זוכרים את "רפורמת הביטוח" הגדולה שעליה הצהירו בחגיגיות שר האוצר, משה כחלון והמפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, לפני פחות מחודשיים?
אז בינתיים אתם יכולים לשכוח ממנה, לפחות למשך שנה נוספת.
בשבוע שעבר פרסמה המפקחת על הביטוח חוזר חדש שממנו עולה שאפילו בתעריפים המוזלים, שעליהם הכריזו השר והמפקחת באותה הצהרה חגיגית – יש רווחים גדולים מידי לחברות הביטוח. החדשות הטובות הן שהמפקחת הורתה ל'פול' להוזיל את תעריפיו ביותר מ-3.5% נוספים, וזאת מעבר לתעריפי הרפורמה, המוזלים, שפורסמו על ידה לפני כחודש וחצי.
החדשות הרעות הן שבמקום שההוזלה שעליה התבשרנו בקול תרועה רמה תיכנס לתוקף כבר בעוד כחודש וחצי, ב-1 במרץ 2016 (כפי שהבטיחו השר והמפקחת) – ההוזלה הזאת נדחית, לפי שעה, לחודש ינואר 2017, כלומר שמדובר בדחיה של תשעה חודשים, לא סופי.
בחודש נובמבר שעבר הצהירו, כזכור, שר האוצר והמפקחת על הביטוח על רפורמה בתעריפי ביטוח החובה שאמורה הייתה להוזיל את תעריפי ביטוח החובה לכמחצית מבעלי הרכב המבוטחים, בשיעור ממוצע של כ-16%. במשרד האוצר העריכו, בעת ההכרזה החגיגית ההיא, שהורדת תעריפי ה'פול' תביא להפחתה של כ-11% בממוצע בתעריפי ביטוח החובה לכלל המבוטחים, ובמצטבר תחסוך לכלל הציבור כ-350 מיליון שקל בכל שנה – על חשבון רווחיהן הגבוהים של חברות הביטוח כמובן.
הנהנים העיקריים אמורים להיות מי שמשלמים כיום את תעריפי הביטוח הגבוהים במיוחד – כמו נהגים צעירים.
מטרת הרפורמה הייתה ללחוץ על חברות הביטוח המסחריות להוזיל את תעריפי ביטוח החובה שלהן כדי למנוע מלקוחות לנטוש אותן ולעבור לבטח ב'פול', כלומר שהחשיבות הגדולה יותר של הרפורמה לא הייתה תעריפי ה'פול' לכשעצמם אלא הצפי שבימים אלה ממש, עוד לפני כניסת התעריפים החדשים לתוקף, יוזילו חברות הביטוח המסחריות את תעריפי ביטוח החובה – מה שיתרום בין השאר להפחתת "יוקר המחיה" בישראל.
אלא שמי שעצר את נשימתו ותכנן כבר מה לעשות עם הכסף שייחסך לו יכול להפסיק לחלום: בחוזר שפרסמה בשבוע שעבר המפקחת על הביטוח נכתב אמנם כך: "במטרה להגביר את התחרות בענף ביטוח חובה, ולהתאים טוב יותר את דמי הביטוח לסיכון המבוטח ולסיכון של כלי רכב בהתאם למערכות בטיחות המותקנות בו – חוזר זה מעדכן את דמי הביטוח לכלי רכב פרטיים בביטוח השיורי (הפול)".
בהמשך, באופן הרבה יותר צנוע, נכתב גם שהתעריפים יוזלו רק החל בחודש ינואר 2017.
המשמעות, כמובן, היא שחברות הביטוח ימשיכו לגבות במשך תשעה חודשים נוספים פרמיות במחירים מופרזים תמורת ביטוח החובה, וזאת למרות שאנשי המפקח, שלא לייחוס, מודים בפה מלא שהחברות "הגזימו" עם מתח הרווחים שלהן בענף ביטוח החובה – ענף שכידוע לא פועל בתנאי שוק חופשי שכן זהו למעשה מס – חובה שאין בעל רכב יכול שלא לשלם באופן חוקי.
התעריפים הבסיסיים החדשים (מבוססים על מדד המחירים לדצמבר 2014 ) לרכב פרטי או מסחרי עד 3.5 טונות בבעלות פרטית יהיו כדלקמן (התעריפים בטבלה הם לשנה, ואינם כוללים משתנים אישיים של הנהגים או תוספות בטיחותיות לרכב):
סוג הרכב | תת-קבוצה | לפי מדד 12/2014 | לפי מדד 12/2014 |
בעלות פרטית | בעלות אחרת | ||
רכב פרטי
ומסחרי עד 3.5 טון |
עד וכולל 1,339 סמ"ק | 685 | 1,172 |
רכב פרטי
ומסחרי עד 3.5 טון |
מ- 1,340 עד וכולל 1,467 סמ"ק | 783 | 1,172 |
רכב פרטי
ומסחרי עד 3.5 טון |
מ- 1,468 עד וכולל 1,596 סמ"ק | 726 | 1,172 |
רכב פרטי
ומסחרי עד 3.5 טון |
מ- 1,597 עד וכולל 1,797 סמ"ק | 774 | 1,172 |
רכב פרטי
ומסחרי עד 3.5 טון |
מ- 1,798 עד וכולל 2,172 סמ"ק | 875 | 1,172 |
רכב פרטי
ומסחרי עד 3.5 טון |
מעל 2,173 סמ"ק | 734 | 1,172 |
אגב, רוכבי הדו-גלגלי שאולי קיוו לרפורמה שתועיל גם להם יכולים להמשיך לחלום, ורק למען הפרופורציות מובאים כאן תעריפי הביטוח הרגילים לאופנוענים בעלי ותק והיעדר תביעות, וללא מקדמי סיכון מיוחדים:
לפי מדד 1/2012 | לפי מדד 1/2012 | ||
בעלות פרטית | בעלות אחרת | ||
אופנועים | עד וכולל 50 סמ"ק | 2,223 | 3,075 |
אופנועים | מ-51 סמ"ק עד וכולל 125 סמ"ק | 3,368 | 4,658 |
אופנועים | מ- 126 סמ"ק עד וכולל 250 סמ"ק | 3,368 | 4,658 |
אופנועים | מ-251 סמ"ק עד וכולל 500 סמ"ק | 4,716 | 6,130 |
אופנועים | מעל 500 סמ"ק; | 4,716 | 6,130 |
רוכבים צעירים ישלמו 15-17.5% יותר, ומי שרישיונו נשלל בגלל עבירת תנועה ישלם 15% יותר.