בקבוצת פייסבוק של אחד ממותגי הרכב התנהלה לאחרונה שיחה "ישראלית" משעשעת שמדגימה שכאשר "חוכמת המונים" מבוססת על שילוב בין חוסר ידע ליהירות היא יוצרת "טיפשות המונים".
"הגעתי ל-10,000 ק"מ", כותב אחד מחברי הקבוצה ומספר שבספר הרכב של הדגם שלו כתוב שיש לבצע סבב צמיגים. "איש הצמיגים", הוא ממשיך, "אומר אולי ב-20,000. מה לעשות?"

השיחה מתחילה בשאלה לגיטימית שהתשובה הפשוטה וההגיונית אליה, כמו לרוב השאלות שקשורות בתחזוקת רכב, צריכה להיות: "תפעל לפי הנחיות יצרנית הרכב מפני שבמקרים רבים זה עלול להיות תנאי למימוש אחריות גם הרבה אחרי תום תוקף האחריות המקורית". במקרה הספציפי הזה – כאשר מכונית "נועלת" את הצמיגים המקוריים שלה ונעשה בה שימוש רגיל, ההמלצה היא לבצע "רוטציה" בין הצמיגים האחוריים לקדמיים כעבור קילומטראז' מסוים, ולפי ההנחיות של יצרנית הרכב – כפי שיוסבר בהמשך.
אלא שמי שמזדרזים לענות, עם תשובות מטעות ומזיקות, הם "מומחים בעיני עצמם" שרמת היצירתיות שלהם שקולה רק לרמת חוסר האחריות או חוסר המודעות העצמית: "איש הצמיגים שלי אומר חרטא", כותב "אחד שמבין" כזה. "אולי ב-20,000. פרט לכך אם מחליפים בין צמיגים צריך גם להחליף את הסנסורים של לחץ האויר אחרת התצוגה של לחץ האויר בצמיגים לא תראה את הצמיג הנכון".
גאון אחר מוסיף: "תחליף את הצמיג לא את כל הגלגל/ג'נט" ונענה ש"חתיכת עבודה שחייבת להעשות בפנצ'ריה… ולא החלפות פשוטות של גלגלים שלמים".
"ברור שהוא יגיד חרטא", תורם יועץ אחר שמדגים את המושג "הפוסל-במומו פוסל": "אין כמעט שום איש מקצוע בארץ שעובד לפי הוראות יצרן, כאן כולם ממציאים את הגלגל".
המצטרף הבא לשיחה כותב: "דעתי האישית בצירוף הסבר הגיוני: בשום פנים ואופן לא לבצע הצלבה בין הגלגלים !!!! הדבר גורם נזק לצמיגים!!! החלפה , בין קדמי לאחורי של אותו הצד. אפשרית ולא גורמת נזק.
הצלבה של הצמיגים גורמת בעצם לצמיג שהסתובב בכיון מסוים במשך 10,000 ק"מ או כמה שהצמיג כבר נסע וחיזוקי המתכת של הצמיג כבר קיבלו מומנטים לכיוון מסוים. ההצלבה גורמת למומנטים בכיוון המנוגד, שעלול לגרום להחלשת הצמיג !!!! אני לא אעשה זאת !!!. אני לא מתכוון להתווכח עם אף אחד!!!"
כך ממשיכה השיחה ושופעת פנינים, עד שהיא נחתמת עם: "נכון לשנת 48. תתקדמו".
אז אחרי שהתנחמנו לדעת שיועצי פייסבוק ישראלים מבינים הרבה יותר מן החברה שייצרה את הרכב שהם נוהגים בו, בואו נדבר על הצלבת צמיגים (Tire Rotation) – שהיא אחת מפעולות התחזוקה הפשוטות שאפשר לבצע ברכב אך גם אחת המוזנחות ביותר.

רוב בעלי הרכב בישראל לא מבצעים הצלבת צמיגים באופן סדיר, ולעיתים בכלל לא מודעים לצורך לבצע אותה. המחיר? תוחלת חיים מקוצרת של הצמיגים, ביצועי צמיגים שנפגעים, צריכת דלק (מעט) גבוהה יותר, ובסופו של דבר הוצאה מיותרת של אלפי שקלים על החלפת צמיגים שיכלה להידחות בשנה עד שנתיים.
במדריך זה נפרט מדוע חשוב לבצע הצלבת צמיגים, באיזו תדירות יש לבצע אותה, איך לעשות זאת נכון (בעצמך או בצמיגיה), ומתי אסור להצליב צמיגים.
