• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בסוף שנת 2020 תסתיים ההקמה של קו הרכבת לאילת, בהשקעה של עשרות מיליארדי שקלים. בגוש-דן, שבו עומסי התנועה מחמירים משנה לשנה, לא צפויה הקלה משמעותית עד סוף 2021, שבה (אולי) תושלם הקמת הקו הראשון של הרכבת הקלה

    משרד התחבורה מתכנן להשלים את הקמת קו הרכבת לאילת בסוף שנת 2020, בזמן שהקמת הקו הראשון של הרכבת הקלה בגוש-דן צפויה להסתיים רק ברבעון האחרון של 2021. כך עולה מתוכנית העבודה השנתית של המשרד, שפורסמה על-ידי משרד ראש הממשלה.

    על-פי תוכנית העבודה, משרד התחבורה יסיים להקים את קו הרכבת בין תל-אביב ואילת בדצמבר 2020, כאשר עד סוף השנה הנוכחית (2014) אמורה להיפתר הבעיה העיקרית של הקו המתוכנן: בחירת חלופת המימון לפרויקט הענק. בעבר הבהיר שר התחבורה, ישראל כץ, כי החלופה המועדפת עליו היא הקמת הקו באמצעות חברות זרות, ואולי אף בעזרתה הרשמית של ממשלה זרה. עלות הקמת הקו נאמדת בעשרות מיליארדי שקלים, ולהקמתו במתווה שנבחר מתנגדים ארגונים סביבתיים ואף המשרד להגנת הסביבה.

    דווקא בגוש-דן – שבו מתרכזות בעיות התחבורה החמורות בישראל – לא מתוכנן שיפור משמעותי בשנים הקרובות. על-פי תוכנית העבודה של משרד התחבורה, הקמת הקו המסילתי הראשון של הרכבת הקלה, "הקו האדום", לא תסתיים לפני הרבעון הרביעי של 2021. הקלה מסוימת (ומאוד מוגבלת) תיתכן כאשר יופעל שירות אוטובוסים רבי-קיבולת בתוואי של הקו האדום. השירות יופעל על-ידי חברת דן, ותחילת פעילותו מתוכננת כעת לרבעון השני של 2015. ב-2018 מתוכננת הפעלת "הקו הוורוד" של הרכבת הקלה, שיופעל באמצעות אוטובוסים רבי-קיבולת וישרת את ערי השרון.

    בשני המטרופולינים שבהם כבר פועלת מערכת להסעת המונים – ירושלים וחיפה – צפויים שיפורים נוספים, אך לתושבים בערים אלה תידרש סבלנות רבה עד שהשיפורים המתוכננים יתממשו. הרחבת הרכבת הקלה בירושלים, באמצעות שני קווים נוספים (ירוק וכחול), צפויה בעוד יותר מעשר שנים (2025), וגם הרחבת השירות של הקו הקיים אינה צפויה להסתיים לפני 2020.

    בחיפה, שבה פועלת המטרונית, מתוכננת הרחבת השירות עד עכו ורכס הכרמל, אך עד כה עוד לא הסתיים התכנון המוקדם של הפרויקט. יש לציין כי מטרופולין באר-שבע, שצפוי לצמוח משמעותית בשנים הקרובות עם הקמת עיר הבה"דים של צה"ל, כלל אינו מופיע בפרק התחבורה הציבורית של תוכנית העבודה השנתית של משרד התחבורה.

    תושבי הפריפריה יגיעו מהר למטרופולין?
    בשלוש השנים הבאות צפויה הרחבה נוספת של רשת הכבישים ומסילות הברזל בפריפריה: בסוף 2015 אמורה להסתיים הקמת קו "רכבת העמק" בין בית-שאן וחיפה, ובסוף 2016 צפויה להסתיים הקמת קו רכבת חדש בין חיפה ועכו. בשנים 2016 ו-2017 מתכננים במשרד התחבורה להשלים את הארכת כביש 6 לכיוון צפון ולכיוון דרום.

    על-פי תוכנית העבודה של המשרד, הרחבת רשת הכבישים והמסילות בפריפריה נועדה להשיג "שיפור שוויון ההזדמנויות החברתי-כלכלי, באמצעות הסרת חסם הנגישות בין הפריפריה למרכז. במרבית הפרויקטים תקטן הנגישות לכדי שעה עד שעתיים מתל-אביב, ואף למטה מכך למרכז המטרופוליני הקרוב".

    אולם, בזמן שאין מי שיחלוק על הצורך לשפר את הנגישות התחבורתית של תושבי הפריפריה, הזנחת המטרופולינים הגדולים במשך עשרות שנים דורשת הרבה יותר משאבים מכפי שמתכנן משרד התחבורה. וכאשר המצב במטרופולינים הגדולים רק הולך ומחמיר משנה לשנה, הפגיעה תהיה לא רק בתושבי אותם מטרופולינים – אלא גם באותם תושבי פריפריה שמנסים להגיע אל הערים המרכזיות.

    אמנם פיתוח כבישים ומסילות ברזל בצפון ובדרום יאפשר לתושבי הפריפריה להגיע מהר יותר אל סף המטרופולינים, אך מרגע שיגיעו לשם – הם צפויים לסבול מעומסי תנועה חמורים, שצפויים רק להחמיר בשנים הקרובות.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    הרכבת תגיע לאילת לפני שהרכבת הקלה תיסע בגוש-דן

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.