טסלה, חלוצת הרכב החשמלי האמריקנית, הגישה בסוף השבוע לרשות ניירות ערך האמריקנית בקשה לאשר לה לתגמל את אילון מאסק ב"חבילת תגמול חדשה" ("2025 CEO Performance Award") בהיקף תיאורטי של 12% ממניות טסלה – הטבה ששוויה הפוטנציאלי עשוי להגיע לסכום דמיוני של טריליון דולר על פני עשור. תוכנית התגמול הזאת תובא לאישור אסיפת בעלי המניות של טסלה ב-6 בנובמבר בטקסס.
עם זאת, אפשר להתייחס לחדשה הזאת גם בשתי זויות נוספות מעבר לעובדה שמדובר בתגמול היסטורי והיסטרי. ראשית, זאת תגובה לתבוסה משפטית ומהלך שעשוי להתמודד עם האיום לעזיבת המנהיג, ושנית – וחשוב יותר – יש כאן סימון מעניין וקריטי להגדרה מחדש של הזהות של טסלה, אשר הופכת מיצרנית רכב לחברת בינה מלאכותית ורובוטיקה.
כזכור, בינואר 2014 בוטל מתווה לפיו מאסק עמד לקבל 56 חבילת מיליארד דולר, ובחודש יוני של אותה שנה בעלי המניות אישרו אותה מחדש והיא נדחתה בשנית. כעת אנחנו מדברים על סכום גדול פי 18, של 1,000 מיליארדים, ועצם המחשבה על מענק כזה מתאפשרת לאחר שטסלה התאגדה השנה מחדש במדינת טקסטס – שבה מאפשרים דיני החברות להנהלות להעביר מהלכים מסוג זה.
אם וכאשר זה יקרה – הראשונים שיושפעו ממהלך כזה יהיו בעלי מניות טסלה, בהם גם מחזיקים ישראלים, מפני שחבילת ההטבות "תדלל" את ערך המניות שלהם.
אלא שיכול להיות שהם דווקא יהיו שמחים בחלקם מפני שמנגד חשוב לומר שחבילת התגמול החדשה מחולקת ל-12 "מדרגות ביצועים" כלומר שהיא מותנית בכך שהשווי של החברה כמעט ויוכפל ל-2 טריליון דולר כבר בשלב מוקדם יחסית, וזאת לצד אבני דרך נוספות של ביצועים. זה, אגב, היה עקב אכילס בהתנהלות של מאסק עד היום, במיוחד אם משווים בין הבטחות לבין מה שקרה בפועל.
הצד השני של המטבע מבוסס גם על העובדה שהמספר הדמיוני הזה לא נגזר מן הערך הנוכחי של טסלה – שעומד על כטריליון דולר, אלא על הערך של טסלה היפותטית בתנאי שבעתיד היא תהיה ישות טכנולוגית ששווה 8.5 טריליון דולר.
תנאי השימור וההבשלה (vesting) כוללים תנאי לפיו מאסק מחויב להישאר בתפקיד בכיר בטסלה למשך 7.5 שנים לפחות כדי שהמניות הראשונות יבשילו ויהיו ניתנות למימוש, ולמשך עשור שלם כדי לקבל את מלוא החבילה. הבשלת כל אחת מ-12 המנות מותנית בעמידה סימולטנית בשני סוגי יעדים:
1. יעדי שווי שוק: זינוק כמעט בלתי נתפש בשווי של טסלה והכפלתו כמעט פי שניים לשלב הראשון ופי 8 לשלב הסופי.
2. יעדים תפעוליים: מסירת 20 מיליון כלי רכב, פרישה מסחרית של מיליון מוניות רובוטיות, ייצור ומכירה של מיליון רובוטים דמויי אדם, והגעה לרווח תפעולי מתואם (Adjusted EBITDA) של 400 מיליארד דולר.
למי זה טוב? למי לא?
שאלה חשובה בהקשר הזה היא לא רק "כמה", אלא "למה"?
האם התגמול המובטח הוא "מחיר הגאונות" – תשלום נדרש כדי להבטיח את הנהגת "איש החזון היחיד במינו" שמסוגל, לטענת הדירקטוריון, להוביל את החברה לעידן חדש? או שמא זה המחיר של משבר "ממשל תאגידי" קיצוני ועדות לחברה שהפכה כה תלויה באדם אחד עד שהיא מוכנה להעניק לו את מפתחות הממלכה כדי למנוע ממנו לנטוש אותה?
יש שיאמרו שהמספר עצמו – "טריליון דולר" – הוא לא רק יעד פיננסי אלא כותרת תקשורתית אסטרטגית כמו לא מעט כותרות אחרות שנקשרו בשמו של מאסק עד היום.
לאחר שבית המשפט בדלאוור פסל, כאמור, את חבילת ה-56 מיליארד דולר בטענה שהיא "בלתי נתפסת" נדמה כאילו שהצגת סכום גדול פי 18 היא פשוט התרסה כנגד המצקצקים והמוחים.
ואכן – כותרת של "מענק של טריליון דולר" אולי נועדה לכפות על הציבור שינוי תפישתי: להפסיק להעריך את טסלה על בסיס מכירות הרכב הנוכחיות (שנמצאות בקשיים) ולהתחיל לתמחר אותה בקנה מידה של מדע בדיוני. זה ניסיון ברוטלי לשנות את הנרטיב מהיסוד.
אם מאסק יעמוד ביעדים ויקבל את חבילת ההטבות שלו זה לא רק יהפוך את האיש העשיר בעולם (בתקופות זמן שונות) לעוד יותר עשיר, ובהרבה – זה יזניק גם את כוח ההצבעה שלו ואת ההשפעה שלו באספת בעלי המניות, ואנשי טסלה צרפו לבקשה שלהם טבלאות תרחישים של אחוזי הצבעה בהתאם למספר היעדים שיושגו. כל עוד שמאסק נוהג לכיוון הנכון זה בוודאי "מחזק משילות" אבל בכל מקרה זה עלול לפגוע באיזון בין ההנהלה לבין בעלי מניות מיעוט.
מעבר לעניינים החשבונאיים ונושאי הניהול – השאיפה אל היעדים שנמנו משרטטת מתווה שבו יצרנית הרכב מתמקדת יותר ויותר בתחומים שמתרחקים מייצור רכב בשיטות ההיסטוריות וממקדת אותו בפיתוח בינה מלאכותית, רכב אוטונומי ותחבורה אוטונומית, ורובוטים דמויי אדם אשר אולי יחליפו עובדים על קווי ההרכבה של טסלה.
המיקוד הזה עשוי או עלול להשפיע גם על הדגמים העתידיים של יצרנית הרכב וגם על תמחור השירותים של כלי הרכב הקיימים, אבל כמו לגבי תחומים אחרים – גם בנושא זה קשה להעריך את כיוון ההשפעה ואת העוצמה שלה. האם טסלה תפסיק לייצר מכוניות ללקוחות פרטיים או תצמצם את הפעילות שלה בתחומים האלה כדי להתמקד ב"מוניות רובוטיות"? ימים יגידו.
לקריאה נוספת:
מניית טסלה צונחת לאחר חשיפת הרכב האוטונומי סייברקאב
אפקט אילון מאסק: צניחה היסטרית במחירי המשומשות של טסלה
אילון מאסק ואפקט איקרוס: הלוויינים של ספייס X הורסים את שכבת האוזון