נתחיל בהגדרה הפשוטה שהצלבת צמיגים היא תהליך שבו מחליפים את מיקום ארבעת הצמיגים ברכב לפי תבנית מסוימת. למשל: מעבירים צמיגים קדמיים אחורה ואת האחוריים קדימה, לעיתים עם החלפת צדדים. המטרה: לחלק את בלאי הצמיגים באופן שווה על כל הארבעה.
למה בכלל צריך להצליב צמיגים? מפני שהם נשחקים בקצב שונה בהתאם לסוג ההנעה של הרכב ולמיקום שלהם. לרוב המוחלט של כלי הרכב הלא-חשמליים בישראל יש הנעה קדמית, כלומר שהמנוע מניע את הגלגלים הקדמיים.
בהנעה קדמית מוטל על זוג הצמיגים הקדמיים עומס עצום: הם מבצעים את מלוא מטלת ההיגוי של הרכב, נושאים ב-100% מהצמדת האנרגיה של המנוע לכביש ולכל התאוצות ונשחקים גם בגלל שהם אחראים ליותר מ-70% מכוח הבלימה. לא מפתיע, לכן, שצמיגים קדמיים ברכב עם הנעה קדמית נשחקים בקצב ממוצע גדול לפחות פי 2.5 מקצב הבלאי של הצמיגים האחוריים.
לעומת זאת, בכלי רכב עם הנעה אחורית יש פיזור טוב יותר של הבלאי מפני שהקדמיים עדיין אחראים להיגוי ולרוב עוצמת הבלימה אבל האחוריים נושאים בעומס התאוצה.
חלוקת בלאי מעט יותר טובה מאשר בהנעה קדמית קיימת גם בכלי רכב עם הנעה כפולה, אבל זה מאוד תלוי בשיטת ההנעה מפני שחלק מן המערכות מעבירות את רוב או חלק מכוח המנוע קדימה או אחורה בהתאם למצב הנהיגה ולתנאי הדרך, ורוב הזמן מתנהגות כמו הנעה אחורית או קדמית.
בלאי לא אחיד של צמיגים נגרם לעיתים בגלל כיוון פרונט לא תקין (זוויות ההיגוי), איזון גלגלים לא תקין או נהיגה אגרסיבית, אבל הסיבה הנפוצה ביותר לבלאי של כלל הצמיגים – ולפערים ביניהם – היא נהיגה עם לחץ אוויר לא תקין.

הצלבת צמיגים: איך עושים את זה נכון?
השאלה הראשונה היא כל כמה זמן צריך לבצע הצלבה והתשובה הנכונה היא "לפי המלצת יצרנית הרכב". טווח נסיעה מקובל בין הצלבות – בהתאם להמלצות בינלאומיות – הוא כל 10,000 קילומטרים ולכל היותר עד 15,000, והכי קל לזכור לעשות את זה בתיאום עם החלפת שמן מנוע. ישנם דגמים ספציפיים – למשל עם מערכות הנעה כפולות בדגמי שטח, ותנאי נהיגה ספציפיים כמו נהיגה אגרסיבית, נהיגת שטח או תנאי נהיגה קשים כמו באזורים חמים במיוחד – שבהם רצוי להקדים את הרוטציה ולבצע אותה כל 5,000 קילומטרים. גם כאן כדאי להתייעץ עם ספר הרכב והנחיות יצרנית הרכב.
הפספוס הגדול ביותר של הרבה מאוד בעלי רכב נמצא דווקא בצד השני של קשת השימוש, אצל "נהגים עירוניים" שהרכב שלהם חי את רוב חייו דווקא בעיר ורוב הנסיעות שלו הן עירוניות. לכאורה, לצמיגים האלה יש חיים קלים מפני שהם כמעט לעולם לא מתחממים, לא מתמודדים עם בלימות חזקות וגם לא עם עומס מוגזם של היגוי ועקומות חדות, אבל למעשה הם סובלים מבעיות אחרות שגורמות לבלאי רב.
צמיגים קדמיים נשחקים מאוד בנהיגה עירונית במהלך תמרוני חניה, בלימות ותאוצות ברמזורים ופגיעות של באמפרים וטיפוס על מדרכות. לכן מומלץ לבצע רוטציה לצמיגים האלה כל 5,000 – 6,000 קילומטרים או פעם בשנה, למשל לפני מבחן הרישוי או במהלך טיפול שנתי.
