התשובה הקצרה:
כאשר מקפידים על תחזוקה ומרווחי טיפולים בהתאם להוראות יצרן הרכב אין שום בעיה. אם הרכב עומד וצובר אבק ולכלוך – יש מספר פעולות שחשוב לבצע.
התשובה המלאה:
מכונית שמתוחזקת באופן סביר יכולה להחזיק עשרות שנים בלי שום בעיה – גם כאשר נעשה בה שימוש רב וגם אם היא כמעט לא נוסעת.
חשוב להתאים את תחזוקת הרכב לאופן השימוש, ולצורך זה יש לדעת מה הנזק האפשרי לכל מערכת ולתחזק אותה נכון.
השאלה שנשאלת כאן היא אם מכונית שנוסעת מעט, נאמר 1,200 קילומטרים בשנה כלומר 100 קילומטרים בכל חודש – נפגעת בגלל שימוש מועט. התשובה היא שכל אחת ממערכות הרכב מושפעת אחרת משימוש מזערי, לכן נעבור על כל מערכת בפני עצמה.
ככלל, חלקי גומי נוטים להתייבש כאשר לא מופעל עליהם לחץ (או אם מופעל לחץ אחיד ויחיד), חלקי מתכת חשופים עלולים להחליד, נוזלים עלולים לצבור משקעים, מסננים עלולים להיסתם, והמצבר נפרק. בנוסף, צבע הרכב עלול להיפגם אם חונים במיקום לא טוב.
מנוע
למנוע תקין לא משנה אם לא מפעילים אותו אבל בעיות עלולות להיגרם במערכות העזר של המנוע. הנזק היחיד למנוע עצמו יכול להיות כתוצאה ממשקעים בשמן שנצברים בעוקה או במעברי שמן – אבל אם מקפידים להחליף שמן ומסנן אחת לשנה לא צריכה להיות בעיה.
חלקי גומי שעלולים להיסדק או להפוך פריכים כתוצאה מחוסר שימוש הם חגורת האביזרים וצינורות – בעיקר של מערכת הקירור. לא תמיד יש גישה נוחה אל כל הצינורות אבל במידת האפשר כדאי לנקות אותם מאבק אחת לשנה עם חומר סיליקוני ייעודי ולא עם דטרגנט מייבש.
באותה הזדמנות צריך לשים לב לאפשרות שחרקים, זוחלים או מכרסמים השתכנו בתוך תא המנוע. אם יש כאלה צריך לסלק אותם משם.
צמיגים ומצבר
הצמיגים והמצבר ניזוקים מחוסר שימוש לא פחות – ולפעמים גם יותר – מאשר כשהם בשימוש. הגומי של הצמיגים צריך "לעבוד", ואם הרכב עומד למשך שבועות ארוכים באותה נקודה נוצר לחץ רב מידי על חלקים ספציפיים. זה עלול לגרום לסדקים בגומי, קרע של רצועות וסיבים בתוך הצמיג ובלאי מהיר.
הפתרון: הקפדה על ניפוח ללחץ אוויר גבוה בהתאם להנחיות היצרן, והזזה של הרכב כל כמה ימים אפילו למרחק של עשרות סנטימטרים או מטרים בודדים, אפשר אפילו בדחיפה.
גם כאשר מערכת החשמל ברכב תקינה קיימת זליגת חשמל מינימלית (במיוחד בכלי רכב שבהם מותקנות מערכות איתור וכיוצ"ב) – על אחת כמה וכמה אם המערכת לא תקינה. כאשר מצבר נפרק לגמרי אי אפשר להניע את הרכב ובנוסף גם נגרם נזק למצבר עצמו.
לא כדאי להתניע את המנוע לכמה דקות רק כדי לטעון את המצבר מפני שבמקרים רבים מערכת החשמל לא תצליח לטעון בחזרה אפילו את כמות האנרגיה שנדרשה לצורך ההתנעה.
כן כדאי לתכנן מראש משימות מתאימות ולצאת לנסיעה של כ-15-20 דקות כדי לטעון את המצבר. לא לתכנן נסיעות שבהן יש לכבות את הרכב ולהתניע מחדש, אחרת מה הפואנטה?
חלקי מרכב
חשיפה ממושכת לשמש ולאבק לא מועילה לצבע של הרכב, וחניה מתחת לעצים שמשירים פירות דביקים או כאלה שמשכנים ציפורים תגרום להצטברות של חומרים מזיקים על הצבע. לא טוב.
ככלל עדיף לחנות בחניה מקורה ובוודאי לא מתחת לעצים או עמודי חשמל ותאורה, וגם לא באזורים חשופים לרוחות, מלח ים או אבק.
כדאי לכסות את הרכב בכיסוי ייעודי ולאבטח את הכיסוי לרכב כדי שהוא לא יתעופף ממנו.
חלקי פנים
חלקי פלסטיק של הדאשבורד והקונסולה המרכזית, מסכים, משטחי דיפון וריפודים, וגם מתגים ומנופים – ניזוקים כתוצאה מחשיפה לשמש ישירה, ובמיוחד כאשר חונים במקום אחד והשמש חורכת אותם באותו נתיב יום אחר יום.
אפשר להניח בתוך הרכב צלון קדמי ולפעמים גם אחורי, אפשר לכסות את חלקי הפנים עם סדין או מגבת ואפשר לכסות את הרכב כולו עם כיסוי.
לקריאה נוספת:
האם מותר לנסוע עם נורת חום מנוע דולקת?
לאחר שאני מכבה את המנוע מד החום מזנק. למה זה קורה?
האם אפשר למלא דלק 98 במקום 95?