת ההשלכות היא שטסלה הגישה בסין לפחות שש תביעות לשון הרע נגד לקוחות שהעזו לפרסם דיווחים אודות בעיות בכלי הרכב שלהם, כמו גם תביעות נוספות נגד עיתונאים ובלוגרים שכתבו מאמרים ביקורתיים כלפי החברה. בכל מקרה שבו הסתיים הליך משפטי בפסק דין – טסלה ניצחה.
מעבר לתביעות לשון הרע, טסלה גם ניצחה בבתי משפט לקוחות שתבעו אותה בגין פגמים ברכב או במקרים של סכסוכים חוזיים: מתוך 81 תביעות של בעלי רכב כנגד טסלה רק תשע הסתיימו בניצחונות של תובעים וזה שיעור הצלחה נמוך להפליא עבור צרכנים בתביעות שקשורות במוצרים.
עיתונאים בסין מדווחים שסיקור שלילי של טסלה נחסם בתוך גופי תקשורת ממוסדים אשר נמנעים באופן גורף מכל סוג של ביקורת כלפיה, לנוכח הקשרים ההדוקים עם הממשלה. טסלה כבר תבעה שני כלי תקשורת סינים, את PingWest ואת ifeng.com, ופינגווסט נאלצה לפרסם התנצלות ולשלם פיצויים.
להגנתה של טסלה צריך לומר ש"ברומא התנהג כרומאי": דפוס ההפחדה המשפטית בסין לא הומצא על ידה והוא משמש גם את המתחרות שלה. BYD, Nio ו-Li Auto, וככל הנראה גם יצרניות נוספות, הגישו גם הן תביעות לשון הרע נגד לקוחות, עיתונאים ובלוגרים, הגם שככל הנראה במינון נמוך יותר.
לקריאה נוספת: ים של תביעות: הרשימה הארוכה של תביעות משפטיות כנגד טסלה וחברות אחרות של אילון מאסק
דבר אחד ברור: עצמאות של המערכת המשפטית וניתוק הקשר בינה לבין המערכת הפוליטית הם אבני יסוד של דמוקרטיה, וכאשר פוליטיקאים ממנים שופטים או טוענים ששופטים צריכים להיות נבחרי ציבור במקום שייבחרו בהתאם לכישורים מקצועיים – מהר מאוד זה משרת את האינטרסים של בעלי ההון והשילטון ורומס את האזרחים ואת הצרכנים.
לקריאה נוספת:
סיבה למסיבה: עיריית ירושלים הקימה 4 עמדות טעינה חינמיות לרכב חשמלי
המלחמה על טעינת רכב חשמלי: האם הסטנדרט של טסלה ישתלט על התקע והשקע?
סוף עונה: קנו לעצמכם טסלה מיד ראשונה בפחות מ-20,000 דולר
טסלה השיקה מתיחת פנים למודל Y: שמונה דברים שחשוב לדעת