כ"כלל אצבע", ובהינתן ממוצע הנסועה בישראל, אפשר לומר שהצלבת צמיגים אחת לשנה (ועדיף בהתאם להנחיות יצרנית הרכב) תספק את רוב כלי הרכב בישראל.
כעת, אחרי שקיבלנו מושג לגבי התדירות צריך להבין את "תבנית הרוטציה": איזה גלגל מתגלגל לאיזה מיקום, וזה המקום לסגור שתי פינות שעלו בשיחת הפייסבוק שאיתה פתחנו.
ראשית, בכל מכונית חדשה ובהרבה מאוד מכוניות בנות 10 שנים או פחות יש בכל גלגל חיישן לחץ אוויר שתפקידו לדווח למערכת ייעודית (TPMS) על ירידת הלחץ מתחת לערך מסוים, על פערי לחץ גדולים בין הצמיגים או, חלילה, על ירידת לחץ פתאומית כתוצאה של פנצ'ר.
אבל החיישנים האלה מחוברים לחישוק ("ג'אנט") ולא לצמיג, והמערכת אדישה למיקום הספציפי של כל חיישן – כלומר ש"לא אכפת" לה אם חיישן מסוים נמצא במיקום כזה או אחר – כל זמן שהחיישן תקין והיא קולטת את התשדורת ממנו. מערכות TPMS אחדות מבצעות איתור אוטומטי של החיישנים לאחר נסיעה קצרה ובמערכות אחרות נדרש לימוד/איפוס ידני דרך תפריט המערכת. זה מבוצע לאחר מילוי אוויר ללחצי הניפוח המומלצים באמצעות לחיצה ארוכה על כפתור ה-TPMS. אגב, יש גם מערכות ישנות יותר, שמבוססות על מערכת ה-ABS, ובהן אין בכלל חיישנים בגלגל עצמו.
תיקון חשוב נוסף: כאשר מדברים על "הצלבת צמיגים" הכוונה היא ל"הצלבת גלגלים" שכוללת העברה של החישוק והצמיג יחד ולא לחוד. אין צורך לפרק את הצמיג מן החישוק אלא לכל היותר לבצע איזון גלגלים.

מה הולך לאן? איזה גלגל מגיע לאיזו פינה של הרכב?
תבנית ההצלבה, כלומר לאיזה מיקום עובר כל גלגל, תלויה בשלושה גורמים: סוג ההנעה, סוג הצמיגים (כיווניים או לא-כיווניים), ומידות הצמיגים (זהה או שונה בין הסרן הקדמי לאחורי).
ברוב המכוניות הלא חשמליות בישראל יש, כאמור, הנעה קדמית ומותקנים עליהן חישוקים עם צמיגים לא-כיווניים במידות זהות. התבנית שנדרשת במקרה כזה היא זאת שמומלצת על-ידי יצרנית הרכב ואם לא מוצאים אותה אז בדרך כלל בוחרים בתבנית "Forward Cross": צמיגים קדמיים עוברים ישירות לאחור באותו צד, כלומר שהצמיג הקדמי-ימני הופך להיות אחורי-ימני, אבל צמיגים אחוריים עוברים קדימה באלכסון, כלומר שאחורי ימני מוצב מצד שמאל מלפנים. אפשרות מקובלת אחרת היא "תבנית X" שבה כל הצמיגים מוצלבים אלכסונית.
בכלי רכב עם הנעה אחורית או הנעה כפולה שעליהם מותקנים צמיגים לא-כיווניים באותן מידות משתמשים לרוב בתבנית "Rearward Cross": צמיגים אחוריים עוברים ישירות לקדמת הרכב באותו צד, כלומר שהאחורי-שמאלי הופך לימני-שמאלי אבל צמיגים קדמיים מותקנים אלכסונית מאחור, כלומר שגלגל קדמי ימני מותקן בצד השמאלי מאחור.
בכלי רכב עם הנעה כפולה מקובל מאוד לבחור ב"תבנית X" כלומר העברה אלכסונית של כלל הגלגלים.
מה זה צמיגים כיווניים?
על חלק מכלי הרכב מותקנים "צמיגים כיווניים" (Directional Tires) עם דפוס חריצים בצורת V או Y, והצמיגים האלה הונדסו מראש כדי להסתובב רק לכיוון אחד. צריך לשים לב: בשונה מן החוכמה שנזכרה בתחילת הדברים – לא מדובר במה שהצמיג "התרגל" לעשות אחרי שהתקינו אותו על הרכב אלא בתכנון של המבנה הפנימי של הצמיג.
על הדופן של צמיג כיווני מסומן חץ שמתאר את כיוון הסיבוב שלו, וזאת הדרך היחידה שבה מותר להתקין אותו על הרכב. לכן, כאשר מבצעים רוטציה של צמיג כיווני אי אפשר, ואסור, לבצע החלפה מפני שאז הוא יותקן בדרך לא נכונה. חישוק שעליו מותקן צמיג כיווני יעבור מצד אחד לאותו צד מלפנים אחורה ולהיפך.
על כלי רכב ספורטיביים במיוחד מותקנים במקרים שנים צמיגים במידות שונות, כלומר שהצמיגים האחוריים יותר רחבים מהקדמיים, וברוב המקרים אלה יהיו צמיגים כיווניים ואז אי אפשר ואסור לבצע רוטציה. אם הצמיגים לא כיווניים אפשר להחליף בין צד ימין לשמאל ולהיפך, אבל ספק אם יש בכך תועלת כלשהי.

ומה עושים עם גלגל רזרבי?
הרבה (מידי) כלי רכב חדשים מסופקים כיום בלי צמיג חלופי ורק עם ערכת תיקון תקר, או עם צמיג מוקטן, ולכן הם לא רלוונטיים לרוטציה. במקרים (שהופכים לנדירים) שבהם הרכב חדש יחסית ויש בו צמיג חלופי מהתקנה מקורית (כפי שהגיע מן המפעל) כדאי מאוד לשלב אותו ברוטציה מוקדם ככל שאפשר. תבנית ההצלבה במקרים כאלה מורכבת יותר והיא מופיעה בספר הרכב, וכאמור – כדאי מאוד לבצע אותה.
האם תמיד צריך לבצע איזון גלגלים כשמצליבים צמיגים?
התשובה הקצרה: לא תמיד, אבל כדאי.
איזון גלגלים לא קשור להצלבה אלא מבטיח שהמשקל הכולל של הצמיג והחישוק מפוזר באופן שווה סביב ציר הגלגל. חובה לבצע איזון כזה כאשר מתקינים צמיג על חישוק, וזה נעשה במכונה שמסובבת את הגלגל במהירות ומדווחת לצמיגאי היכן להדק או להדביק לחישוק משקולות עופרת קטנות לאיזון המשקל.
ככלל, אם האיזון בוצע כהלכה והגלגל לא נפגע פיזית במהלך השימוש בו אין סיבה שהוא לא יהיה מאוזן גם כאשר מעבירים אותו למיקום אחר על הרכב.
אבל בלי קשר לרוטציה, אם מרגישים רעידות בהגה או ברכב עצמו כאשר נוהגים בטווח המהירויות של בין 80 ל-120 קמ"ש – חשוב להגיע לצמיגיה כדי לבצע איזון גלגלים. באותה מידה – כאשר עוברים יותר מ-15,000 קילומטרים מאז האיזון האחרון כדאי לשקול לבצע איזון גלגלים.
רוב הצמיגיות בישראל גובות בין 20 ל-40 שקלים לאיזון כל גלגל, כלומר שאיזון של ארבעה גלגלים עולה 80-160 שקלים. למרות שכדי לאזן את ארבעת הגלגלים צריך לפרק אותם מן הרכב, רוב הצמיגיות גובות סכום מסוים גם על הצלבת צמיגים ולכן העלות של הצלבה ואיזון יחד יכולות לנוע סביב 150-250 שקלים.

מה קורה כאשר לא מצליבים צמיגים?
הנזק העיקרי של הזנחת הצלבה הוא קיצור של בין 20% ל-30% באורך החיים של הצמיגים, וככל שהצמיגים יקרים יותר כך מדובר גם בנזק כלכלי רב יותר.
בלאי לא אחיד של הצמיגים מאריך את מרחק הבלימה ומגביר את הסיכון להצפה (Hydroplaning) על כביש רטוב, ויש מי שטוענים שזה מגדיל בכ-3-4% את תצרוכת הדלק. את כל אלה אפשר לחסוך תמורת כ-150-200 שקלים בשנה בצמיגיה או בחינם בעבודה עצמית.
חשוב יותר: עצם ההתעסקות בהחלפת הצמיגים מאפשרת לבעל הרכב לבחון אותם ביסודיות ולגלות פגמים שבדרך כלל נסתרים מן העין ועלולים לגרום לפיצוץ צמיג – על כל המשמעויות הלא טובות שכרוכות בכך.
יש שטוענים שבכלי רכב ספציפיים עם הנעה כפולה עלול הבדל משמעותי בין עומק החריצים של צמיגים קדמיים לאחוריים לגרום לעומס על מערכת העברת הכוח, לבלאי שלה ולנזק מתמשך.
איך מצליבים צמיגים לבד?
הציוד האידאלי לביצוע עבודה כזאת הוא מגבהה (ג'ק רכב, ורצוי להשתמש במגבהה הידראולי ולא בג'ק המקורי שמגיע עם הרכב), ארבעה מעמדי ג'ק (Jack Stands), מפתח צלב או מפתח אימפקט חשמלי-אלחוטי, מפתח מומנט כדי להדק את אומי הגלגלים לפי מפרט היצרן, טוש או סמן לסימון הצמיגים לפני ההורדה (שמאל קדמי, ימין אחורי וכו') ומד לחץ אוויר.
אם אין את כל הציוד הזה או חלק ממנו אפשר להשתמש גם בציוד המקורי של הרכב, אם כי זה יסבך את הפעולה, יאריך אותה ויחייב שימוש בגלגל חלופי.
הפעולה עצמה פשוטה ומתחילה בבחירת מקום מתאים: משטח ישר, מוצק ורצוי גם מוצל, ובהפעלת בלם החניה. לאחר מכן יש להניח בול עץ משולש או אבן כבדה לפני אחד הגלגלים כדי למנוע תנועה של הרכב.
מסמנים את הגלגלים כדי שלא להתבלבל ביניהם ומשחררים מעט את אומי הגלגלים כאשר משקל הרכב עדיין מונח על הגלגלים.
מציבים את המגבהה בנקודות ההרמה המיועדות (לפי מדריך הרכב) ומרימים את הרכב כדי להניח מתחת לנקודות החיזוק המוגדרות את מעמדי הג'ק ואז מניחים עליהם את הרכב.
פותחים את אומי הגלגלים ומניחים אותם במקום בטוח, ואז מסירים את הגלגלים ומעבירים אותם למיקומים החדשים שלהם. כעת מבצעים את כל סדר הפעולות בכיוון ההפוך, כאשר הידוק סופי של אומי הגלגלים מבוצע אחרי שהרכב ניצב על גלגליו ובהתאם להנחיות היצרן.
ברוב כלי הרכב יש הבדל בין לחץ האוויר שמומלץ לצמיגים קדמיים לבין הלחץ שנחוץ בצמיגים האחוריים. לכן, מיד אחרי הצלבת צמיגים כדאי להגיע לתחנת תדלוק ולנפח אוויר בהתאם להמלצות היצרנית.
כדאי לדעת שיש בישראל צמיגיות שמציעות הצלבת גלגלים בחינם לכל מי שרכש אצלם צמיגים – וכדאי לנצל את השירות הזה כשהוא מוצע.

מה ההבדל בין כיוון פרונט לאיזון גלגלים?
בעלי רכב רבים מתבלבלים בין הצלבת גלגלים, איזון גלגלים וכיוון פרונט ואנחנו כאן כדי להסביר:
כיוון פרונט בודק ומתקן שלוש זוויות חשובות של מערכת המתלים וההיגוי: Camber (הטיה צידית), Caster (הטיה אורכית), ו-Toe (כינוס/התבדרות). כיוון פרונט לא תקין פוגע בבטיחות מפני שהוא גורם למשיכה לאחד הצדדים ולשחיקה לא אחידה של הצמיגים הקדמיים.
כיוון פרונט נדרש בדרך כלל אחרי פגיעה של הרכב בבור, מדרכה, או תאונה קלה, ורוב בעלי הרכב יגלו את זה כאשר ירגישו משיכה של ההגה לכיוון אחד או כאשר יידרשו לבצע את זה במהלך מבחן הרישוי השנתי ("טסט"). על הצלבת צמיגים דיברנו כאן ואילו איזון גלגלים, כאמור, הוא הוספת/הסרת משקולות על חישוק הכלכל כדי לאזן את המשקל שלו ביחס לציר.

לקריאה נוספת:
10 פעולות פשוטות יחסכו לכם אלפי שקלים באחזקת רכב
ריח רע מהמזגן ברכב הוא סכנה בריאותית. כך פותרים את זה
מגן שמש לשמשת המכונית: האביזר הכי משתלם שאפשר לקנות לרכב
















